Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-07, 03:04
  #1
Medlem
Hejsan!

Tänkte köpa en macbook pro här i Australien så att jag kan bland annat kolla på och redigera mina gopro hero 4 videos.

Jag funderar på hur det är med moms, skatt, tull och dylikt. Har hört på något ställe att man får tillbaka 10% när man åker tillbaka till sverige igen inom 60 dagar? Kan man inte bara köpa den här sedan använda den i några månader här och plocka hem den i handbagaget och så på så sätt slippa moms och sådant. De kan väl inte veta att jag köpt den här?

Tack på förhand!
Citera
2015-10-07, 06:28
  #2
Avstängd
AntiBuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thaflash
Hejsan!

Tänkte köpa en macbook pro här i Australien så att jag kan bland annat kolla på och redigera mina gopro hero 4 videos.

Jag funderar på hur det är med moms, skatt, tull och dylikt. Har hört på något ställe att man får tillbaka 10% när man åker tillbaka till sverige igen inom 60 dagar? Kan man inte bara köpa den här sedan använda den i några månader här och plocka hem den i handbagaget och så på så sätt slippa moms och sådant. De kan väl inte veta att jag köpt den här?

Tack på förhand!

Du besvarar din egen fråga (ska dock vara ? men jag tolkar det som en fråga även om du valde att sätta punkt)

Men om det är första gången i ditt pass som du besöker Australien kan du räkna med att du går i din egen fälla med den ursäkten. De kan kolla att den är köpt i Australien via regnummer. Men vafan, ingen bryr sig om det. Ta den i handbagage och om de vill ha tull för den så betala, krångla inte. Krånglar du så kommer de bara krånga ännu mera och kolla om du har droger och annat.
Citera
2016-02-26, 21:23
  #3
Medlem
jag förstår inte riktigt vad du menar, men produkter du köper i aus och sen tar med dig när du reser ut ur landet får du tillbaka momsen på (10%). men du måste ha produkten i handbaggaget och visa upp det och kvittot (tror det är två mån som har på sig från köpedatum till utresa). efter du checkat in går du till TRS och uppger ditt ärende. pengarna brukar man få inom ett par dgr.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2630993

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback