Flashback bygger pepparkakshus!
2015-10-10, 13:31
Medlem
pelviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingersclub
När min mamma gör typ köttbullar, pannbiff, köttfärslimpa eller andra rätter baserad på fläskfärs eller blandfärs (även nötfärs såklart) så innan hon börjar steka så smakar hon alltid några gånger på den råa färsen för att kolla att den är rätt saltad, kryddad mm och hon har aldrig råkat ut för några tarmsjukdomar. Å andra sidan är det inga större mängder hon avsmakar utan en tesked på sin höjd.

Exakt så gjorde jag alltid när morsan skulle göra köttbullar. Gillar rå köttbullesmet, men det slutade hursom med bortopererad blindtarm. Alla symptom tydde på inflammation i blindtarmen men ett senare avföringsprov visade att det var Yersina, som kan finnas i just griskött. Helvete vad ont i magen jag hade när jag tänker efter.
Citera
2015-10-10, 14:44
Medlem
Stormakts avatar
Grät du medans du åt? Det hade gett mer substans till historien
Citera
2015-10-10, 14:51
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingersclub
När min mamma gör typ köttbullar, pannbiff, köttfärslimpa eller andra rätter baserad på fläskfärs eller blandfärs (även nötfärs såklart) så innan hon börjar steka så smakar hon alltid några gånger på den råa färsen för att kolla att den är rätt saltad, kryddad mm och hon har aldrig råkat ut för några tarmsjukdomar. Å andra sidan är det inga större mängder hon avsmakar utan en tesked på sin höjd.
Tuff morsa du har, eller så är jag mesig.
Jag skippar det och provsteker en köttbulle istället.
Fixar inte äta rå köttfärs.
Citera
2015-10-10, 15:32
Medlem
DuFarInteVetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ex69-dtr
Jag har själv köpt och ätit den typen av bog. Jag vill minnas att den är rökt? Rå är den inte i alla fall så du kan vara lugn.
Som flera stycken redan påpekat så är folk i överlag väldigt försiktiga. Man tål mer än man tror.

Du är väl inte rädd för att äta kassler ur förpackningen? Det är ungefär samma sak.
Det finns ju en variant där det står att den är rökt, men den jag åt stod det inget om det. Den smakade ju inte råttkött, men jag fick bara en tanke att det skulle vara råttkött och blev helt panikslagen

Jo, jag brukar äta en skiva eller två kassler direkt ur förpackningen, men jag vet ju liksom att den är värmebehandlad och så, annars skulle jag nog inte göra det.
Citera
2015-10-10, 15:33
Medlem
DuFarInteVetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormakt
Grät du medans du åt? Det hade gett mer substans till historien
Självklart. Bröt totalt ihop efter varje tugg, men fortsatte bara att äta.

Haha, varför skulle jag gråta för?
Citera
2015-10-10, 15:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DuFarInteVeta
Självklart. Bröt totalt ihop efter varje tugg, men fortsatte bara att äta.

Haha, varför skulle jag gråta för?
för du verkar så lat att du inte ens kan steka en köttbit
Citera
2015-10-10, 15:50
Medlem
ex69-dtrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DuFarInteVeta
Det finns ju en variant där det står att den är rökt, men den jag åt stod det inget om det. Den smakade ju inte råttkött, men jag fick bara en tanke att det skulle vara råttkött och blev helt panikslagen

Jo, jag brukar äta en skiva eller två kassler direkt ur förpackningen, men jag vet ju liksom att den är värmebehandlad och så, annars skulle jag nog inte göra det.

Råttkött handlar det troligtvis inte. Med största sannolikhet så har du ätit griskött!
Citera
2015-10-10, 15:52
Medlem
DuFarInteVetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9ekompaniet
för du verkar så lat att du inte ens kan steka en köttbit
Hur vet du att jag är lat? Jag visste bara som sagt INTE om det var rått kött eller om det var rökt. Dessutom så hade jag jobbat två tunga pass på totalt 15h så jag var rätt så slut i huvudet också.

Så sluta upp nu med era anklagelser och diagnoser. Det var INTE någon blodig köttbit som jag satt och mumsade i mig. Gå själva och kolla hur en chilikryddad bog ser ut, så kanske ni fattar.
Senast redigerad av DuFarInteVeta 2015-10-10 kl. 16:17.
Citera
2015-10-10, 15:56
Medlem
DuFarInteVetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ex69-dtr
Råttkött handlar det troligtvis inte. Med största sannolikhet så har du ätit griskött!
Haha, alltså jag var tveksam om jag skulle särskriva ordet eller inte, så jag valde den felaktiga stavningen ändå
Citera
2015-10-10, 16:02
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Edit: Hade fel. Produkten tycks vara rökt enligt tillverkarens hemsida. TS kan slappna av. Inget har hänt.
Senast redigerad av Hurt-Åke 2015-10-10 kl. 16:05.
Citera
2015-10-10, 16:42
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Å andra sidan så är rått kött och en marinad ingen bra kombination. Bakterierna triggar varandra. Men så länge det var kallt, är det nog ingen fara för något annat än trikiner. Får du mask så vet du varför. Börjar oftast med lite klåda kring anus.
Trikiner har man inte påvisat i prov på 30år, så det känns avlägset att man ska få.
Sen verkar det inte som att trikinos orsakar kli i räva.
Inte springmask du tänker på, det kliar ju nått så in i helvete i räva.
Citera
2015-10-10, 16:47
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miraclecure
Många som äter rått bacon och överlever alldeles utmärkt! Och googla trikiner så får du se att du inte kommer dö. Men hoppas du håller dig till svenskt fläsk!
Visst fan kan du dö av trikinos.
Vi har inte testat Svenskt griskött positivt på trikiner på 3år.
Sen även om man inte dör, så kan komplikationerna bli otroligt jobbiga och livslånga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in