Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-08, 21:56
  #1
Avstängd
Korken123s avatar
Titeln kanske är lite oklar, men jag ska försöka att berätta så bra jag kan.
Jag menar alltså, skulle man på något sätt kunna koppla en dynamo från cykeln till ett vanligt A batteri (eller annat batteri) på något sätt? Är det möjligt? Hur ska man gå tillväga? Hur mycket ström kan man få ut av denna?
Citera
2015-10-08, 22:25
  #2
Medlem
Fegyvereks avatar
Jodå. Skulle gissa på att de flesta dynamos ger 5-6volt växelström och runt 0,5A.
Likrikta strömmen och testa dig fram.
Citera
2015-10-08, 22:54
  #3
Medlem
tempeZZts avatar
Vad menar du med "Kan man göra en generator av cykel-dynamon?"?

Cykel-dynamon ÄR en generator.
Citera
2015-10-08, 23:26
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fegyverek
Jodå. Skulle gissa på att de flesta dynamos ger 5-6volt växelström och runt 0,5A.
Likrikta strömmen och testa dig fram.
Det stämmer.
Ganska dålig generator, du kan lika gärna ta en gammal likströmsmotor från en leksak, ger likspänning direkt.
Citera
2015-10-09, 08:30
  #5
Avstängd
Citat:
Ganska dålig generator, du kan lika gärna ta en gammal likströmsmotor från en leksak, ger likspänning direkt.

"Likspänning" får du inte av en leksaksmotor, snarare något som liknar helvågslikriktad växelspänning. För att bli användbar måste den filtreras ganska kraftigt. Man bör även ha någon form av spänningsregulator om last och generatorvarvtal varierar. Detsamma gäller om man likriktar utspänningen från en cykeldynamo.
Citera
2017-11-20, 15:39
  #6
Medlem
orvarens avatar
Hepp!
Har mätit på min navgenerator,den ger typ mellan 6 och 9 volt obelastad.(6V 2,4W är den märkt med)

Efter att kopplat en diodbrygga och en massiv kondensator på den,så borde teoretiskt spänningen ligga mellan 9 och 12 volt ungefär,rätt?

Om jag då tar en UA7805 spänningsregulator och kopplar in,då borde jag väl få ut 5V och kan köra en massa LED slingor,eller ladda telefoner och bös?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback