Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-07, 22:22
  #1
Medlem
Qusimotos avatar
Om jag har en ljudfil eller en mp3 med en låt men det är ljud i filen jag ej vill ha om jag vill sampla den. Vilket prog och hur ska jag göra för att filtrera bort ett specifikt ljud från filen? hoppas ni fattar vad jag menar annars får jag försöka förklara bättre
Citera
2015-10-07, 22:40
  #2
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qusimoto
Om jag har en ljudfil eller en mp3 med en låt men det är ljud i filen jag ej vill ha om jag vill sampla den. Vilket prog och hur ska jag göra för att filtrera bort ett specifikt ljud från filen? hoppas ni fattar vad jag menar annars får jag försöka förklara bättre

Resultatet beror på hur komplex ljudet är i filen, frekvenser interagerar med varandra och tar man bort en del riskerar det påverka resten av ljudet.

Izotope RX har möjligheten markera "ett ljud" och plocka bort det om det frekvensmässigt och amplitudmässigt sticker ut.
Citera
2015-10-08, 01:04
  #3
Medlem
Som Herren(ev damen) skrev ovan, tar du bort vissa frekvenser riskerar du att ta bort frekvenser från det ljudet du vill ha. Om det är vokaler du vill ha ut kan du alltid fasvända ut allt annat, så vida du har den riktiga instrumentala verisionen av låten
Citera
2015-10-23, 12:03
  #4
Medlem
bettygoesagogos avatar
Det är inte så att det finns ett annat ställe i låten som låter likadant, fast utan det specifika ljudet? Om det är loopbaserat/kvantiserat, så finns isf möjligheten att klippa/klistra.
Citera
2015-10-27, 18:44
  #5
Medlem
Tunnan.och.Morotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bettygoesagogo
Det är inte så att det finns ett annat ställe i låten som låter likadant, fast utan det specifika ljudet? Om det är loopbaserat/kvantiserat, så finns isf möjligheten att klippa/klistra.
Går i Cool Edit att tvätta bort bakgrunds ljud om man läser in det som brus.

Om man tex har trummor och en pad samtidigt men vill ha kvar trumman läs in en bit av paden som brus och kör brustvätt på trumman. Funkar oftare på mindre komplexa bakgrundsljud.
Citera
2015-10-28, 21:07
  #6
Medlem
bettygoesagogos avatar
När man talar om trollen:
http://studio.idg.se/2.1078/1.640934...rna-ur-din-mix
Citera
2015-11-26, 23:51
  #7
Medlem
Få bort sångarens röst från en låt!

Hej alla!

Det är såhär att jag har börjat satsa på musiken, framförallt covers. En låt som jag förälskat mig i är Darins Ta mig tillbaka och skulle gärna vilja göra en cover på den, men tyvärr så hittar jag inga instrumental på youtube som jag kan ta nytta av, jag kan heller inte spela något instrument tyvärr. Jag har därför de senaste dagarna försökt mig på att ta bort rösten från låten, mha Audacity, som inte hjälpte alls och Adobe Audition som sägs vara ett riktigt bra program, men också utan resultat. Någon som kan något program, behöver inte ta bort rösten helt, men bara så att man inte hör så tydligt. Skulle uppskatta om någon kunde hjälpa eller om någon duktig skulle kunna hitta en instrumental eller som kan hjälpa mig ta bort rösten på låten. Tack i förväg!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback