Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-10-07, 17:06
  #13
Medlem
"– Det här boendet är anpassat för ensamstående. Nu är vi en massa familjer med små barn, men det finns ingen beredskap för det"

Beredskap? Ska Sverige och svenskarna stå i beredskap??

Rätta mig om jag har fel men var det inte dom som sökte till Sverige?
Citera
2015-10-07, 17:38
  #14
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NygammalVals
Flyktingfamiljer är kritiska till ankomstboendet i Jönköping. Det rapporterar SVT Jönköping. Det handlar om ankomstboendet på Tokeryds herrgård, som är beläget några kilometer utanför Jönköping. Dit kommer barnfamiljer, men det saknas kläder, blöjor och modersmjölksersättning för akuta lägen.

Får det gå till så här? Vet någon vad som ingår i startpaketet från Migrationsverket (från svenska skattebetalarna)?

http://www.svt.se/nyheter/har-finns-...or-eller-mjolk

http://www.jmini.se/nyheter/38127/fl...blojor-och-mat

tre barn och gravid ger sig i väg till ett land som har rykte om sig att servera allt på silverfat, klart att hon är besviken att hon inte kan få allt hon pekar på

slår mig att de som klagar varje gång lägger in att det är långt till affärer och att det är dåligt med kommunikation , tänker på förre statsministern som såg all obebodd skog i Sverige och ansåg att det fanns plats för dem där . dessa invällare kommer alltså med all sannolikhet att själv ta sig till någon av de stora städerna så snart tillfälle ges,
kanske dags att flytta ut till sommarstugan permanent
Citera
2015-10-07, 18:03
  #15
Medlem
Pripps3.5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Öppna ditt hjärta smugglaren tog det sista dom hade innan paradis landet dök upp vid horisonten

Ja, det där är väldigt märkligt.
Allas pengar är tydligen puts väck, så fort de har nått sitt slutmål.
Inte ens de som reser med småbarn verkar ha med sig någon "buffert".

Snor någon deras pengar (förutom smugglarna), eller är alla jättefattiga, trots fina kläder, frisyrer och telefoner? Om inte, varför kollas det inte upp om de kan vara självförsörjande en tid?

Svenskar får ju inte socialbidrag om de har tillgångar på kontot.
Citera
2015-10-07, 18:25
  #16
Avstängd
53280s avatar
Det är väl bara riva sönder någon örngott och göra om till blöja, så vad är problemet? Det är ingen som har bett dem komma till Sverige, vi vill inte ha dem här.
Citera
2015-10-07, 22:51
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NygammalVals
Ändå har flyktingförläggningarna råd att slänga täcken, kuddar m.m efter en gångs användning. "Billigare än att tvätta", hävdar de ansvariga.

P.S. Det är du och jag som betalar hela kalaset via skattsedeln.....


Varje asylsökande utrustas vid ankomsten med ett startpaket bestående av kudde, täcke, lakan, handduk och en förpackning med hygienartiklar, tvål, tandborste med mera.

Meningen är att flyktingarna ska ta med sig innehållet i sitt startkit till nästa, mer permanenta, boende.

Så är dock inte alltid fallet.

I Kållered, och på många andra av Migrationsverkets ankomstboenden, slängs kuddar, täcken med mera direkt i en avfallscontainer.


http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....gklader-slangs

Intressant "citat" där...var i artikeln står det att det är billigare än att tvätta? ...ska man använda citationstecken när man pratar om text i en artikel så är det kanske bra om det man "citerar" faktiskt står i texten? Sedan kan man kanske fråga sig vad det har med eventuell blöjbrist att göra?
Citera
2015-10-07, 23:52
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NygammalVals
Ändå har flyktingförläggningarna råd att slänga täcken, kuddar m.m efter en gångs användning. "Billigare än att tvätta", hävdar de ansvariga.

P.S. Det är du och jag som betalar hela kalaset via skattsedeln.....


Varje asylsökande utrustas vid ankomsten med ett startpaket bestående av kudde, täcke, lakan, handduk och en förpackning med hygienartiklar, tvål, tandborste med mera.

Meningen är att flyktingarna ska ta med sig innehållet i sitt startkit till nästa, mer permanenta, boende.

Så är dock inte alltid fallet.

I Kållered, och på många andra av Migrationsverkets ankomstboenden, slängs kuddar, täcken med mera direkt i en avfallscontainer.


http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....gklader-slangs

Det är tydligen meningen att asylsökarna ska ta med sig startkitet till nästa boende.

Sätt en bock vid deras namn att de har fått ett startkit då. Om de inte tar med sig det får de vara utan grejer på nästa ställe. Nån måtta får det väl ändå vara.
Citera
2015-10-08, 09:27
  #19
Medlem
MrHippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NygammalVals
Flyktingfamiljer är kritiska till ankomstboendet i Jönköping. Det rapporterar SVT Jönköping. Det handlar om ankomstboendet på Tokeryds herrgård, som är beläget några kilometer utanför Jönköping. Dit kommer barnfamiljer, men det saknas kläder, blöjor och modersmjölksersättning för akuta lägen.

Får det gå till så här? Vet någon vad som ingår i startpaketet från Migrationsverket (från svenska skattebetalarna)?

http://www.svt.se/nyheter/har-finns-...or-eller-mjolk

http://www.jmini.se/nyheter/38127/fl...blojor-och-mat


Är inte helt ovanligt att de saknar blöjor och liknande. För de första så ska inte boendet stå med dessa saker(De ska migrationsverker göra, men eftersom de är så ostrukturerade så kan de inte hålla koll på vilka som har barn eller inte samt om de fått blöjor eller inte).
För de andra får man aldrig veta vilken åldersgrupp och om de finns små barn med i leken när de kommer, vilket gör de hela omöjligt att planera för boendet om man vill vara snäll
Citera
2015-10-08, 14:07
  #20
Medlem
(På boenden där mat inte ingår är dagersättningen:

71 kr/dag för vuxna ensamstående
61 kr/dag och person för vuxna som delar hushållskostnader
37 kr/dag för barn 0–3 år
43 kr/dag för barn 4–10 år
50 kr/dag för barn 11–17 år (från och med tredje barnet halveras dagersättningen).

Provocerande siffror för många av landets pensionärer och arbetslösa!

Känner en förtidspensionär som i snitt har ca 1500 kr att köpa mat, kläder osv efter det att hyra och el är betald.
En arbetssökande ungdom har idag ca 3000 kr/mån. Hur mycket fritid de än har kan de ändå ingenting göra av den.

Kan den vanlige svensken överleva på dessa knala summor är det dags att sänka ersättningen till nyanlända.
Citera
2015-10-08, 16:51
  #21
Medlem
Ärligt talat ser inte problemet.
Vill man skaffa pengar är de inga problem.
Tid har dom i överflöde så varför inte jobba?
När var de senast du hade någon som ringde på och ville klippa ditt gräs eller skotta din gård för pengar?

När jag var tonåring och ville ha något som jag ej hade råd med då tog man gräsklippare (handjagare)eller spade, Plingade på och sällan om man jobbade så en hel dag vart de mindre än 500 kr.
När de varit snöstorm tjänade jag mer än mina föräldrar på att skotta snö!!!!
Efter ett tag började folk abonnera på mina tjänster. Det enda problemet med dagens samhälle är att folk förväntningar sig att någon annan skall lösa DERAS problem.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback