Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-09, 21:03
  #1
Medlem
The-Johnnys avatar
Är kille, 28 år och har använt minoxidil Orifarm 20 mg/ml i snart 4 år. När jag började använda minoxidil vid 24 år åldern var det främst eftersom jag märkte att mitt hår hade blivit lite tunnare än vanligt och jag började få vikar. Dock var jag långt ifrån tunnhårig och endast personer som känt mig väldigt länge kunde se att mitt hår blivit något tunnare.

Nu 4 år senare så håret blivit fortsatt tunnare. Har större vikar nu, och riktar man en lampa mot huvudet så ser man att det är mer glest än tidigare. Jag betraktas fortfarande inte som "tunnhårig" och är nöjd om jag inte tappar mer hår. Men fortsätter det i den takten så är jag tunnhårig om 4 år.

Det jag är rädd för är att minoxidilen i själva verket inte hjälpt mig utan gjort att jag gradvis tappat mer hår under dessa 4 år, eller så hade det kanske sett värre ut om jag inte använt minoxidil... Det jag vet är att min far som idag är 55 år är tunnhårig och började bli synbart tunnhårig strax vid 30 år. En utav mina farbröder är tunnhårig, den andra har helt ok med hår, och min farfar på 80 år är tunnhårig men har mer hår än min far... och hela släkten på min mammas sida har begåvats med de bästa hårgenerna som finns på jorden. Helt allvarligt, mina morbröder på 40-50 år har knappt några grå hårstrån, inga vikar alls och ultratjockt hår. Lite avis där.


Till frågan. Ska jag uppgradera till minoxidil 50 mg/ml eller riskerar jag att tappa ännu mer?
Citera
2015-10-09, 21:07
  #2
Medlem
zaimans avatar
Om du vill behålla håret så bör du använda Finasterid, Minoxidil är inte ensamt potent nog. Minoxidil ökar möjligen bara återväxten men hårstråna du får tillbaka kommer bara vara miniatyrhårstrån utan Finasterid.
Citera
2015-10-09, 21:34
  #3
Medlem
The-Johnnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaiman
Om du vill behålla håret så bör du använda Finasterid, Minoxidil är inte ensamt potent nog. Minoxidil ökar möjligen bara återväxten men hårstråna du får tillbaka kommer bara vara miniatyrhårstrån utan Finasterid.

Finasterid vågar jag inte ge mig in på, även om jag har större chans att behålla håret.
Citera
2015-10-09, 22:28
  #4
Medlem
SoulAmazins avatar
Kör på 50mg/ml. Den är dock något kletigare.

Sluta inte med minoxidil. Det är bättre än ingenting och gör mer än vad du tror. Du kanske inte har fått någon vidare tillväxt av det men du har nog garanterat en del hår som "minoxidil-dependent", dvs de hålls vid liv tack vare minoxidilet.

Finasteride är egentligen det enda som kan stoppa håravfall effektivt, då jag har för mig att den stoppar DHT-produktionen med upp till 90% men bieffekterna... tja det är relativt få som får allvarliga bieffekter och de som får det brukar bli av med dom efter ett par veckor. Sedan finns det dom olyckliga 2-5% som de inte går bort för vilket är såklart synd. Det är ett val man gör där man får överväga om fördelarna är större än nackdelarna. Jag dömer inte och har själv funderat en tid på att ta, men vi får se.

Jag kan annars rekommendera att du köper Fungoral schampo (Nizoral på engelska) som är kliniskt bevisat att fungera ungefär lika bra som 20mg/ml minoxidil.
Citera
2015-10-10, 00:06
  #5
Medlem
The-Johnnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Kör på 50mg/ml. Den är dock något kletigare.

Sluta inte med minoxidil. Det är bättre än ingenting och gör mer än vad du tror. Du kanske inte har fått någon vidare tillväxt av det men du har nog garanterat en del hår som "minoxidil-dependent", dvs de hålls vid liv tack vare minoxidilet.

Finasteride är egentligen det enda som kan stoppa håravfall effektivt, då jag har för mig att den stoppar DHT-produktionen med upp till 90% men bieffekterna... tja det är relativt få som får allvarliga bieffekter och de som får det brukar bli av med dom efter ett par veckor. Sedan finns det dom olyckliga 2-5% som de inte går bort för vilket är såklart synd. Det är ett val man gör där man får överväga om fördelarna är större än nackdelarna. Jag dömer inte och har själv funderat en tid på att ta, men vi får se.

Jag kan annars rekommendera att du köper Fungoral schampo (Nizoral på engelska) som är kliniskt bevisat att fungera ungefär lika bra som 20mg/ml minoxidil.

Hmm har aldrig läst om Fungoral tidigare, blir en del googling ikväll :P Och 20 mg/ml minoxidil?! Jag som är rädd för 5 mg/ml minoxidil haha
Citera
2015-10-12, 22:32
  #6
Avstängd
interasistmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Johnny
Finasterid vågar jag inte ge mig in på, även om jag har större chans att behålla håret.

käkat finasterid i 2 år nu utan biverkningar. jo en, jag onanerar färre gånger än jag gjorde innan jag började med finasterid men det är väl nog allt.
Citera
2018-10-13, 14:02
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av interasistmen
käkat finasterid i 2 år nu utan biverkningar. jo en, jag onanerar färre gånger än jag gjorde innan jag började med finasterid men det är väl nog allt.

Har det fungerat för dig då, har du lyckats behålla ditt hår och fått återväxt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback