Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-04-17, 21:51
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freee
Låter märkligt det där om hennes familj, finns ingenstans på blanketten för inbjudan där det ska fyllas i. Däremot om du söker för uppehållstillstånd ska det fyllas i uppgifter om familjen. Låter som du har fyllt i fel blankett. Mej veterligt så slopades kraven om förbokad biljett för länge sedan.

Skev du i blankett 240011?

Jag har fyllt i blanketten för inbjudan, ja. Nej, det står inget på den om motpartens familjeuppgifter. Däremot står det på Migrationsverkets hemsida att man även ska bistå med "övriga dokument som konsulatet efterfrågar", och det var alltså i detta fall alla de här extra blanketterna. Men blanketten för inbjudan är alltså ifylld och vi väntar svar inom 14 dagar.
Citera
2017-04-17, 21:57
  #38
Medlem
990099s avatar
Börja med ett 3 månaders turist visum. Väntetiden för visum är total satt åt sidan då vi har 1.000.000 Asylbedragare som solkar ner migrationsverket och handläggningstiderna för en normal svensk med utländsk tjej kan få vänta i upp till 2år som min polare har gjort "fortfarande inget besked"
Citera
2017-04-17, 22:33
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 990099
Börja med ett 3 månaders turist visum. Väntetiden för visum är total satt åt sidan då vi har 1.000.000 Asylbedragare som solkar ner migrationsverket och handläggningstiderna för en normal svensk med utländsk tjej kan få vänta i upp till 2år som min polare har gjort "fortfarande inget besked"

Precis, helt korrekt. Tack för det liksom. Men det positiva är ändå att man kan söka turist under tiden som man väntar på uppehållstillstånd
Citera
2017-04-18, 02:40
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lammern78
Precis, helt korrekt. Tack för det liksom. Men det positiva är ändå att man kan söka turist under tiden som man väntar på uppehållstillstånd


Du måste ha haft otur som behövde lämna in mera uppgifter, Är lite petig men försök att skilja på turistvisa och besöksvisa (inbjudan) när ni skriver det skiljer sig lite åt. Det kan bli missvisande för andra som läser för att få tips.
Citera
2017-04-18, 06:51
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freee
Du måste ha haft otur som behövde lämna in mera uppgifter, Är lite petig men försök att skilja på turistvisa och besöksvisa (inbjudan) när ni skriver det skiljer sig lite åt. Det kan bli missvisande för andra som läser för att få tips.

Jaha ok, jag hade uppfattningen att det var samma? Eftersom man själv kryssar i anledningen för besöket och det då finns en ruta för "turism"
Citera
2017-04-18, 06:56
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freee
Du måste ha haft otur som behövde lämna in mera uppgifter, Är lite petig men försök att skilja på turistvisa och besöksvisa (inbjudan) när ni skriver det skiljer sig lite åt. Det kan bli missvisande för andra som läser för att få tips.

Och jag kan tillägga att allting gjordes digitalt via deras portal, så alla dessa frågor om familjen osv fanns där. Så det är alltså samma för alla som ansöker (just nu i allafall), kanske är det för att det nu sköts av norska ambassaden och inte svenska?
Vet inte men blev förvånad själv av mängden information dom ville veta..
Citera
2017-04-18, 07:55
  #43
Medlem
Eftersom allting gjordes digitalt har jag nu kontrollerat blanketterna och det står "visitor's visa" och att det är registrerat i portalen. Alltså besöksvisum, men vi har som sagt kryssat i "turism" som en av anledningarna för besöket.

Jag vet ärligt inte vad skillnaden är.
Men det skulle i allafall ta 14 dagar till beslut.
Citera
2017-04-18, 17:39
  #44
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freee
Har inte kraven om förbokad biljett slopats? Jag hade ingen sådan sommaren 2016 närt jag sökte besöksvisa.
Inte vad jag vet, de ville ha det för 3 månader sedan, när jag hjälpte en kompis att ansöka om besökvisum. Jag hade det när jag ansökte för min fru 2014. .
Citera
2017-04-18, 17:40
  #45
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lammern78
Svar meddelas inom 15 dagar så ja, det är turistvisum. För jag nåt annat är det bara att tacka och ta emot
Ja det hade varit gott i så fall men men men ....
Citera
2017-04-20, 08:37
  #46
Medlem
Och nu fick hon visumet!
Tog bara en vecka
Citera
2017-04-20, 19:51
  #47
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lammern78
Och nu fick hon visumet!
Tog bara en vecka


Grattis hoppas ni får en tillvaro som är trivsam

Glöm inte köpa riskokare lool..

Och duschhandtag för duscha sig i under livet efter toalettbehov
Citera
  • 3
  • 4
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2631876

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback