Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-10-07, 13:26
  #13
Medlem
SpecialEditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av livetskokbok
Lyssnade på P3 dokumentär idag om punkmordet på tunnelbanan i Stockholm. Han blev huggen i hjärtat men slogs med förövaren 3-4 minuter efteråt för att sedan dö på sjukhuset. Hjärtsäcken fyldes med så pass mycket blod att hjärtat inte orkade pumpa mer. Detta var 1981
Den har jag också lyssnat på. Det skiljer sig ju en aning från filmens värld där han fallit ned död ganska omgående

Undrar fortfarande hur lång tid det tar att dö om man blir skjuten med ett handeldvapen i magtrakten utan att det centrala nervsystemet skadas?
Citera
2015-10-07, 20:25
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpecialEdition
Den har jag också lyssnat på. Det skiljer sig ju en aning från filmens värld där han fallit ned död ganska omgående

Undrar fortfarande hur lång tid det tar att dö om man blir skjuten med ett handeldvapen i magtrakten utan att det centrala nervsystemet skadas?

Utan att försöka vara dryg så beror det på vad du menar med handeldvapen.
Handeldvapen definieras enligt 2 § Förordningen (1992:1300) om krigsmateriel som sådana "pistoler, revolvrar, gevär, karbiner och kulsprutepistoler som kan tas med som personlig beväpning och användas utan lavett eller benstöd".

De jag sett som blivit skjutna med hagelgevär i magen dör inom minuter, troligtvis för att de blöder ut. Men samtidigt har jag sett avrättningar med ak47 där hela salvor inte räckt till utan man fått mata med pistol i huvudet för att personen ska dö inom vettig tid.
Citera
2015-10-09, 00:41
  #15
Medlem
4-10minuter vid strypning, och medvetandet tappar man redan efter 3-20sekunder oftast som någon sa, iaf om halspulsådrorna trycks åt.

Skjutning i hjärtat följer samma princip, man är vid medvetande i 5-15sekunder innan man svimmar av från att hjärnan inte får blod, om hjärtat punkterats helt dvs. Finns extremfall där te.x kniven fastnat i hjärtat som fortsatt pumpa. Hjärndöd är man efter 4-10minuter.

Skjuten på andra ställen beror hur mycket blod man förlorar, blir man tex skjuten/huggen så en stor artär brister så kan man blöda ut och dö på några minuter. Blir du skjuten i huvudet, nacken eller ryggraden så är du död omgående.
Citera
2015-10-09, 00:46
  #16
Medlem
tzjs avatar
En kula genom hjärnstammen innebär att du dör snabbare än en lampa som släcks. Omedelbar död.
Citera
2015-10-09, 00:52
  #17
Medlem
Captinheros avatar
Är det inte sagt att vid halshuggning att man är "medveten" i några sekunder. Hört att det fanns vitnessmål under den franska revolutionen där huvudet reagerade och gjorde grimaser under någon sekund. Men i filmens värld vad jag kan komma ihåg är man alltid död direkt ( om det ej är en komedi som scary movie 1)
Citera
2015-10-09, 03:36
  #18
Medlem
HarmonicAces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
En kula genom hjärnstammen innebär att du dör snabbare än en lampa som släcks. Omedelbar död.

Nja, förlängda märgen eller Modulla Oblongata är mer korrekt. Sitter strax under skallbasen i nacken och försörjer våra mest primitiva funktioner som andning och autonoma nervsystemet.
Citera
2015-10-09, 03:43
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpecialEdition
I filmens värld dör folk olika fort beroende på handling och regissör men väldigt ofta är döden i princip omedelbar.

Vi kan ta följande exempel:
- Knivhugg i magen: På film dör de omedelbart.
- Skott i magen: På film dör de omedelbart.
- Strypning: På film dör de inom 10-20 sekunder.

Men hur fort går det i verkligheten?
Beror på vart man träffar, hade en kompis som knivhög sig själv. 1 hugg. Dog efter 20 min, mina vänner lyckades "stoppa" blödningen, men de va kört eftersom han träffade aortan, lungan och hjärtat.
Citera
2015-10-09, 19:10
  #20
Medlem
M_Wittmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Är det inte sagt att vid halshuggning att man är "medveten" i några sekunder. Hört att det fanns vitnessmål under den franska revolutionen där huvudet reagerade och gjorde grimaser under någon sekund. Men i filmens värld vad jag kan komma ihåg är man alltid död direkt ( om det ej är en komedi som scary movie 1)

Det är lite svårt att veta med säkerhet. Men rent teoretiskt så bör en halshuggning inte nödvändigtvis innebära att man dör ögonblickligen. Blodförlusten är enorm och inget nytt syresatt blod kan tillföras hjärnan, så jag har svårt att tro att ett halshugget huvud kan vara vid medvetande i mer än 3-4 sekunder.
Att huvudet lever var någonting som många skarprättare under franska revolutionen bestämt hävdade. Jag orkar inte googla eller hitta någon källa, men jag är ganska säker på att "fenomenet" även bevittnades och bekräftades av läkare.

En bruten nacka innebär inte heller att man dör omgående. En korrekt utförd hängning med bruten nacke är en snabb och smärtfri död. Men man kan anta att den vanligaste tanken/funderingen som folk har innan de avlider i galgen bör vara någonting i stil med "Borde jag inte vara död nu? Varför dog jag inte?"
Citera
2015-10-09, 19:40
  #21
Medlem
M_Wittmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpecialEdition
- Knivhugg i magen: På film dör de omedelbart.
- Skott i magen: På film dör de omedelbart.


Det beror helt på omständigheterna och vad du avser med "magen". Buken (som brukar kallas för magen i vardagligt tal) innehåller väldigt lite magsäck och väldigt mycket tarmar.
Jag läste att under 30 åriga kriget så tog det ofta dagar och ibland veckor, innan personer som blivit skjutna eller huggna i magen, tillslut avled. Det kunde ha en väldigt demoraliserande effekter på soldaterna i fällt, eftersom de skadades klaganden, skrik och gråt kunde höras på stort avstånd och under dygnets alla timmar.

Blir du knivhuggen eller skjuten i magen och du lyckas stoppa blodförlusten men du inte får modern sjukvård, så är risken stor att du kommer att avlida av blodförgiftning, vätskeförlust, eller svält. Utan fungerande tarmar, så kan kroppen inte ta upp näring.


Citat:
Ursprungligen postat av SpecialEdition
- Strypning: På film dör de inom 10-20 sekunder.
Det kan vara rimligt, om personen blir "rätt" strypt.

Att bli strypt är inte samma sak som att bli dränkt eller att hålla andan. Utan det påminner mer om att få halsen avskuren eller att bli halshuggen. Kan inte syresatt blod nå hjärnan så tappar man medvetandet inom några sekunder.

I film (och i verkligheten får man nog anta), så brukar folk inte uppskatta att bli strypta. Så personer brukar göra motstånd och jag skulle därför gissa på att det inte är lika lätt som det låter att strypa någon i den grad att blodtillförseln stryps.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback