Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-19, 21:51
  #157
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, jag får inte hälften av min mans pension. Jag får hälften av det kapital vi äger tillsammans som gifta. Det förutsätter att han inte har barn utanför äktenskapet som dyker upp och vill ha sitt.

Större delen av min mans pension går tillbaka in i pensionssystemet när han dör, det gäller även om han skriver över de poäng han kan på mig när han lever. Det gäller även om han har efterlevandeskydd.


De flesta som gått i pension arbetar inte. Det de arbetade för hela sitt liv var att slippa arbeta när de fyllde 65. Nu tvingas många arbeta tills de är långt över 70, för pensionen räcker inte.

Så vad menar du med detta? Har du inte ens förstått vad en pension är?
Hade man sparat till sin egen ålderdom så skulle ingen kunna förskingra pensionen på det här viset. Pensionen hade bestått av kapital, som delas av gifta makar. Jag räknar inte med att få någon pension utan sparar istället. Pension är en falsk trygghet. Det bygger helt på att nya generationer betalar in till systemet, vilket inte sker om par väljer karriär framför barn.

Detta med giftermål bygger givetvis på att man håller ihop tills döden skiljer en åt. Och att otukt inte är allmänt accepterat så man kan undgå giftermål.
Citera
2021-04-19, 22:26
  #158
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Hade man sparat till sin egen ålderdom så skulle ingen kunna förskingra pensionen på det här viset. Pensionen hade bestått av kapital, som delas av gifta makar. Jag räknar inte med att få någon pension utan sparar istället. Pension är en falsk trygghet. Det bygger helt på att nya generationer betalar in till systemet, vilket inte sker om par väljer karriär framför barn.

Detta med giftermål bygger givetvis på att man håller ihop tills döden skiljer en åt. Och att otukt inte är allmänt accepterat så man kan undgå giftermål.
Jag är gift tills döden skiljer oss åt .. 32 år i år ..

Sparat till sin egen ålderdom?
Är du helt dum i huvudet. Vi pratar om familjer där en är hemmafru och en arbetar. Finns det barn i en sådan familj så finns ofta inget utrymme för att spara.

Du verkar ha noll koll på verkligheten.
Citera
2021-04-19, 22:46
  #159
Medlem
Är det något dom flesta väljer mellan då? Väldigt få har en karriär, dom har ett jobb varken mer eller mindre. Män som kvinnor.
Citera
2021-04-20, 06:07
  #160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag är gift tills döden skiljer oss åt .. 32 år i år ..

Sparat till sin egen ålderdom?
Är du helt dum i huvudet. Vi pratar om familjer där en är hemmafru och en arbetar. Finns det barn i en sådan familj så finns ofta inget utrymme för att spara.

Du verkar ha noll koll på verkligheten.
Gratulerar. Kärnfamilj är grunden i systemet. Den fungerar inte idag (för många). Alltså föds inga som kan jobba och upprätthålla systemet.

Folk väljer karriär (3-4 år på universitet) i just 20-25 årsåldern då folk förr planerade sitt första barn. Barnbidrag och pension till föräldrar kanske hjälper vissa.
__________________
Senast redigerad av Ok-perfekt 2021-04-20 kl. 06:32.
Citera
2021-04-24, 13:33
  #161
Medlem
Selfefficacys avatar
Inte särskilt många som "gör karriär". Eller räknas jobb på försäkringskassan eller dylikt som karriär?

Jag har två små barn som jag är hemma med. Innan dess studerade jag och jobbade i flera år. Att vara hemma med små barn är BETYDLIGT mycket mer jobb än att jobba 9-17 men jag är lyckligare än jag någonsin varit.
Är inte avundsjuk på kvinnor som jobbar utanför hemmet. Om några år kommer jag börja göra det igen men jag njuter av tiden med mina tvillingar just nu. Min sambo tjänar bra och betalar in till mitt privata pensionssparande varje månad.

Kan tillägga att jag var avundsjuk på kvinnor som hade barn innan jag själv fick några för att bilda familj är något jag verklig vill.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback