Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-08, 22:31
  #1
Medlem
Har tänkt gå från tanke till handling och planera in en resa till Sydamerika över jul/nyår. Tänkte att det kunde vara ett utmärkt tillfälle att debutera på FB och be om lite tips.

Min tidsram är ca 18:e december - 4:e januari vilket måste ses som ganska begränsad för en kontinent av den storleken. Undrar kort och gott vad folk på FB skulle rekommendera? Skulle gärna vilja se några städer och hinna med något mer "äventyrligt". Jag backar heller inte för lite nattliv även om det inte är det primära målet med resan. Resan kommer att genomföras på egen hand (och förmodligen singel) så jag kommer kunna vara ganska "effektiv" och inte behöva vänta på folk, kompromissa etc.

Lite om mina personliga förutsättningar: Är en man på ett par år över 30 fast i sinnet mer som 20-25 (lite flummigt uttryckt men tror ni förstår innebörden). Jag är inget fysiskt vidunder men har tränat regelbundet sen tonåren så besitter en godtagbar fysik. Talar flytande engelska och halvknackig tyska men i princip ingen spanska/portugeisiska. Har ett hyfsat välbetalt jobb men lägger ändå värde i att få valuta för pengarna, har t.ex inga problem att bo enkelt eller på hostels.

Hoppas på givande svar, tack och hej
Citera
2015-10-08, 23:00
  #2
Medlem
Håll dig till ett land. Sydamerika är hopplöst över jul och nyår om man ska åka runt. Dyrt oxå. Rekommenderar Rio en vecka, och sedan några dagar i Buzios eller Bahia. Mycket trevligt. Men räkna med höga priser även där den tiden på året.
Citera
2015-10-09, 00:11
  #3
Medlem
ljudkellgrens avatar
Räkna även med att det kan regna mycket där den tiden på året.
Citera
2015-10-09, 07:38
  #4
Medlem
luckylucazs avatar
18 dec - 4 jan är allra högsta högsäsong, det kommer vara svårt att hitta billiga flyg, bussar kan fyllas upp, prisvärda hotell och vandrarhem fylls upp....

Jag skulle nog föreslå Brasilien och trakten kring Rio också!

Annars är Bolivia riktigt bra, om fokus är på äventyr och upptäcktsresa, och inte på klimat, stränder och trevligt folk Lätt att ta sig runt här på engelska (mycket turister).

Colombia är kanon också, och mindre turistigt än de andra. Medellin, kaffe-regionen, norra kusten. Du kan hinna med det på två veckor, även om det är lite tight.
Citera
2015-10-11, 13:49
  #5
Medlem
Pratade men en äldre man på jobbet som tillbringat sex år i Sydamerika. Han föreslog Ecuador eller Colombia som resmål. Om man ville uppleva sydamerikansk kultur på riktigt så tyckte han detta var att föredra då främst Brasilien och Argentina var starkt influerade av europeisk kultur. Dessutom är priserna där mycket högre. Min kollega talade sig särskilt varm om Colombia där han tillbringat en stor del av sin SA vistelse.

Personligen så tycker jag Colombia verkar intressant. Har rest en del genom Europa och under sommaren i storstäderna så kryllar det av turister. Det är visserligen nice då det är lätt att träffa likasinnade men allt som oftast är detta andra européer eller folk som kommer från kulturer influerade av väst.

Enligt Wikipedia finns det ca 2 miljoner (4 %) engelsktalande i Colombia så helt rökt kanske man inte är ändå. Antar dock att det är de allra högst utbildade samt bofasta utlänningar, främst amerikaner.

Citat:
Ursprungligen postat av luckylucaz
Colombia är kanon också, och mindre turistigt än de andra. Medellin, kaffe-regionen, norra kusten. Du kan hinna med det på två veckor, även om det är lite tight.

Har du varit där personligen? Visserligen kan man ha insikt även utan att ha varit där men vore intressant om du hade personliga erfarenheter att dela med dig av.
Citera
2015-10-11, 19:22
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matlabber
Pratade men en äldre man på jobbet som tillbringat sex år i Sydamerika. Han föreslog Ecuador eller Colombia som resmål. Om man ville uppleva sydamerikansk kultur på riktigt så tyckte han detta var att föredra då främst Brasilien och Argentina var starkt influerade av europeisk kultur. Dessutom är priserna där mycket högre. Min kollega talade sig särskilt varm om Colombia där han tillbringat en stor del av sin SA vistelse.

Personligen så tycker jag Colombia verkar intressant. Har rest en del genom Europa och under sommaren i storstäderna så kryllar det av turister. Det är visserligen nice då det är lätt att träffa likasinnade men allt som oftast är detta andra européer eller folk som kommer från kulturer influerade av väst.

Enligt Wikipedia finns det ca 2 miljoner (4 %) engelsktalande i Colombia så helt rökt kanske man inte är ändå. Antar dock att det är de allra högst utbildade samt bofasta utlänningar, främst amerikaner.



Har du varit där personligen? Visserligen kan man ha insikt även utan att ha varit där men vore intressant om du hade personliga erfarenheter att dela med dig av.

Du kommer inte ha några problem att resa runt i Colombia utan Spanska, det räcker med en guidebok så du kan ta dig från hostel till hostel, men räkna inte med någon djupare interaktion med lokalbefolkningen med enbart engelska.
Europeiska influenser är marginella, bortsett från de spanska kolonialinfluenserna,,,,
Citera
2015-10-11, 21:11
  #7
Medlem
luckylucazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matlabber
Har du varit där personligen? Visserligen kan man ha insikt även utan att ha varit där men vore intressant om du hade personliga erfarenheter att dela med dig av.

Ja, jag har besökt samtliga länder i Sydamerika, och rest runt i Colombia i ett par månader. Colombia är kanske höjdpunkten i Sydamerika. Jag tror de flesta håller med mig om att Bogota inte är någon höjdare, men Medellin, Cali, kaffe-regionen, norra kusten, m.fl. är mycket väl värda att besöka!

Det är en aning svårare att besöka än t.ex. Peru och Bolivia eftersom det inte är lika turistigt, speciellt om du inte talar spanska. Men det är absolut inget hinder att inte kunna spanska.

Jag kan ändå tycka att Colombia är någorlunda västerländskt, i synnerhet Bogota. Kulturen och värderingar känns någorlunda lika våra. Om du reser runt bland indianerna i höglandet i Bolivia och Peru t.ex. känns det mycket mer främmande.
Citera
2015-10-11, 23:33
  #8
Medlem
Shepard25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matlabber
Pratade men en äldre man på jobbet som tillbringat sex år i Sydamerika. Han föreslog Ecuador eller Colombia som resmål. Om man ville uppleva sydamerikansk kultur på riktigt så tyckte han detta var att föredra då främst Brasilien och Argentina var starkt influerade av europeisk kultur. Dessutom är priserna där mycket högre. Min kollega talade sig särskilt varm om Colombia där han tillbringat en stor del av sin SA vistelse.

Personligen så tycker jag Colombia verkar intressant. Har rest en del genom Europa och under sommaren i storstäderna så kryllar det av turister. Det är visserligen nice då det är lätt att träffa likasinnade men allt som oftast är detta andra européer eller folk som kommer från kulturer influerade av väst.

Enligt Wikipedia finns det ca 2 miljoner (4 %) engelsktalande i Colombia så helt rökt kanske man inte är ändå. Antar dock att det är de allra högst utbildade samt bofasta utlänningar, främst amerikaner.



Har du varit där personligen? Visserligen kan man ha insikt även utan att ha varit där men vore intressant om du hade personliga erfarenheter att dela med dig av.

Colombia är definitivt att rekommendera! På två veckor hinner du dock inte med allt, och får således prioritera. Colombia är stort, och bussresorna mellan de större städerna tar minst 6-8h, men har du budgeten så bör du absolut flyga då du endast har 2 veckor.
Finns otroligt mycket att göra. T.ex. Medellin och kafferegionen som tidigare nämnt , valle de Cocora, äventyr i San Gil, stränder i Santa Marta (och ciudad perdida) och Cartagena.


Ecuador kanske inte är det land folk har högst på sina listor, men för 2 veckor så hinner du göra en del då avstånden är relativt korta. Dessutom är vädret bra på stilla havskusten den tiden på året och säsongen drar igång så det lär vara bra drag i Montanita, Puerto Lopez och de andra strandbyarna. Sedan finns det en del sevärdhetet runt Quito som t.ex. Otavalo (turistigt dock), Cotopaxi, Nariz del Diablo (ta tåget), äventyr i Banos och kultur i Cuenca. Ett till plus är att landet är billigt.
__________________
Senast redigerad av Shepard25 2015-10-11 kl. 23:37.
Citera
2015-10-12, 23:01
  #9
Medlem
Får tacka för alla bra svar. Nu har jag en liten uppfattning om vad som verkar intressant

Kollade lite själv och Medellin verkar onekligen som en bra stad att besöka. Ska tydligen vara riktigt bra, inte bara enligt folk här på FB utan också på andra sidor jag kollat runt på. Ett andra måste är ju San Gil. Vem gillar inte forsränning, djungelvandring och mountainbike turer? Det som är lite trist är att det tar 11 timmar med buss från Medellin. Dock så verkar inte Bogota vara så hemskt trist trots allt, kanske kommer att ta en sväng förbi där, om inte annat för logistiska skäl när jag ska hem.

Nu fick jag beslutsångest av allt att göra med bara två veckor :/.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2631806

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback