2016-06-28, 10:07
Medlem
Whiros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motobike
Läste nyligen att man från EU:s håll är öppna för att inkludera Kazakstan i unionen. Inte än på ett tag, givetvis, men när landet utvecklats mer och bättrat på sin statistik vad gäller korruption, mänskliga rättigheter osv. Detta eftersom en liten del av landet ligger på Volgas västra sida, vilket enligt den traditionella och ytterst vaga defintionen alltså betyder att en del av Kazakstan befinner sig i Europa. Jag personligen ser inget problem med just Kazakstan. Jag hade föredragit att gå i union med kazakstan med att gå i union med EU-judarna. Men det fick mig ändå att undra lite över vad EU har för långsiktiga mål. Det verkar ju som nu att de är öppna för att ta in lite alla möjliga länder som egentligen har noll och ingenting att göra med just en Europeisk union.

Och jag undrar även, vad hade skett om man redan från början sagt att "vi är öppna för att låta Kazakstan gå med". Jag har svårt att tänka mig att deras officiella hållning inte luckrats upp det senaste. Och isåfall, kommer de fortsätta luckras upp, så att i framtiden man blir allt mindre strikta med vilka som kan ansöka och inte. Kommer det räcka med att gränsa till ett EU land, för att sedan fortsätta till att vem som helst kan ansöka? Det finns ju vissa områden i såväl afrika som latinamerika som ingår i EU, även ö-grupper mitt ute i ingenstans. Varför inte plocka in östtimor helt plötsligt. Det har ju varit en portugisisk koloni och det är kulturellt mer europeiskt än kazakstan någonsin kan drömma om att bli.

På sikt, kommer man att byta ut namnet EU eftersom det ju kommer att bli rent löjeväckande om det som pågår fortsätter? Var valet av namn egentligen mest något av ett lite klyftigt val, eftersom man visste att det skulle möte mindre motstånd, eftersom gemene europé väl ändå trots allt känner en viss gemenskap med andra europeiska folk och inte har fullt lika svårt att klumpas ihop med dem som med turkfolk i centralasien? Har EU-politikerna blivit rent desperat kåta på uppsving, nu när det verkar gå utför med hela skiten?

Här har du EU´s långsiktiga mål. Känns lite som att det är dags att lämna den här soppan nu http://www.express.co.uk/news/politi...erstate-Brexit
Citera
2016-06-28, 12:43
Medlem
FreeWorldNows avatar
Det är ju bara EUs medborgare som ännu inte fattat att EU är ett land. Alla andra länder och människor ser EU som ett land. Det jobbiga är ju mest att vi lever i en diktatur och inte får välja/avsätta vår president.
Citera
2016-06-29, 01:31
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeWorldNow
Det är ju bara EUs medborgare som ännu inte fattat att EU är ett land. Alla andra länder och människor ser EU som ett land. Det jobbiga är ju mest att vi lever i en diktatur och inte får välja/avsätta vår president.

Vad är det för president du talar om?
Citera
2016-06-29, 02:18
Medlem
Vad är EU?

EU är ett enda stort OMFÖRDELNINGSPROJEKT!
Vi betalar in 35 miljarder varje år och alla länder i östeuropa får 5 miljarder varje år.
Citera
2016-06-29, 23:31
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeWorldNow
Du skriver som en nyligen upplyst demokrat tycker jag.
Tidigt in vid sekelskiftet var det mycket prat om "fort europa", i Värmland kan du hitta "EU-fria" zoner anno sedan Sveriges inträde, så vad jiddrar du om?

EU kan ses som en riskinvestering, där militär & människor ska fördelas gentemot medlemsländer. Sedan finns det skithuvuden som överallt annars i företaget, och motkrafter som vill destabilisera för att vinna plats, men EU är en kraft, kort och gott.
Senast redigerad av GoUoD 2016-06-29 kl. 23:33.
Citera
2016-07-03, 13:54
Medlem
Ola Schuberts avatar
Det finns inte på kartan att Kazakstan skulle bli EU medlem de närmaste 30-50 åren.

Kazakstan är medlem i den Eurasiska ekonomiska unionen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Eurasi...omiska_unionen
Citera
2016-07-03, 16:51
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motobike
Läste nyligen att man från EU:s håll är öppna för att inkludera Kazakstan i unionen. Inte än på ett tag, givetvis, men när landet utvecklats mer och bättrat på sin statistik vad gäller korruption, mänskliga rättigheter osv. Detta eftersom en liten del av landet ligger på Volgas västra sida, vilket enligt den traditionella och ytterst vaga defintionen alltså betyder att en del av Kazakstan befinner sig i Europa. Jag personligen ser inget problem med just Kazakstan. Jag hade föredragit att gå i union med kazakstan med att gå i union med EU-judarna. Men det fick mig ändå att undra lite över vad EU har för långsiktiga mål. Det verkar ju som nu att de är öppna för att ta in lite alla möjliga länder som egentligen har noll och ingenting att göra med just en Europeisk union.

Och jag undrar även, vad hade skett om man redan från början sagt att "vi är öppna för att låta Kazakstan gå med". Jag har svårt att tänka mig att deras officiella hållning inte luckrats upp det senaste. Och isåfall, kommer de fortsätta luckras upp, så att i framtiden man blir allt mindre strikta med vilka som kan ansöka och inte. Kommer det räcka med att gränsa till ett EU land, för att sedan fortsätta till att vem som helst kan ansöka? Det finns ju vissa områden i såväl afrika som latinamerika som ingår i EU, även ö-grupper mitt ute i ingenstans. Varför inte plocka in östtimor helt plötsligt. Det har ju varit en portugisisk koloni och det är kulturellt mer europeiskt än kazakstan någonsin kan drömma om att bli.

På sikt, kommer man att byta ut namnet EU eftersom det ju kommer att bli rent löjeväckande om det som pågår fortsätter? Var valet av namn egentligen mest något av ett lite klyftigt val, eftersom man visste att det skulle möte mindre motstånd, eftersom gemene europé väl ändå trots allt känner en viss gemenskap med andra europeiska folk och inte har fullt lika svårt att klumpas ihop med dem som med turkfolk i centralasien? Har EU-politikerna blivit rent desperat kåta på uppsving, nu när det verkar gå utför med hela skiten?

INGEN DEL AV KAZAKSTAN LIGGER VÄSTER OM VOLGA! Europas gräns brukar sägas vara Uralbergen och Kaukasus samt genom svarta havet och Bosporen.

Gränsen mellan området där Ural börjar bli platt och där Kaukasusbergen mynnar ut i Kaspiska havet är mer osäker. Skulle tro att floden Ural utgör gräns eftersom det kan ses som en förlängning av Uralbergen ner till Kaspiska havet.

OCH då är det Bingo!!!! pling, pling, lyckan fullständig för dessa fåraherdar en bit av Kazakstan ligger väster om Uralfloden. Pengar från EU är som pengar från himlen.

Men aj aj ingen bit av Georgien ligger norr om Kaukasus, inte heller Armenien vilket alltså krävs om de ska tillhöra EU. Azerbaijan däremot har tur då Kaukasus östra bergskedja går igenom landet som alltså har en del norr därom och alltså kan få tillträde till himmelriket.

Nästa trixighet är gränsen genom Kaspiska havet. Går den direkt från Uralflodens utlopp i en rät linje till där Kaukasus pekar ut i havet. I så fall är det kört för fler länder.

Om däremot med lite god "euvilja" säger att gränsen går längs Kaspiska havets östra strand så har vi två länder till som knackar på dörren. De har ju vatten i Kaspiska havet. Turkmenistan och Iran.
Uzbekerna blir naturligtvis lite ledsna de var nästan framme vid kaspiska havet.

För svenska L-liberaler och Junkrar finns det god ersättning för länder i väst som vill behålla sin nationella identitet. Mullorna i Teheran och Junker skulle stortrivas med varandra.

Snart kan vi passlöst åka till Alma Ata ta taxi till gränsen mot Kina. Junker kommer att resa dit för att befästa sitt rike från Nordkap till Cabo de Sao Vicente till Pik Pobedy.

EU;s utvidgning bygger på några dårars renodlade storhetsvansinne.
Senast redigerad av Returpapper 2016-07-03 kl. 16:56.
Citera
2019-07-19, 19:33
Medlem
Undra hur EU ställer sig till Kazakstans senaste grepp som innebär att de kan avlyssna medborgarnas aktivitet på säkra webbsidor (d.v.s. HTTPS).

https://www.zdnet.com/article/kazakh...https-traffic/
Citera
2019-08-11, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostarskjortan
Kazakstan= Khazarernas urpsrungsland.

Struntprat. Khazarerna kom från norra Kaukasus, som ligger mellan Svarta havet och Kaspiska havet.

Kazakstan däremot, ligger öster om Kaspiska havet, alltså på andra sidan om Kaspiska havet.

Britannica Encyclopaedia: Khazars

https://www.britannica.com/topic/Khazar

Wikipedia: Khazars

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Khazars
Citera
2019-10-17, 08:20
Medlem
EU-eliten behöver nya medlemmar nu då britterna lämnar. Det blir så pinsamt med tomma bänkar vid stående ovationer som sådana här samlingar älskar.

Vi får se vilka de tänker ersätta britterna med. Kaza, Turkiet, något litet skurkstat som behöver bidrag?

Balkan verkar vara på tapeten.

https://borsen.dk/nyheder/politik/ar...paign=rss_feed
Citera
2019-10-17, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
EU-eliten behöver nya medlemmar nu då britterna lämnar. Det blir så pinsamt med tomma bänkar vid stående ovationer som sådana här samlingar älskar.

Vi får se vilka de tänker ersätta britterna med. Kaza, Turkiet, något litet skurkstat som behöver bidrag?

Balkan verkar vara på tapeten.

https://borsen.dk/nyheder/politik/ar...paign=rss_feed

Frankrike säger nej till nya medlemmar. Nu blir väl Ann Linde tokig.

https://www.di.se/nyheter/frankrike-...-eu-medlemmar/
Citera
2019-10-30, 13:13
Medlem
OliverCromwells avatar
Kazakstan är redan med i UEFA och ska snart vara med i Eurovision också.

Nästa steg blir ju att inkludera dem inom EU så småningom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in