Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-08, 18:24
  #1
Medlem
Jag tog ett venöst blodprov för en vecka sedan och det var en sjuksköterska student som utförde det. (resultatet av blodprovet var för övrigt blankt, så det har inget med symptomen att göra)

Jag märkte inget direkt särskilt under själva provet, gjorde bara lite ont. Hade lite ont från och till under torsdagen.

På fredageftermiddag började det göra konstant ont i armen, vilket fortsatte i lördags och i söndags, och jag blev då också kallsvettig med illamående ett par gånger.

Det man kan se i armvecket är att något det är en rund blå/röd cirkel på ca 1.5 cm, så något har "gått sönder" under själva provet. Ibland försvinner ju ett stick märke på några dagar och ibland tar några veckor. Jag har haft blåmärken förut i några veckor, men aldrig haft konstant ont, och denna typ av ständig värk.

Det är en ilande/domnande värk/känsla (lite som när en blodtrycksmanschett kramar om armen) som känns i armen, främst från armvecket och nedåt samtidigt som jag känner sig lite illamående som att armen kallsvettas. Det känns ungefär som när ett blodprov går fel och man när de tar blod får en isande smärta i armen och handen, men lindrigare.

Smärtan förstärks då jag använder armen eller när pulsen höjs, känns lite som det dunkar i armvecket.

Jag har under perioden också känt mig svimfärdig från och till, känslan som man får om man ställer sig upp snabbt efter att ha legat ned, bara det att det varar i flera timmar. Störande och obehagligt.

---
Jag har låtit en vän som är sjuksköterska titta på armen privat, och hon sa att det inte finns några synliga tecken på infektion eller annat alarmerande.

Här en bild också: http://i57.tinypic.com/epk8ci.jpg (jag tror dock inte det finns något konstigt att se förutom att det blivit ett blåmärke)

Hur som helst, det har nu idag tisdag 7 dagar sedan blodprovet och jag har fortfarande samma intensitet på symptom som dagen efter provet, borde det inte ha gott över vid det här laget?
---
Jag har inte haft feber i huvudtaget under perioden.

Kan jag ha råkat ut för en infektion eller dylikt som inte syns?

Bör jag söka vård? Om jag bör söka vård, vad bör jag få uppkollat?
__________________
Senast redigerad av Xoleraz 2015-10-08 kl. 18:33.
Citera
2015-10-08, 18:35
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fugglarn
Hejsan ångest, vi möts igen.

Jaha, men varför har jag då lyckats ta säkert 20-30 blodprov tidigare utan några problem?
Citera
2015-10-08, 18:37
  #3
Medlem
Hej, det låter som en nerv kommit i kläm (kontakt med nålen). Kan hända den bästa, dina vener dyker antagligen som det heter och då kan det bli så.

Kan försvinna fort elelr upp emot tre+ månader. Ingen fara, mest obehagligt. Haft det själv i hela högerarmen. Blev bra efter fyra månader. Kunde inte göra någonting med armen. Efter det är det blodprov i vänster som gäller. Högern är helig.
Citera
2015-10-08, 18:43
  #4
Medlem
Instämmer med #2. Du stressar upp dig själv och skapar upplevda symptom förmodligen. Sjuksköterskestudenter som sätter nålar och övar har ofta mycket goda förkunskaper och vet hur och var de ska sticka. Nu undrar du säkert varför de övar och det är för att skapa självförtroende i processen och för att få erfarenhet av att sätta nål och ta blodprov.

Ofta sker praktik med just blodprov efter ett år av studier, ibland senare beroende på program.

Den väsentliga skillnaden mellan en student och en erfaren sjuksköterska är att den senare ofta har bättre självförtroende och därför är mer bestämd i att sätta dit nålen medan en färsk student tvekar på sig själv och hellre överlåter det till någon med erfarenhet. Kunskapen är densamma.
Citera
2015-10-08, 18:43
  #5
Medlem
svallerbyttans avatar
En noob som lyckats sabba ditt blodkärl helt enkelt. Finns inte så mkt annat att göra än att vänta ut det. Under tiden kan du ju försöka vara en man och inte gråta så förfärligt över det.
Citera
2015-10-08, 19:04
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allvaro
Hej, det låter som en nerv kommit i kläm (kontakt med nålen). Kan hända den bästa, dina vener dyker antagligen som det heter och då kan det bli så.

Kan försvinna fort elelr upp emot tre+ månader. Ingen fara, mest obehagligt. Haft det själv i hela högerarmen. Blev bra efter fyra månader. Kunde inte göra någonting med armen.

Intressant.

När detta hände dig, fick du ohyggligt ont under själva blodprovet?

Det jag tycker är lite konstigt är att jag vid några tillfällen tidigare fått skitont i armen under själva sticket och när de tar blod, men de gångerna har jag inte märkt någonting alls efteråt...
Citera
2015-10-08, 20:59
  #7
Medlem
det som känns intressant i det här fallet är ju om TS skulle kunna ha fått något olämpligt in i armen som startat något skit?

kan TS ha en infektion i armen/kroppen utan att ha feber och att det syns visuellt?

själv har jag råkat ut för blodförgiftning en gång för 10 år sedan och jag hade ingen feber, bara smärta och illamående.

bara frågar så TS inte uppmanas vara en man och inte gråta ut och sen får allvarliga problem med armen för att han inte sökt hjälp eller så!
__________________
Senast redigerad av Deslauriers 2015-10-08 kl. 21:13.
Citera
2015-10-09, 13:25
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
En noob som lyckats sabba ditt blodkärl helt enkelt. Finns inte så mkt annat att göra än att vänta ut det. Under tiden kan du ju försöka vara en man och inte gråta så förfärligt över det.

Jag bryr mig inte om smärtan som sådan, dvs om någon skulle säga att jag skulle ha ont i 3 månader och sen var det borta, inga problem.

Det enda jag oroar mig för är komplikationer.
Citera
2015-10-09, 18:53
  #9
Medlem
Kontentan av min fråga:

Om det inte finns något synligt alarmerande i armvecket (svullnad etc) och man inte har haft feber, är det då OMÖJLIGT att det kan röra sig om en infektion? Jag bryr mig inte smärtan som sådan, så länge jag vet att den är ofarlig och inte kan utvecklas till något värre.

Någon mening att ta typ snabbsänka för att utesluta att något pågår?
Citera
2015-10-10, 17:57
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xoleraz
Intressant.

När detta hände dig, fick du ohyggligt ont under själva blodprovet?

Det jag tycker är lite konstigt är att jag vid några tillfällen tidigare fått skitont i armen under själva sticket och när de tar blod, men de gångerna har jag inte märkt någonting alls efteråt...

Nej inte alls ohyggligt ont. Det spände och drog lite som vanligt. Är ganska känslig när det kommer till ådror. Injicerar inte och tar blodprov ytterst sällan. Nån gång per år kanske. Ändå får jag alltid höra att jag har brosk i venerna och undran om jag missbrukar narkotika. För att inte prata om alla felstick! Är riktigt svårstucken..

Blir alltid lite grumpy när de frågar om jag missbrukar, och tittar snett på dem och berättar att det är sjukvården som gör dem så.
Citera
2015-10-11, 02:52
  #11
Medlem
Kaffemedaffes avatar
hur kan du vara svårstucken? Titta på dina vener! Jag hade kunnat kanylera dem härifrån.

edit: Du har uppenbart ångest. Jag antar att den är diagnostiserad i ditt fall. Men det viktigaste är väl egentligen det du kan se på armen, blir det bättre eller sämre med tiden? Blir det sämre, sök sjukvård, blir det bättre, avvakta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback