Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-08, 01:43
  #1
Medlem
Hejsan!

Har i flera år gått med smärtor och olika svårigheter i vardagen som sjukvården aldrig har kunnat hjälpa mig med eller gett något svar på, så fibromyalgi är någonting jag har funderat mycket på eftersom 9/10 symptom stämmer in på just det.

Symptom som jag har:
-Dåligt minne, koncentrationssvårigheter
-Mer stresskänslig dom senaste åren än vad jag var tidigare, mer humörsvängningar
-Torra slemhinnor, jobbigt då jag jobbar på telemarketing företag
-Täta urintömningar, alltså ibland måste jag gå varje kvart
-Illamående
-Muskelryckningar
-Hjärtklappning
-Andningssvårigheter, ännu värre vid kontakt med tobaksrök!
-Dimsyn väldigt ofta, speciellt på morgon och kväll
-Olika utslag på kroppen
-Svettas otroligt lätt, behövs knappt någon ansträngning
-Muskelkramper och muskelvärk utan att ha gjort någonting
-Törstig hela tiden nästan
-Jätteont i nedre ryggen så fort jag ska göra något eller står lite för länge
-Dålig sömn, sover aldrig igenom en natt
-Magkramper
-Trögstartad, både fysiskt och psykiskt.
-Jättekänslig mot smärta, t.ex om någon petar lite lätt på armen kan jag få jätteont av det
-Ont och stel i bröstet, speciellt ont om jag sträcker ut armarna
-Håravfall
-Lätt för näsblod
-Domningar, stickningar
-Känslig mot läkemedel. På dom flesta mediciner jag har tagit har jag fått sällsynta biverkningar såsom hallucinationer, muskelsvaghet, mardrömmar etc.

Utöver allt det här så har jag väldigt mycket kronisk värk som sitter i hela kroppen, dom senaste dagarna har jag vaknat upp med muskelvärk. Det känns ungefär som när man har varit på gymmet för första gången på flera månader och tömt ut sig själv.

Min fråga är egentligen hur fasen man går till väga för att få det här utrett av någon läkare och vill även höra andras erfarenheter av den här sjukdomen och hur ni blev diagnotiserade. Jag vill ju inte fortsätta gå runt och ha ont hela livet utan att få något svar på det!
__________________
Senast redigerad av ChrisLOL 2015-10-08 kl. 01:47.
Citera
2015-10-08, 01:55
  #2
Medlem
Skaffa en diagnos hos läkare. Behandla med cannabisolja och andra cannabispreparat.

"Investigational medications include cannabinoids and the 5-HT3 receptor antagonist tropisetron.[156] A controlled study of guaifenesin failed to demonstrate any benefits from this treatment.[157][158] Quercetin, a flavanoid and pharmacologically active natural compound which acts as an anti-inflammatory and has mast cell inhibitory properties may be effective in the treatment of fibromyalgia.[130] Preliminary research on naltrexone at very low dosage has been found to be effective in reducing fibromyalgia symptoms by more than 30 percent in one small pilot study of 10 women.[159] Naltrexone, an opioid antagonist also acts at very low dosage to inhibit microglia cells thereby reducing proinflammatory cytokines and neurotoxic superoxides.[2]"

https://en.wikipedia.org/wiki/Fibromyalgia#Prognosis


Vet ej om man får några större fördelar av att röka det (jag hänvisar till drogsektionens experter). I Sverige kommer du inte få tag på det lagligt, men det är i alla fall billigt! Överväg att flytta ut på landet och odla själv i växthus.
Citera
2015-10-08, 01:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odalfolk
Skaffa en diagnos hos läkare. Behandla med cannabisolja och andra cannabispreparat.

"Investigational medications include cannabinoids and the 5-HT3 receptor antagonist tropisetron.[156] A controlled study of guaifenesin failed to demonstrate any benefits from this treatment.[157][158] Quercetin, a flavanoid and pharmacologically active natural compound which acts as an anti-inflammatory and has mast cell inhibitory properties may be effective in the treatment of fibromyalgia.[130] Preliminary research on naltrexone at very low dosage has been found to be effective in reducing fibromyalgia symptoms by more than 30 percent in one small pilot study of 10 women.[159] Naltrexone, an opioid antagonist also acts at very low dosage to inhibit microglia cells thereby reducing proinflammatory cytokines and neurotoxic superoxides.[2]"

https://en.wikipedia.org/wiki/Fibromyalgia#Prognosis


Vet ej om man får några större fördelar av att röka det (jag hänvisar till drogsektionens experter). I Sverige kommer du inte få tag på det lagligt, men det är i alla fall billigt! Överväg att flytta ut på landet och odla själv i växthus.

Jag har använt CBD olja som är odlad på laglig industrihampa, innehåller dock inte nog mycket thc för att hjälpa mot smärtan. Det hjälper mot sömnen och gör att jag kan sova hela natten utan att vakna mitt i och tar nästan bort muskelryckningarna helt. Dock så har jag slutat med den då jag är beroende av min bil och kör väldigt mycket, vill inte bli av med körkortet för att polisen inte kan lagen... Det jag mer vill veta är hur jag ska få en diagnos av läkare, känns inte som dom kommer ta mig på allvar om jag går dit och frågar om jag har fibromyalgi
Citera
2015-10-08, 08:24
  #4
Medlem
Kämpa på tills du får träffa en läkare som tar fibromyalgi på allvar.
Diagnosen hjälper dig inte mer än att du får bekräftat att du har just fibromyalgi.
Kan eventuellt vara bra när familj, vänner och arbetskamrater tycker att du är en gnällig vekling.
Citera
2015-10-08, 09:29
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Kämpa på tills du får träffa en läkare som tar fibromyalgi på allvar.
Diagnosen hjälper dig inte mer än att du får bekräftat att du har just fibromyalgi.
Kan eventuellt vara bra när familj, vänner och arbetskamrater tycker att du är en gnällig vekling.

Det är just en diagnos jag vill ha isf, jag vet att det inte går att bota. Men så att folk förstår varför jag jämt är trött och att jag alltid gnäller över smärta. Folk i min omgivining säger alltid att det beror på näringsbrist och att jag borde äta bättre, men alla min näringsvärden är helt normala enl. läkare. Då jag har så mycket som stämmer in på fibromyalgi skulle det kännas bra att få det bekräftat. Har även ont i dom flesta tender points bara genom att peta på dom så.
Citera
2015-10-08, 13:02
  #6
Medlem
Captain-Ragnars avatar
Om du bor i Västra Götaland finns Gottfrieskliniken i Göteborg. Men du kan behöva en remiss från vårdcentral eller annan läkare för att komma ditt.

http://www.gottfriesclinic.se/

Jag själv har fått en remiss ditt även fast jag själv inte misstänker att jag har det även fast jag har flera typer av smärtor. Misstänker mitt är neurologiskt men blev nekad mina remisser till neurolog och min vårdcentral gjorde detta som sista försök.

Jag rekommenderar att prata med en läkare du har förtroende för och försöka få remiss. Bör finnas liknande kliniker i andra större städer tycker jag.
Citera
2015-10-08, 16:44
  #7
Medlem
Jag bor tyvärr inte i närheten av det :/ och jag har inget förtroende för någon läkare jag har varit hos här heller. Så jag tänkte väl gå imorgon och försöka få han att undersöka mig och ge mig diagnos, annars söker jag mig vidare till privatläkare.
Citera
2015-10-08, 20:19
  #8
Medlem
Det behöver inte nödvändigtvis vara Fibromyalgi. Kombinationen Myofasciellt Smärtsyndrom och Breathing Pattern Disorder kan också ge alla dessa symptom.
Läs följande bok för mer info, ifall du inte har något emot att läsa på engelska vill säga:
http://www.amazon.com/Fibromyalgia-C.../dp/1572242388
Citera
2015-10-08, 21:16
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLOL
Det är just en diagnos jag vill ha isf, jag vet att det inte går att bota. Men så att folk förstår varför jag jämt är trött och att jag alltid gnäller över smärta. Folk i min omgivining säger alltid att det beror på näringsbrist och att jag borde äta bättre, men alla min näringsvärden är helt normala enl. läkare. Då jag har så mycket som stämmer in på fibromyalgi skulle det kännas bra att få det bekräftat. Har även ont i dom flesta tender points bara genom att peta på dom så.
Fast det där med kosten är nog inte så dumt att tänka på. Alla "gifter" man tillför kroppen tenderar att förvärra symptomen.
Min sambo misstänker att den största orsaken till att hon fått fibromyalgi är tidigare överkonsumtion av Cola Light (aspartam).
Citera
2015-10-09, 05:30
  #10
Medlem
Äter du lyrica? Jag fick 100 biverkngar av den mkt av det du nämner.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback