2022-11-09, 23:48
Medlem
Åker cab men då som hobbybil.Corvette 95. en varm sommardag ..kortbyxor å tshirt...glider mest runt här i länet å njuter...lagom fart ca 70. visst blir man uttittad men det skiter man i..efter nån timme glider man hem å ställer den i garaget.
Citera
2022-11-10, 01:42
Medlem
IceEyess avatar
Att glida omkring i en klassisk cabriolet på CCW i Rättvik en varm sommarkväll med en iskall GT i handen är dock svårslaget.
Citera
2022-11-10, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Åker cab men då som hobbybil.Corvette 95. en varm sommardag ..kortbyxor å tshirt...glider mest runt här i länet å njuter...lagom fart ca 70. visst blir man uttittad men det skiter man i..efter nån timme glider man hem å ställer den i garaget.
Det där är inte helt fel tanke. Jag kommer direkt att tänka på:
https://youtu.be/4JwBaLrgzUY?t=49
Citera
2022-11-10, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fettveken
Det där är inte helt fel tanke. Jag kommer direkt att tänka på:
https://youtu.be/4JwBaLrgzUY?t=49
Ja den är bra...faktiskt den billigaste bilen jag haft..gått 4800mil..försäkring 120kr i mån..men folk glor som fan...men va gör det..då njuter jag ännu mer. sen att ingen fan kör ifrån en gör ju inte saken sämre..
Citera
2022-11-10, 10:42
Medlem
https://eng.auto24.ee/vehicles/3781754
Citera
2022-11-10, 11:56
Medlem
Jag avskyr cabar, men kan ändock förstå att i vissa lägen kan det vara rätt nice, men överlag så tycker jag att bilarna blir fulare, chassiet blir sämre (alt tyngre) osv.
Citera
2022-11-10, 11:58
Medlem
Bassplays avatar
Skulle jag köpa en så skulle det definitivt vara någon modell där det knappt syns att det är cab när den är stängd.

Hard top eller nåt tror jag det heter.

Det är väl mest något man har för att åka och köpa glass när man har för mycket pengar. Vinden är sjukt irriterande i hastighet över 70 på de flesta jag suttit i.
Citera
2022-11-10, 12:53
Medlem
zoombos avatar
Då cabar saknar tak och det är en del av bilens krocksäkerhet och vridstyvhet så brukar dessa chassin vara förstärkta och ha lite bättre väghållning än motsvarade modell som sedan.

Sen finns det många som har suttit i någon gammal amerikansk pilsnerhäck från 60-talet och inte varit imponerad av ljudnivån och andra egenskaper när man har kört uppcabbat i nederbörd eller under kall höst/vår men där har det hänt saker och moderna cabar är nästan lika tysta som motsvarande sedan men definitivt lika varma som moderna bilar.
Designmässigt bryr jag däremot mig föga. Även hur andra uppfattar en. Jag ser heller inget av detta själv när jag kör....hehe.

Att vi sen har ett klimat här i landet som inte inbjuder till så många dagar med nedfälld cab är en helt annan sak...
Senast redigerad av zoombo 2022-11-10 kl. 13:03.
Citera
2022-11-10, 18:17
Medlem
ost-e-knarks avatar
Jag vet inte om 2cv går som cab och heller inte twingo gen 1 med soltak eftersom sidorna finns kvar men jag älskar dom bilarna sommartid. Jag har dock en smäcker sedan för vintern med god svensk värme.

Far min var däremot något av en självspäkare och körde sin 2cv även vintertid, jag kan förstå varför men ärligt talat så tror jag dom stackars bilarna lider mest.
Citera
2022-11-10, 20:51
Medlem
[quote=Vafandara1|82355404]
Citat:
Ursprungligen postat av Dieseldebba
De enda som kör cab i Sverige är äldre män med åldersnoja och keps, med botoxfrugan brevid som ser olycklig ut pga att hon inte får tillräckligt med stimulans i fittan[/QUOTE

Det du säger stämmer rätt så bra med den vanliga avundsjukan som drabbar den som har råd med att köpa en cabriolet.

Köpte min första cab, 69' Camaro, 75' och då var jag 18 bast.

Har väl haft 20 till efter den!?

Ser väl endast några nackdelar, som ingen annan nämnt, mest troligt pga att de bara låtsas ha ägt en cab.

Åker man i baksätet så flyger håret framåt och blir jävligt tovigt.

Utrymmet i baksätet blir mycket mindre pga cab.ställningen.

Har man inte en fodrad canvas-topp kan det bli kyligt på vintern.

En cab är inte vidare snygg inifrån när den är uppfälld.

Du kanske är ett av undantagen som bekräftar regeln. Jag må vara okunnig på detta område. MEN de personer jag noterat kör cab (i Sverige) är 99% män.
99% med keps.
99% i övre medelåldern (många definitivt äldre än så)
Överväldigande del kör med en kvinna på passagerarsidan. (Hon ser ut som en åldrad Hollywoodfru).

Det har inget med avundsjuka att göra. Jag konstaterade bara mina erfarenheter av den stereotypa cab-chauffören.

Men all respekt till dig om du är en hängiven och påläst cab-ägare. (Det var detta mitt inlägg skulle handla om)

Vad jag önskade belysa i mitt inlägg var den kategorin av personer som har alldeles för mycket pengar för att köpa sig fina prylar som de sen inte förstår sig på. (Jag har sett otaliga såna exempel på sjön bland fritidsbåtsägare).

Kalla mig gärna avundsjuk, men jag respekterar människor med ett gediget intresse/kunskap för sina fäblesser. Även folk med mycket pengar men som VET och förstår varför de köper.

Nyrika typer som enbart köper statusprylar för att imponera ger jag inte mycket för
Senast redigerad av Dieseldebba 2022-11-10 kl. 21:06.
Citera
2022-11-10, 21:17
Medlem
<ni är bara avundsjukahttps://th.bing.com/th/id/R.c622528c25a7ab0aab6e9170c9517f3a?rik=Hf6TtqzDjMg 4JA&pid=ImgRaw&r=0
Senast redigerad av chonard 2022-11-10 kl. 21:20.
Citera
2022-11-10, 21:53
Medlem
[quote=Dieseldebba|82364535]
Citat:
Ursprungligen postat av Vafandara1

Du kanske är ett av undantagen som bekräftar regeln. Jag må vara okunnig på detta område. MEN de personer jag noterat kör cab (i Sverige) är 99% män.
99% med keps.
99% i övre medelåldern (många definitivt äldre än så)
Överväldigande del kör med en kvinna på passagerarsidan. (Hon ser ut som en åldrad Hollywoodfru).

Det har inget med avundsjuka att göra. Jag konstaterade bara mina erfarenheter av den stereotypa cab-chauffören.

Men all respekt till dig om du är en hängiven och påläst cab-ägare. (Det var detta mitt inlägg skulle handla om)

Vad jag önskade belysa i mitt inlägg var den kategorin av personer som har alldeles för mycket pengar för att köpa sig fina prylar som de sen inte förstår sig på. (Jag har sett otaliga såna exempel på sjön bland fritidsbåtsägare).

Kalla mig gärna avundsjuk, men jag respekterar människor med ett gediget intresse/kunskap för sina fäblesser. Även folk med mycket pengar men som VET och förstår varför de köper.

Nyrika typer som enbart köper statusprylar för att imponera ger jag inte mycket för

Jo, jag är mer vad man kan kalla för 1%-are.

Har sparat, köpt-bytt-sålt, slitit och släpat, mekat & fixat, för att få mig just den bil jag vill ha och så har jag hållt på hela livet...min livsstil...utan keps.

Har mått gott och haft jävligt kul, samt alltid läckra damer i parti och minut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in