Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2015-10-13, 21:46
  #37
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delpieric
På ett sätt kan jag hålla med, men på ett sätt så ska man fan inte behöva förutse att det finns idiotfanskap som gör något så hemskt. På det sättet är det ungefär som att säga att kvinnor som våldtas får skylla sig själva om de klär sig på ett visst sätt, eller lägga skulden på en pensionär som rånas för att han hade kontanter på sig när det faktiskt finns alternativ.

Det går väl inte att jämföra!!!???

En människa är ansvarig för katten, ansvaret är t.o.m. lagstadgad. Att p.g.a. lättja släppa katten fri är oansvarigt gentemot katten, grannar, småfåglar och you name it.

Om någon förbannad granne nu har stampat ihjäl katten så håller jag med dig om att det är jäkligt idiotiskt.....samt ett lagbrott.

Men att se den oansvarige kattägaren gråta ut i media är fan i mig idiotiskt det med......fanskapet borde ju skämmas.
Citera
2015-10-13, 21:57
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SergeantPrepper
Varför ens låta kattkräket springa lös i trapphuset?

Katter är trevliga djur, och inte sällan intelligenta och med karaktär.

Frågan borde snarare vara varför vi låter smuts- och skräpmänniskor från Mellanöstern och Afrika springa lösa i vårt samhälle?
Citera
2015-10-14, 20:31
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Det går väl inte att jämföra!!!???

En människa är ansvarig för katten, ansvaret är t.o.m. lagstadgad. Att p.g.a. lättja släppa katten fri är oansvarigt gentemot katten, grannar, småfåglar och you name it.

Om någon förbannad granne nu har stampat ihjäl katten så håller jag med dig om att det är jäkligt idiotiskt.....samt ett lagbrott.

Men att se den oansvarige kattägaren gråta ut i media är fan i mig idiotiskt det med......fanskapet borde ju skämmas.

Hur många katter är inte utekatter? En stor minoritet (har för mig att det ligger runt 30% eller över). Man kan inte ha uppsikt över djuret 24 timmar om dygnet, så lite av tiden måste man ju kunna ha förtroende nog i mänskligheten att det inte ska komma någon psykopatfitta och sparka ihjäl ett djur i princip utan anledning. Dessutom i ett trapphus där det finns väldigt stor risk att bli påkommen. Idiotiskt är väl bara förnamnet.

Man har väl ansvar för att inte bli utsatt för brott öht, men det förminskar inte nödvändigtvis hur olaglig företeelsen är om man blir utsatt för den. Lämnar du ytterdörren öppen och blir bestulen, eller om du har butik med varor precis utanför dörren och dessa snattas så är det självklart mer "förståeligt" att det händer. Det gör det inte lagligt för den sakens skull. Och då är det minst lika stor skillnad på att sparka ihjäl ett hjälplöst djur och snatta ett par foppatofflor som det är på att sparka ihjäl ett hjälplöst djur och att skärra någon för livet genom att våldta den - om du nu tyckte det inte gick att jämföra...
Citera
2015-10-14, 20:57
  #40
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delpieric
Hur många katter är inte utekatter? En stor minoritet (har för mig att det ligger runt 30% eller över). Man kan inte ha uppsikt över djuret 24 timmar om dygnet, så lite av tiden måste man ju kunna ha förtroende nog i mänskligheten att det inte ska komma någon psykopatfitta och sparka ihjäl ett djur i princip utan anledning. Dessutom i ett trapphus där det finns väldigt stor risk att bli påkommen. Idiotiskt är väl bara förnamnet.

Man har väl ansvar för att inte bli utsatt för brott öht, men det förminskar inte nödvändigtvis hur olaglig företeelsen är om man blir utsatt för den. Lämnar du ytterdörren öppen och blir bestulen, eller om du har butik med varor precis utanför dörren och dessa snattas så är det självklart mer "förståeligt" att det händer. Det gör det inte lagligt för den sakens skull. Och då är det minst lika stor skillnad på att sparka ihjäl ett hjälplöst djur och snatta ett par foppatofflor som det är på att sparka ihjäl ett hjälplöst djur och att skärra någon för livet genom att våldta den - om du nu tyckte det inte gick att jämföra...

Nu så vill jag inte leda in debatten på ett sidospår......oron vad det gäller lösspringande katter är trots allt befogad.

http://www.bbc.com/news/world-australia-34524703

Citat:
Mr Andrews said cats endangered more than 120 species and their cull would protect native wildlife.

"Our native species are simply not equipped to coexist with feral cats; they did not evolve alongside predators like the feral cat," he wrote in his open letter.

He said the plan, which was first announced in July, will see two million cats killed over the next five years, and has the support of major environmental organisations.

Kattägaren i det här fallet har demonstrerat en själviskhet genom att låta katten springa fritt. Vi vet ju inte hur det ligger till i det här specifika fallet men kanske det är någon som har fått psykbryt p.g.a. att katten ofta är lös?

En annan möjlighet kan ju även vara att ett lite barn har varit allt för närgången mot katten i trapphuset och katter har gjort ett utfall mot barnet....och en vuxen i barnets närhet har stampat till?

Eller vem vet, en fågelvän som har ett fågelbord där katter har gjort rent hus blev kanske upprörd?

Den där gulliga katten är ju trots allt ett rovdjur....inte att förglömma.
Citera
2015-10-15, 13:44
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Nu så vill jag inte leda in debatten på ett sidospår......oron vad det gäller lösspringande katter är trots allt befogad.

http://www.bbc.com/news/world-australia-34524703

Australien =/= Sverige. Artikeln hänvisar till vildkatter, inte tamkatter som hålls som utekatter. Du måste förstå att behovet av att jaga och döda (rentav utrota) andra djurarter är lägre hos en tamkatt som när som helst kan gå in till en mysig villa/lägenhet och utfodras med både torr- och blötfoder vetenskapligt utformat för att täcka alla deras behov?

Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Kattägaren i det här fallet har demonstrerat en själviskhet genom att låta katten springa fritt. Vi vet ju inte hur det ligger till i det här specifika fallet men kanske det är någon som har fått psykbryt p.g.a. att katten ofta är lös?

En annan möjlighet kan ju även vara att ett lite barn har varit allt för närgången mot katten i trapphuset och katter har gjort ett utfall mot barnet....och en vuxen i barnets närhet har stampat till?

Eller vem vet, en fågelvän som har ett fågelbord där katter har gjort rent hus blev kanske upprörd?

Den där gulliga katten är ju trots allt ett rovdjur....inte att förglömma.

I vilket fall som helst så är det inte en förmildrande omständighet att ägaren lät katten gå i trapphuset. Om jag blir stupfull och somnar på en parkbänk så är risken att jag vaknar utan mobil och plånbok hög. Jag har likväl blivit bestulen och har, trots att jag i detta scenario gjort betydligt mer för att utsätta mig för faran/risken, lika stort case mot gärningsmannen som kattägaren i OP-scenariot (om jag kan hitta denne).

Om en hund biter ihjäl en hare och jag gillar harar kan jag inte bara gå och vrida nacken av hunden och hänvisa till det. I ditt sista scenario kan väl snarare fågelvännen beskyllas för att ha utsatt fåglarna för fara, likt du beskyller kattägaren för att ha utsatt katten för fara? Fåglar är för övrigt i stort fullt kapabla genetiskt att undvika hot från rovdjur såsom katter. Visst att katter plockar en hel del fåglar per år - och många rentav förespråkar att man inte har katterna ute; men majoriteten av fåglar klarar sig undan, fågelbord eller inte. På samma sätt kan man tycka att en djurägare kan förvänta sig att dennes djur ska kunna gå lös utan att stampas ihjäl av människor. Men det kanske bara är jag som har en skev bild av verkligheten, vad vet jag.
Citera
2015-10-15, 15:08
  #42
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delpieric
Australien =/= Sverige. Artikeln hänvisar till vildkatter, inte tamkatter som hålls som utekatter. Du måste förstå att behovet av att jaga och döda (rentav utrota) andra djurarter är lägre hos en tamkatt som när som helst kan gå in till en mysig villa/lägenhet och utfodras med både torr- och blötfoder vetenskapligt utformat för att täcka alla deras behov?



I vilket fall som helst så är det inte en förmildrande omständighet att ägaren lät katten gå i trapphuset. Om jag blir stupfull och somnar på en parkbänk så är risken att jag vaknar utan mobil och plånbok hög. Jag har likväl blivit bestulen och har, trots att jag i detta scenario gjort betydligt mer för att utsätta mig för faran/risken, lika stort case mot gärningsmannen som kattägaren i OP-scenariot (om jag kan hitta denne).

Om en hund biter ihjäl en hare och jag gillar harar kan jag inte bara gå och vrida nacken av hunden och hänvisa till det. I ditt sista scenario kan väl snarare fågelvännen beskyllas för att ha utsatt fåglarna för fara, likt du beskyller kattägaren för att ha utsatt katten för fara? Fåglar är för övrigt i stort fullt kapabla genetiskt att undvika hot från rovdjur såsom katter. Visst att katter plockar en hel del fåglar per år - och många rentav förespråkar att man inte har katterna ute; men majoriteten av fåglar klarar sig undan, fågelbord eller inte. På samma sätt kan man tycka att en djurägare kan förvänta sig att dennes djur ska kunna gå lös utan att stampas ihjäl av människor. Men det kanske bara är jag som har en skev bild av verkligheten, vad vet jag.

Nu så försvarade jag inte agerandet att ha ihjäl katten utan jag sökte enbart möjliga förklaringar. Om du tittar på mina tidigare inlägg så inser du säkert det?

Vad det gäller kattens instinkter så har du antagligen fel. Den gulliga "hemmakatten" förvandlas till ett rovdjur när den är fri, även din gulliga katt.
Problemet i Australien är inte relaterat till de naturliga vildkatterna, då dessa alltid har haft sin plats i deras natur. Problemet handlar om tamkatter som "förvildats".
Citera
2015-10-15, 15:35
  #43
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delpieric
Australien =/= Sverige. Artikeln hänvisar till vildkatter, inte tamkatter som hålls som utekatter. Du måste förstå att behovet av att jaga och döda (rentav utrota) andra djurarter är lägre hos en tamkatt som när som helst kan gå in till en mysig villa/lägenhet och utfodras med både torr- och blötfoder vetenskapligt utformat för att täcka alla deras behov?

http://www.djurensratt.se/vara-frago...ende-och-behov

Citat:
Jaktbeteende

Katter är utpräglade rovdjur som naturligt lever framför allt på smågnagare. De lokaliserar byten med hjälp av syn, hörsel och lukt, och kan sedan vänta utanför en håla timmar i sträck (2, 3) Att jaga är livsviktigt för katters överlevnad, därför är beteendet starkt motiverat. Hunger är bara en av flera faktorer som styr över jaktbeteendet;(2) även om det finns mat i skålen vill innekatten jaga flugor. Det här är också förklaringen till att vuxna tamkatter gärna "leker" med sina bytesdjur – det är jakten och inte födan som är det centrala. Hungriga katter dödar så fort de kan.(4)

Citat:
Katter är som alla rovdjur anpassade för att arbeta hårt för varje måltid. I fångenskap kan man efterlikna detta genom att inte servera maten i öppna skålar utan göra den mer svåråtkomlig, och gärna gömma mat på olika ställen.(

Läs gärna igenom följande länk: http://www.buzzfeed.com/robstott/aus...ull#.wfEPk7zYX

Citat:
Feral cats are found around Australia. The same species as your regular domestic cat, feral cats survive by eating small animals. Because cats shy away from traps and don’t take underground baits, they can be extremely difficult to control, meaning many of the cats to be culled will be shot from the air.

Som det är skrivet i BBC artikeln som jag länkade till i ett tidigare inlägg:

Citat:
◾Cats arrived in Australia at the same time as European settlers - feral cat colonies became established by the late 1850s.

Vad jag vill få fram är att den söta tamkatten har starka rovdjursinstinkter och i och med detta så har kattägaren visat ett mycket uselt omdöme genom att släppa katten fri.
Citera
2015-10-15, 17:11
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spoke_island
Jag har stött på fenomenet några gånger när jag bodde i Tensta-Rinkeby, och en sak kan jag säga med 100% säkerhet: De satans yngel som jag kom på med att kasta sten på en kattunge eller sparka boll med en igelkott, det var definitivt INTE Olle, Kalle och Pelle. Det var snarare Ahmed, Muhammed och Ali. Men, duktigt med stryk fick de i alla fall. Men till en av berikarnas farsor ska en eloge utdelas. När jag klappade på kräket kom hans farsa rusande. När jag då berättade att vår blivande pensionsräddare roade sig med att kasta sten på en kattunge. Ja, då fick grabben ännu mer stryk av sin farsa. Så, Jag har aldrig stött på svenska ungdomar som dragit runt och plågat/dödat små djur. Däremot är det ett ytterst vanligt beteende bland invandrare. Sök här på FB så dyker det säkert upp fler trådar.Och din slutkläm om clown, du var inte speciellt närvarande på lektionerna i svenska, eller hur? Det heter Bevisa att jag har fel.

HAHA fyfan va bäst
Citera
2015-10-15, 20:23
  #45
Medlem
Lifeisnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Nu så försvarade jag inte agerandet att ha ihjäl katten utan jag sökte enbart möjliga förklaringar
Så varför la du in denna info? Fokusera istället på vem som sparkar ihjäl en katt..
Är det ngn som vet om Polisen har kommit ngn vart i sin utredning? Knackat dörr etc..ngn borde ha hört en katt skrikit i dödsångest..
Citera
2015-10-15, 20:53
  #46
Medlem
Tragiskt att katter råkar så illa ut (av djurplågare), man blir djupt berörd och ledsen.

Och tyvärr beror det just på deras "fria" natur, katter är i stort behov av frihet. Tråkigt men sant, är det ideala inte ett stadsområde, finna så många risker.

Djurplågare existerar och kommer säkert alltid att finnas (det är en realitet, även om hemsk), vilket gör katter som rör sig speciellt i stadsområden extra utsatta (än de som lever mer på "landsbygden").

Kan hålla med någon som tar upp ansvaret ägare har, som ägare måste man vara medveten. Tycker även att man bör "tänka till" innan man bestämmer sig för en katt, om miljön/området passar katten. Väldigt ofta låter människor sin vilja och önskan styra, de vill så gärna ha ett djur men man tänker inte vad som bäst passar djuret. Finns inte de rätta förutsättningarna som minimerar riskerna, ja då kanske man ändå bör vänta.
Citera
2015-10-15, 22:17
  #47
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeisnow
Så varför la du in denna info? Fokusera istället på vem som sparkar ihjäl en katt..
Är det ngn som vet om Polisen har kommit ngn vart i sin utredning? Knackat dörr etc..ngn borde ha hört en katt skrikit i dödsångest..

Vem i helskotta är du att avgöra vad jag skall fokusera på?

Det är minst lika intressant att fundera över den här kattägarens brist på ansvar!
Citera
2015-10-16, 00:02
  #48
Medlem
Circle jerks avatar
Fortfarande inget förslag på gm? Detta äckliga kräk förtjänar exakt samma behandling.. Förbannade jävla lågliv..

Inte värd smutsen under mina skor
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback