Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-10-06, 09:31
  #1
Medlem
Tjena,

Så det är så att jag tränade och käkade bra i 1 vecka och kick ner ca 1,5-2kg, man märkte också att jag hade tappat fett och sedan hände det något och hann inte med träningen och käkade inte lika bra som jag gjorde i en vecka, men jag åt inte snabbmat och sånt, med det innehåll mycket carbs.
Veckan jag gick ner ca 1,5-2kg så gick jag upp på morgonen och promenerade 1 timma och sedan åt frukost. För frukost åt jag havregryn, ägg och ibland en proteinshake. Resten av dagen så åt jag bara kyckling eller fisk (600-800gram fisk eller kyckling per dag, ca 200g per måltid) med broccoli varje 2-3h, och 1-2 protein shakes per dag.

Men jag undrade varför jag gick ner och upp så snabbt och vad kan jag göra åt att inte gå upp så snabbt igen? Jag läste lite på internet någon sa att det kanske beror på att man går från en low-carb diet till hög carb?

Hursomhelst, vad kan jag göra åt att inte få tillbaka all min vikt och vad rekommenderar ni att jag ska göra? Och förresten vad kommer hända när jag når mitt mål och ska bulka? Kommer jag få all min vikt tillbaka snabbt?

Tack i förhand
Citera
2015-10-06, 09:45
  #2
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Kroppen lagrar vatten iform av glykogen med hjälp av kolhydrater. Ligger du lågt på kolhydraterna -> tappar vattenvikt (såklart fett också om du ligger på ett kaloriunderskott).
Citera
2015-10-06, 09:48
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EATCHILDREN
Kroppen lagrar vatten iform av glykogen med hjälp av kolhydrater. Ligger du lågt på kolhydraterna -> tappar vattenvikt (såklart fett också om du ligger på ett kaloriunderskott).
Men en sak jag inte förstår är att jag såg likadan igen efter den veckan jag åt dåligt, och jag vägde lika mycket.
Citera
2015-10-06, 09:56
  #4
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Looz2
Men en sak jag inte förstår är att jag såg likadan igen efter den veckan jag åt dåligt, och jag vägde lika mycket.
Du märker ingen tydlig fettförlust på bara en vecka.. Det du såg var endast vatten.
Citera
2015-10-06, 10:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EATCHILDREN
Du märker ingen tydlig fettförlust på bara en vecka.. Det du såg var endast vatten.
På internet så var det någon som sa att han tappade ca 8-9kg på 2 veckor genom att bara äta fisk och broccoli. Och vad jag undrar nu är: kommer han hamna på den vikten han började så fort han förstör dieten?
Citera
2015-10-06, 10:14
  #6
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EATCHILDREN
Kroppen lagrar vatten iform av glykogen med hjälp av kolhydrater. Ligger du lågt på kolhydraterna -> tappar vattenvikt (såklart fett också om du ligger på ett kaloriunderskott).

Vatten kan bara lagras i en form och det är vatten. Din första mening är under all kritik...
Citera
2015-10-06, 10:14
  #7
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Looz2
På internet så var det någon som sa att han tappade ca 8-9kg på 2 veckor genom att bara äta fisk och broccoli. Och vad jag undrar nu är: kommer han hamna på den vikten han började så fort han förstör dieten?

Återgår man till sin gamla livsstil så bör också samma kg återkomma. Eller hur?
Citera
2015-10-06, 10:32
  #8
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Återgår man till sin gamla livsstil så bör också samma kg återkomma. Eller hur?

Ja, hur ens vikt ser ut är direkt relaterat till energiintaget och behovet.

En person som äter som en som väger 80 kg, kommer väga som en person som väger 80 kg, oavsett hur många jojodiets gör att hxn går ner.

Det enklaste är att ta reda på hur mycket energi man behöver vid sin nuvarande vikt, äta under det och räkna på det varje dag.. till slut.. så hamnar man på sin målvikt. Vill man stanna där så gör man om kalkulationerna, äter på det energiintaget. Går man över en dag går man under en annan. Vecko-vis som spelar roll.

Nu förstår jag att du fattar det här, men lite till TS och alla andra.
Citera
2015-10-06, 10:38
  #9
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Vatten kan bara lagras i en form och det är vatten. Din första mening är under all kritik...
Förklara då vad glykogeninlagringen är och hur det fungerar på ett enkelt sätt.
Citera
2015-10-06, 10:40
  #10
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Looz2
På internet så var det någon som sa att han tappade ca 8-9kg på 2 veckor genom att bara äta fisk och broccoli. Och vad jag undrar nu är: kommer han hamna på den vikten han började så fort han förstör dieten?
Om han har legat på ett kaloriunderskott så kan han mycket väl väga något mindre än två veckor tidigare.
Citera
2015-10-06, 11:46
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Looz2
På internet så var det någon som sa att han tappade ca 8-9kg på 2 veckor genom att bara äta fisk och broccoli. Och vad jag undrar nu är: kommer han hamna på den vikten han började så fort han förstör dieten?
Nej. Det kommer han inte. Han kommer gå ner några kilon, man tappar ju vikt om man äter lite mat, han kan säkert gått ner 4-5kilo fett+muskler om han inte vräkt i sig med mat.

Kroppen kan lagra typ ett halv kilo glykogen (socker) i musklerna, vatten binder till dessa pga av hur molekylen ser ut, så det till kommer ca 1.5kg vatten. Så det är 2kg som nästan försvinner om man börjar på en diet. Sedan kommer tarminnehållet, äter man mindre så finns det mindre i din mage och tarm, och även här så kan det vara saker som binder ordentligt med vatten. Personligen så kan det skilja 6kg på mig från en dag till en annan när det är som värst.

Take home message: Gå inte så mycket på vågen - det är ändå jävligt oprecisa och drick ordentligt med vatten ifall du är käkar kolhydrater och inte gjort det på ett tag.
Citera
2015-10-06, 11:48
  #12
Medlem
49450s avatar
Snälla... Kick? Tillbacka?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback