Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-24, 04:17
  #37
Medlem
LittleDaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettintressantval
Hej igen!
Tack för svaret

Har läst på vissa jobb annonser att dem hjälper till med att söka det till en om man nu får jobb där, inte alla men vissa? Men det kan bli ett problem alltså.
Okej så då kan jag räkna med att tjäna mer än dem 20-25 efter något år?
Jag har varit i Hongkong 5 gånger förut, bla för att jag hade flickvän där, jag älskar verkligen det! Lägenhet, får man en liten lägenhet eller kan man be om en större om man vill? Förstår att det är billigare att bo utanför ön. Men om jag tex, skulle vilja bo i causwaybay, wanchai, eller LKF, inte så stor chans eller? Bör jag vara orolig att inte kunna jobba där? Är mitt drömställe att flytta till! Snart klar med skolan, och vill flytta direkt efteråt!
Tack för dina svar, uppskattar det!

Alla arbetsgivare hjälper dig med visum ansökan så det är ingen fara.
Du kan absolut räkna med att tjäna mer än 20-25k se bara till att visa framfötterna så ska de inte vara några problem.
Storleken på lägenheten är helt upp till dig och vad du vill betala, men vill du ha en större lägenhet så får du räkna med att punga upp iaf 15000:-/mån och uppåt för att få en någorlunda fin lägenhet. Jag betalar 9400:-/mån idag får min lägenhet som är nyrenoverad (ca 30kvm) men den ligger inte centralt, utan på den gröna linjen.
Vill du bo Causeway Bay, Wan Chai eller Central får du räkna med att lägga ut 30-40k för en större lägenhet men klarar du dig på en mindre så kommer du såklart undan billigare.
Först och främst fixa din BA och sen rekommenderar jag dig att ta ett TEFL certifikat på minst 120 timmar innan du börjar söka jobb, sen är det bara att dra igång jobbsökningen.
Vet inte hur det kommer funka när du inte är på plats, dom flesta arbetsgivarna jag varit i kontakt med ville träffa mig personligen men några tog intervju över skype. Som sagt inget är omöjligt och jobb finns det alltid. Så får att summera, att få ett jobb är inga konstigheter om din engelska är över medelsnittet men det går inte att sia om hurvida ditt visum kommer att beviljas eller inte.
Du får helt enkelt testa och se hur det går!

Har du fler frågar så svarar jag gärna!
Citera
2017-01-25, 12:16
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LittleDave

Alla arbetsgivare hjälper dig med visum ansökan så det är ingen fara.
Du kan absolut räkna med att tjäna mer än 20-25k se bara till att visa framfötterna så ska de inte vara några problem.
Storleken på lägenheten är helt upp till dig och vad du vill betala, men vill du ha en större lägenhet så får du räkna med att punga upp iaf 15000:-/mån och uppåt för att få en någorlunda fin lägenhet. Jag betalar 9400:-/mån idag får min lägenhet som är nyrenoverad (ca 30kvm) men den ligger inte centralt, utan på den gröna linjen.
Vill du bo Causeway Bay, Wan Chai eller Central får du räkna med att lägga ut 30-40k för en större lägenhet men klarar du dig på en mindre så kommer du såklart undan billigare.
Först och främst fixa din BA och sen rekommenderar jag dig att ta ett TEFL certifikat på minst 120 timmar innan du börjar söka jobb, sen är det bara att dra igång jobbsökningen.
Vet inte hur det kommer funka när du inte är på plats, dom flesta arbetsgivarna jag varit i kontakt med ville träffa mig personligen men några tog intervju över skype. Som sagt inget är omöjligt och jobb finns det alltid. Så får att summera, att få ett jobb är inga konstigheter om din engelska är över medelsnittet men det går inte att sia om hurvida ditt visum kommer att beviljas eller inte.
Du får helt enkelt testa och se hur det går!

Har du fler frågar så svarar jag gärna!

Tack återigen, mycket bra information!
En fråga till bara, det här med att arbetsgivaren betalat din lägenhet, var så förr är det fort så? Men då får jag räkna med en mindre och sämre lägenhet kanske? Ja jag ska fixa min BA. har haft funderingar på att ta en TEFL med, väldigt dyrt med kan vara bra att ha. :) oj, det är ändå dyrt. Ja det låter vettigt att dem vill träffa personen som söker, så det bästa hade varit om man åkt ner på semester och sökt jobb direkt på plats.
Tack för alla svar och information!
Citera
2017-01-26, 05:25
  #39
Medlem
LittleDaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettintressantval
Tack återigen, mycket bra information!
En fråga till bara, det här med att arbetsgivaren betalat din lägenhet, var så förr är det fort så? Men då får jag räkna med en mindre och sämre lägenhet kanske? Ja jag ska fixa min BA. har haft funderingar på att ta en TEFL med, väldigt dyrt med kan vara bra att ha. oj, det är ändå dyrt. Ja det låter vettigt att dem vill träffa personen som söker, så det bästa hade varit om man åkt ner på semester och sökt jobb direkt på plats.
Tack för alla svar och information!

Dom flesta lärarjobb här i HK kommer inte med betald lägenhet, dom lite bättre jobben på internationella skolor där kan du få bidrag för lägenhet men att landa ett sådant jobb är inte speciellt lätt, då bör du ha en BA i engelska eller dylikt.

Du kan ta ett TEFL online och det kostar inte speciellt mkt, runt 2000SEK.

Sök jobb först och se till att du har ett par intervjuer när du väl kommer hit på semester.
Citera
2017-01-27, 18:40
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LittleDave

Dom flesta lärarjobb här i HK kommer inte med betald lägenhet, dom lite bättre jobben på internationella skolor där kan du få bidrag för lägenhet men att landa ett sådant jobb är inte speciellt lätt, då bör du ha en BA i engelska eller dylikt.

Du kan ta ett TEFL online och det kostar inte speciellt mkt, runt 2000SEK.

Sök jobb först och se till att du har ett par intervjuer när du väl kommer hit på semester.

Okej, jag förstår. Jag trodde de var så, att dem betalade lägenheten upp till ett visst pris. Det är vad jag har fått höra från kompisar, men dem kanske har ändrat på det. Kommer att läsa engelska bla, det kanske hjälper.
Absolut det ska jag göra.
Citera
2017-01-29, 06:52
  #41
Medlem
Tajger66s avatar
Tänkte åka med tjejen till Hongkong en weekend och vad får vi inte missa där, sevärdheter? Vilka mall och hotell kan ni föreslå? Åker från Filippinerna så det är inte så långt, ca 2 tim flyg om jag inte minns fel.
Citera
2017-01-29, 07:19
  #42
Medlem
onnyts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Tänkte åka med tjejen till Hongkong en weekend och vad får vi inte missa där, sevärdheter? Vilka mall och hotell kan ni föreslå? Åker från Filippinerna så det är inte så långt, ca 2 tim flyg om jag inte minns fel.

Sist jag var där för att fixa pass låg jag på BP International. Nära till allt samt fantastisk frukost.

https://www.agoda.com/sv-se/b-p-inte...5-d29ccff9e1fa
Citera
2017-02-02, 01:14
  #43
Medlem
LittleDaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettintressantval
Okej, jag förstår. Jag trodde de var så, att dem betalade lägenheten upp till ett visst pris. Det är vad jag har fått höra från kompisar, men dem kanske har ändrat på det. Kommer att läsa engelska bla, det kanske hjälper.
Absolut det ska jag göra.

I Kina betalar dom oftast lägenhet men inte i HK om du nu som sagt inte får ett väldigt bra jobb på en internationell skola vilket du förmodligen inte kommer landa utan erfarenhet.
Det var det största problemet när jag flyttade hit, att fixa lägenhet då hyresvärden allt som oftast kräver 3 månadshyror + en halv månadshyra till agenten som fixar lägenheten. Så första månaden så lade jag ut mer än 30k bara för lägenhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Tänkte åka med tjejen till Hongkong en weekend och vad får vi inte missa där, sevärdheter? Vilka mall och hotell kan ni föreslå? Åker från Filippinerna så det är inte så långt, ca 2 tim flyg om jag inte minns fel.

Kul! Ni kommer ha en fantastisk tid!

Hotell beror alldeles på vad ni har för budget, finns så otroligt mkt att välja på. Så vad är eran budget?

Eftersom HK är så litet så kommer ni hinna med och se alla sevärdheter som är ett "måste" under en weekend, så kolla bara på nätet över top10 turistmål så har du allt där!
Citera
2017-02-02, 01:34
  #44
Medlem
Finns det mycket fyrverkerifabriker i trakten?
Citera
2017-02-06, 11:01
  #45
Medlem
LittleDaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald-dick
Finns det mycket fyrverkerifabriker i trakten?

Nej. Saken är den att i HK finns det inte mkt fabriker överhuvudtaget då allt produceras i Kina.
Citera
2017-02-21, 04:34
  #46
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleDave

Kul! Ni kommer ha en fantastisk tid!

Hotell beror alldeles på vad ni har för budget, finns så otroligt mkt att välja på. Så vad är eran budget?

Eftersom HK är så litet så kommer ni hinna med och se alla sevärdheter som är ett "måste" under en weekend, så kolla bara på nätet över top10 turistmål så har du allt där!
Tack för svar, budgeten är väl gissningsvis mellan 5-10k kr utöver flygbiljett. Eftersom vi bor i Filippinerna är vi vana vid lite sämre förhållanden och kräver inte lyx utan ett medelmåttigt hotell är tillräckligt. Lägger hellre pengarna på shopping än ett dyrt rum.
Citera
2017-03-23, 07:22
  #47
Medlem
wargars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Tack för svar, budgeten är väl gissningsvis mellan 5-10k kr utöver flygbiljett. Eftersom vi bor i Filippinerna är vi vana vid lite sämre förhållanden och kräver inte lyx utan ett medelmåttigt hotell är tillräckligt. Lägger hellre pengarna på shopping än ett dyrt rum.

Butterfly har schyssta hotell med rimliga priser, utspridda over hela HK. Kolla deras hemsida och valj vilket omrade som passar er bast. Kan rekommendera hotellen pa wellington och hollywood, har bott pa bada.
Citera
2017-05-08, 17:17
  #48
Medlem
Caprice110s avatar
Kul tråd!

en fråga, vet du hur det är att arbeta inom restaurang i hong kong? (kock) samt är det möjligt att få visum som kock :P

trevligt du har hittat rätt i ditt liv!
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2632558

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback