Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-08, 12:18
  #1
Medlem
MeMajks avatar
http://www.dn.se/ekonomi/skl-flyktin...hojda-skatter/

”Många kommuner och nästan alla landsting och regioner brottas med ekonomiska underskott. Skatteunderlaget ökar totalt sett men genom befolkningsökningen försämras resultaten till flöjd av kraftiga kostnadsökningar”,

naturligtvis kommer invällningen att kosta mer än det smakar
Kommunala budgetar kommer att spricka och en helt annan prioritering av kommunens kassa kommer att bli nödvändig
då borde det rimligtvis vara skolväsendet som får stryka på foton
redan kommunala upphandlingar och ingångna avtal kan komma att rivas upp som i sin tur kommer att drabba en hel del företag
Citera
2015-10-08, 12:25
  #2
Medlem
staticages avatar
Enda företaget i landet som gynnas av vansinnes politiken är Migrationsverket
Citera
2015-10-08, 12:31
  #3
Medlem
SKL är en organisation för primärkommuner och landsting. Man överdriver problemen för att få mer statligt stöd. Precis som Nordeas ekonom säger i artikeln.

citat ur artikeln

Om SKL:s föreslagna skattehöjningen skulle genomföras motsvarar det 2019 en intäktsökning för kommunerna på 38 miljarder kronor.

– Det motsvarar en procent av BNP, eller två procent av hushållens disponibla inkomster. Det är en viss åtstramning för hushållen om det skulle ske. Men å andra sidan skulle offentlig konsumtion stiga och balansera effekten på BNP. Så den totala effekten är lite oklar, säger Torbjörn Isaksson, ekonom på Nordea.

Men, påpekar han, SKL skriver i rapporten att det kan finnas andra sätt att hantera det här på, som rationaliseringar och teknisk utveckling.

Det här är ett utspel från SKL, en passning till regeringen om att öka statsbidragen och också att ha stabilitet i statsbidragen, så att man har längre planeringshorisonter. Det är väl långt ifrån klart att det skulle bli de här höjningarna, säger Isaksson.
Citera
2015-10-08, 12:50
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
SKL är en organisation för primärkommuner och landsting. Man överdriver problemen för att få mer statligt stöd. Precis som Nordeas ekonom säger i artikeln.

citat ur artikeln

Om SKL:s föreslagna skattehöjningen skulle genomföras motsvarar det 2019 en intäktsökning för kommunerna på 38 miljarder kronor.

– Det motsvarar en procent av BNP, eller två procent av hushållens disponibla inkomster. Det är en viss åtstramning för hushållen om det skulle ske. Men å andra sidan skulle offentlig konsumtion stiga och balansera effekten på BNP. Så den totala effekten är lite oklar, säger Torbjörn Isaksson, ekonom på Nordea.

Men, påpekar han, SKL skriver i rapporten att det kan finnas andra sätt att hantera det här på, som rationaliseringar och teknisk utveckling.

Det här är ett utspel från SKL, en passning till regeringen om att öka statsbidragen och också att ha stabilitet i statsbidragen, så att man har längre planeringshorisonter. Det är väl långt ifrån klart att det skulle bli de här höjningarna, säger Isaksson.

SKL består av företrädare för politiker i Sveriges alla kommuner, de vet nog mer om sina kommuners situationer än obildade liberaler som dig.
Citera
2015-10-08, 12:51
  #5
Medlem
Zaedrewss avatar
Höjning med 2 kr skatt per 100 kr. Haha ja om inte svenska folket fått nog innan av detta vansinnes projekt med massinvandring så lär de bli fallet nu. Lite bra att man flikar in även denna myt om åldrande befolkning som anledning också jämte invandring men just detta lär väl inte folk gå på längre.
Citera
2015-10-08, 12:52
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flyktingkris
SKL består av företrädare för politiker i Sveriges alla kommuner, de vet nog mer om sina kommuners situationer än obildade liberaler som dig.

Jag litar mer på Nordeas oberoende ekonom.
Citera
2015-10-08, 12:54
  #7
Medlem
CaptainKulings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
Jag litar mer på Nordeas oberoende ekonom.

Förstår inte vad du menar när du använder både "Nordeas" och "Oberoende" i samma mening?
Menar du att ekonomen har Nordeas intressen i första hand eller att han är oberoende?
Citera
2015-10-08, 12:57
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainKuling
Förstår inte vad du menar när du använder både "Nordeas" och "Oberoende" i samma mening?
Menar du att ekonomen har Nordeas intressen i första hand eller att han är oberoende?

Han är oberoende, Nordea har inga som helst egna intressen i SKL:s utspel.
Citera
2015-10-08, 12:58
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
Jag litar mer på Nordeas oberoende ekonom.

Jag litar mer på de som arbetar med denna kris och har hela bilden klar för dem.

Principlösa företag som gör PK-utspel har vi sett förut. Varför skulle de bry sig om de som får betala för massinvasionen?
Citera
2015-10-08, 13:01
  #10
Medlem
CaptainKulings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
Han är oberoende, Nordea har inga som helst egna intressen i SKL:s utspel.
Självklart har en av Sveriges största banker egenintresse i detta. Både skattemässigt och genom PK-poäng.
Citera
2015-10-08, 13:02
  #11
Medlem
Rebell4evers avatar
Hur går detta ihop med att invandring genererar en nettovinst?

Vart är vinsten, vem har förskingrat denna?

Som att investera i en fallande aktie, betald genom SMS lån till skyhög ränta!

"Meen snaaaart ökar den i värde, snaaart så ger den vinst, snaaaaart så"...
Citera
2015-10-08, 13:02
  #12
Medlem
Förstår inte äns varför folk måste berätta det. Är man så jävla dum att man inte fattar att det kommer hända så kan man lika gärna gå och dö för då är man riktigt dum. Den dagen dom höjer bolagsskatten eller arbetsgivaravgifterna igen så kommer jag sparka 5 stycken anställda enbart för att kosta regeringen mer pengar döda välfärden. Har även fått med 5 andra bolag på denna idé. Har jag tur så hinner jag effektivisera arbeten ännu bättre så att jag kan sparka fler.

KROSSA VÄLFÄRDEN!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback