Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-10-07, 16:13
  #1
Medlem
Jag undrar om det är värt att få en diagnos; kommer det att hjälpa mig. Nu är det så att jag studerar utomlands och kommer tillbaka till Sverige mitted av januari. Jag kommer att bli hemlös. Bodde hos min morsa innan jag flyttade, men hon tycker jag är för sär för att bo hos henne. Får man mer hjälp om man har en diagnosed (från USA) med Aspergers/autism/PDD-NOS.

Tack i förhand.
Blib1
Citera
2015-10-07, 17:00
  #2
Medlem
Overklighetss avatar
Känner du att det verkligen är ett problem för dig så finns det en del att gotta sig i så som boendestöd och kanske något mer medkänsla från myndighetshåll vilket resulterar i att det inte blir något tjafs om huruvida man ska ha bidrag eller inte om man har tur. Baksidan kan vara att man känner sig stämplad och verkligen agerar ut sin efterblivenhet eller blir kroniskt deprimerad. Man kan ju få hjälp som en på riktigt utvecklingsstörd får, och så stagnerar man i sin utveckling och fastnar på någon daglig verksamhet utan att man fattar hur det gick till. Är man någorlunda normal så kommer ångerkänslorna som ett brev på posten förr eller senare då man kan uppleva att man har kastat bort sin potential.

Har du problem med att få vardagen att gå ihop så kan det helt klart vara värt det. Men det kan som sagt komma att kosta en i form av värdighet, självförtroende och annat.

Obs. Det kan ta både ett och två år om inte ännu mer att få det på papper.
Citera
2015-10-07, 17:26
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overklighets