Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-06-04, 15:20
  #25
Medlem
Flippertrollkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angostura
Återkoppling: Det tog tid att lägga av, jag ignorerade till en början hjälpen jag sökt och knarkade mig så småningom in i total psykos med tillhörande tvångsinläggning. Tog ett par tre små återfall efter den inläggningen, men har nu varit helt drogfri i ett halvår. Vill fortsätta hålla mig drogfri, har brutit med merparten av mina missbrukarvänner och bygger upp livet på nytt från grunden.

Inspirerande att läsa! Jag hoppas du fortsätter i rätt riktning, även om livet känns grått och tråkigt ibland. Man mår bäst nykter, även om ens egen missbrukarmentalitet lurar i en annat.

Jag hoppas dina drogfria vänner håller dig om ryggen och att du själv mår fantastiskt!

Önskar dig all lycka!
Citera
2017-06-05, 10:11
  #26
Medlem
Charlie-Whites avatar
Stor eloge till dig! Grymt bra jobbat.

Sitter själv i riktigt tungt missbruk med hänsynslösa ligister som är kapabla till vad som helst. Kommer nog aldrig här ifrån
Citera
2018-12-28, 06:58
  #27
Medlem
Ber om ursäkt ifall en sådan här "bump" inte uppskattas, kände dock bara för att meddela att jag nu varit fri i över två år. Inga återfall till vare sig tjack, röka, benzo eller annat bös.

Unnar mig ett par glas vin ibland i sociala sammanhang, men gillar inte att bli full. Käkar sedan en tid tillbaka även Ritalin (på recept såklart), något jag varit (och är) skeptisk mot men ger en chans eftersom jag snart ska börja arbetsträna och därför måste prestera så gott jag kan. Den kommande arbetsträningen är ett av flera bevis på att jag rör mig bort från utanförskapet. På sikt vill jag även fasa ut Ritalinet.

Mitt äktenskap bomstrar och kontakten med min familj är bättre än någonsin, gamla barndomsvänner känner igen mig på nytt, gällande "missbrukarvännerna" så har jag fortfarande brutit med många, men med ett fåtal har jag tagit upp kontakten igen, det är dock personer som trots egna bruk verkligen stöttar min drogfrihet och som skulle bli bestörta om jag började knarka igen.

Allt som allt så är mitt "drogsug" i nuläget borta, jag har blivit så pass god vän med mig själv att jag inte vill fly livet längre, men jag vet att jag givetvis måste vara vaksam på mig själv livet ut och aldrig får ta min seger för given.

Jag skriver även det här eftersom jag fortfarande, flera år efter ursprungsinlägget, får en del privata meddelanden med allt ifrån påhejningar till rådvillt hjälpsökande. Tyvärr orkar jag inte besvara dessa meddelanden, men låt det här bli mitt öppna svar: Tack för ryggdunkarna, de uppskattas även om de behövs allt mindre, jag klarar mig bra.

Och till er andra som skrivit till mig att ni vill lägga av: Drogfrihet är en reell möjlighet, jobbigt i början men värt det i längden. Jag tror att den som verkligen sitter fast i skiten behöver en kombination av både egen kämpaglöd och andras stöd. Stödet från omgivningen kan man såklart inte ta för givet, där är jag ödmjuk inför vilken tur jag haft, men kampviljan är grundläggande och den kan man odla oavsett yttre omständigheter. Försök, och om ni misslyckas: Försök igen. Om det går snett, förlåt er själva men låt det bli en aktiverande förlåtelse, inte passiviserande.

Tack för utrymmet, kikar eventuellt in för ny lägesrapport längre fram om det skulle passa sig.
Kärlek till er alla!
Citera
2018-12-28, 07:49
  #28
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angostura
Ber om ursäkt ifall en sådan här "bump" inte uppskattas, kände dock bara för att meddela att jag nu varit fri i över två år. Inga återfall till vare sig tjack, röka, benzo eller annat bös.

[...]

Tack för utrymmet, kikar eventuellt in för ny lägesrapport längre fram om det skulle passa sig.
Kärlek till er alla!
Grymt jobbat! Det är alltid kul att se uppdateringar från folk som skrivit att de ska lägga ner och som det går bra för! Hoppas på en liknande rapport nästa år.
Citera
2019-11-29, 22:50
  #29
Medlem
Spider-Girls avatar
HÄRLIGT! Skickar en ryggdunk och hoppas läget är detsamma nu ett år senare!

Citat:
Ursprungligen postat av sasson
Som sagt du är en missbrukare och det kommer bara bli värre, du kanske inte har använt sprutor och heroin men ribban för vad som är ok höjs hela tiden. Föreställde du dig nuvarande situation när du tog ditt första bloss på en joint eller öl? Precis som att du kanske inte tänker att du ska bli hemlös och sitta med sprutan i armen.

Måste inte gå så långt men med lyrica, benzo och allsköns andra substanser så lär ditt mående bara bli sämre och sämre till din hjärna aldrig någonsin kan må bra utan droger igen.

Så ja, sluta är en bra idé. Lycka till!

Citat:
Ursprungligen postat av Angostura
Ber om ursäkt ifall en sådan här "bump" inte uppskattas, kände dock bara för att meddela att jag nu varit fri i över två år. Inga återfall till vare sig tjack, röka, benzo eller annat bös.

Unnar mig ett par glas vin ibland i sociala sammanhang, men gillar inte att bli full. Käkar sedan en tid tillbaka även Ritalin (på recept såklart), något jag varit (och är) skeptisk mot men ger en chans eftersom jag snart ska börja arbetsträna och därför måste prestera så gott jag kan. Den kommande arbetsträningen är ett av flera bevis på att jag rör mig bort från utanförskapet. På sikt vill jag även fasa ut Ritalinet.

Mitt äktenskap bomstrar och kontakten med min familj är bättre än någonsin, gamla barndomsvänner känner igen mig på nytt, gällande "missbrukarvännerna" så har jag fortfarande brutit med många, men med ett fåtal har jag tagit upp kontakten igen, det är dock personer som trots egna bruk verkligen stöttar min drogfrihet och som skulle bli bestörta om jag började knarka igen.

Allt som allt så är mitt "drogsug" i nuläget borta, jag har blivit så pass god vän med mig själv att jag inte vill fly livet längre, men jag vet att jag givetvis måste vara vaksam på mig själv livet ut och aldrig får ta min seger för given.

Jag skriver även det här eftersom jag fortfarande, flera år efter ursprungsinlägget, får en del privata meddelanden med allt ifrån påhejningar till rådvillt hjälpsökande. Tyvärr orkar jag inte besvara dessa meddelanden, men låt det här bli mitt öppna svar: Tack för ryggdunkarna, de uppskattas även om de behövs allt mindre, jag klarar mig bra.

Och till er andra som skrivit till mig att ni vill lägga av: Drogfrihet är en reell möjlighet, jobbigt i början men värt det i längden. Jag tror att den som verkligen sitter fast i skiten behöver en kombination av både egen kämpaglöd och andras stöd. Stödet från omgivningen kan man såklart inte ta för givet, där är jag ödmjuk inför vilken tur jag haft, men kampviljan är grundläggande och den kan man odla oavsett yttre omständigheter. Försök, och om ni misslyckas: Försök igen. Om det går snett, förlåt er själva men låt det bli en aktiverande förlåtelse, inte passiviserande.

Tack för utrymmet, kikar eventuellt in för ny lägesrapport längre fram om det skulle passa sig.
Kärlek till er alla!
Citera
2020-02-27, 00:34
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
HÄRLIGT! Skickar en ryggdunk och hoppas läget är detsamma nu ett år senare!

Jodå, jag är fortsatt drogfri och livet känns bättre än någonsin. Har inte så mycket mer att tillägga, men det känns kul att kunna ge ett positivt svar på din fråga.
Citera
2020-02-27, 10:56
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angostura
Jodå, jag är fortsatt drogfri och livet känns bättre än någonsin. Har inte så mycket mer att tillägga, men det känns kul att kunna ge ett positivt svar på din fråga.
Fan va fett! Så jävla bra att följa upp trådar som du gör, tror de få raderna du skrev kan göra mycket för de som vill testa att leva nyktra.
Citera
2020-03-01, 00:48
  #32
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angostura
Jodå, jag är fortsatt drogfri och livet känns bättre än någonsin. Har inte så mycket mer att tillägga, men det känns kul att kunna ge ett positivt svar på din fråga.

Underbart
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback