Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2016-05-30, 16:58
  #37
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
1. Min sambo fick oxå bestämma. Men hon lade sig inte i när jag köpte min V40-00. Hon följde inte ens med när jag köpte den
3. Nissan enl mig har bara fula bilar. Men det är i bilen det viktiga är o de är trotts allt riktigt prisvärda.
4. Touché
1. Det är sambons bil, hon finansierar den. Hon har veto, jag får framföra min åsikt.
3. Bingo. Klart det finns snyggare bilar. Men allt vi fick får dom pengarna, enligt listor/statistik/undersökningar så är Nissan pålitliga bilar med få anmärkningar hos bilprovningen, nöjda ägare och bra recensioner hos motorjournalister. Vi har också sagt att hunden lever inte så länge till, äldsta barnet skaffar egen bil och flyttar hemifrån om 2-3 år, spädbarnet behöver ingen barnvagn med sig alltid om 2 år = då köper vi en fräsigare ny bil. Vi var lite sugna på en Mercedes eller Audi.

Då kanske det klarnar hur vi resonerat oss fram till att Qashqaien var bra för oss just nu? Det är många parametrar som ska vägas in.

Jag läste att rostskyddet på Nissan Qashqai inte var av så hög kvalitén? Måste den roskskyddsbehandlas extra? Eller är det bara att strunta i om vi ändå bara tänkt ha den i max 3 år?
Citera
2016-05-30, 17:04
  #38
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
1. Det är sambons bil, hon finansierar den. Hon har veto, jag får framföra min åsikt.
3. Bingo. Klart det finns snyggare bilar. Men allt vi fick får dom pengarna, enligt listor/statistik/undersökningar så är Nissan pålitliga bilar med få anmärkningar hos bilprovningen, nöjda ägare och bra recensioner hos motorjournalister. Vi har också sagt att hunden lever inte så länge till, äldsta barnet skaffar egen bil och flyttar hemifrån om 2-3 år, spädbarnet behöver ingen barnvagn med sig alltid om 2 år = då köper vi en fräsigare ny bil. Vi var lite sugna på en Mercedes eller Audi.

Då kanske det klarnar hur vi resonerat oss fram till att Qashqaien var bra för oss just nu? Det är många parametrar som ska vägas in.

Jag läste att rostskyddet på Nissan Qashqai inte var av så hög kvalitén? Måste den roskskyddsbehandlas extra? Eller är det bara att strunta i om vi ändå bara tänkt ha den i max 3 år?
Köp ny hund o behåll bilen. Du kommer bli tokig av att bara umgås med familjen
Citera
2016-05-30, 17:10
  #39
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Köp ny hund o behåll bilen. Du kommer bli tokig av att bara umgås med familjen
Nu är vi lite OT här
Det är sambons hund som var familjemedlem före mig. Hade jag bestämt hade vi aldrig haft hund, men nu är det som det är. Jag har lite besvär med svidande ögon pga av hunden, men jag överlever. Efter denna blir det ingen mer hund, jag har veto på den frågan.
Man ska inte ha hund när man bor i lägenhet i Stockholm.

Bilen byts ut om ca 3 år, det är redan bestämt. Då ska vi ha en fräsigare bil. Budget +500k inga problem. Svärfar köpte en ny Volvo V90 för 800k nyss. Kanske en sån då?
Eller nej. För stor. Jävla pansarvagn. Vi vill ha en sportigare bil.
Citera
2016-05-30, 23:13
  #40
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
1. Vi åker sällan landsvägar då vi bor i Stockholm. Vi kör knappt 1000 mil per år. Vi tar bilen till stormarknaden/IKEA och ibland till jobbet om pendeltåg/tunnelbana står still. Därför bensinare.
Extrautrustningen följde med då vi hade som krav att bilen skulle ha läder/skinnklädsel, för att vi har hund = lättare att torka av. Därför mycket kryssande av extrautrustning.

2. SUV var väl att ta i. Det är en crossover. Vi har en XC70 nu, men den är för stor, drar för mycket diesel för det lilla vi kör (skatten är nästan 8000 per år).
4WD fanns inte som automat. Därför 2WD.
Vi tog en crossover/suv för det är skönt att ha bra uppsikt i Stockholmstrafiken. Vet du vilka dårar det är som kör här? Alltså inte crossover/suv för att köra i skogen, alltså behövde vi inte 4WD.

Du ger åtminstone vettiga svar på frågorna jag ställde, det är hedervärt.

F.ö så är jag en av dem som tycker den ser rätt okej ut, har inget emot utseendet. Jo, jag känner till Stockholmstrafiken - bodde där i nästan 25 år men flyttade därifrån i höstas - mitt livs bästa val!
Citera
2017-01-20, 09:58
  #41
Medlem
Vi står och väljer mellan antigen:

1. En Nissan Qashqai alternativt Kia Sportage, beg. för typ 150k.

2. En Skoda Fabia kombi från 2014, 4000mil. Välutrustad. 100k.

Utan att ha hunnit provköra bilarna så är spontana känslan att Fabia kombi är mer rymlig än de båda andra? stämmer det?

Vi planerar barn så det får inte bli för tajt med barnvagn/barnstolar mm.

Blir Fabia kombin klockren?
Citera
2017-01-22, 13:55
  #42
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackpowder
Vi står och väljer mellan antigen:

1. En Nissan Qashqai alternativt Kia Sportage, beg. för typ 150k.

2. En Skoda Fabia kombi från 2014, 4000mil. Välutrustad. 100k.

Utan att ha hunnit provköra bilarna så är spontana känslan att Fabia kombi är mer rymlig än de båda andra? stämmer det?

Vi planerar barn så det får inte bli för tajt med barnvagn/barnstolar mm.

Blir Fabia kombin klockren?

Detta är ju helt olika typer av bilar - när jag byter brukar jag röra mig inom samma segment iaf.

Barnvagn? Låter inte som att någon av bilarna du funderar kring är något bra, sedan barnstolar och bredden/då djupet i baksätet är avgörande - du kan bli tvungen att sitta jävligt nära ratten fram - bekvämt? Nej.

Ni kanske ska ha med matkassar någon gång eller annat skit?

Skulle jag vara du skulle jag överväga något annat i större klassen.

För kring 100-150 har du mycket att välja.

Anledningen till varför jag är "funtad" på denna punkt - barnvagn + utrymme, är för att vi bodde länge i lägenhet och alltid förvarade vagnen i skuffen = då får man lite objektiv på utrymmet.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback