Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-05, 20:18
  #1
Medlem
Hej! Börjat bli ganska sugen på att köpa en Audi A5 2,0 Sportback från 10 eller 11, likt dessa:

http://www.blocket.se/goteborg/Audi_....htm?ca=15&w=2

http://www.blocket.se/halland/Audi_A....htm?ca=15&w=2

Det blir första köpebilen för mig och jag undrar lite kring kostnaderna på en Audi ifrån ca 2010. Vad jag förstått är det först vid ca 18000 mil det kan behövas en ordentlig service, annars är det var 3000:e? Och finns det några välkända fel som man kan råka ut för och vara tvungen att punga ut en hyfsad summa för?

Har även kollat lite på BMW 3-serien (320d, 320i, 325d osv) kring samma år, vilken bil är bäst utav dessa?

Tack på förhand.
Citera
2015-10-10, 21:27
  #2
Medlem
utan.att.stannas avatar
3000 hade jag aldrig låtit min gå utan oljebyte. Speciellt inte i en Audi med dess ökända oljeproblem. Hade faktiskt inte köpt en öht just pga av det. Synd, för det är en snygg modell.
Citera
2018-11-10, 20:32
  #3
Medlem
DrSheldonCoopers avatar
Funderar på en Audi A5 Sportback från 2009-2011 nånstans. Hur pass praktiska är dessa att ha som åretrunt bilar?
Som jag förstått det är de rätt låga. Hur hanterar de snön de tillfällen det är 10-20cm och de ej hunnit ploga?
Och hur pass bra går det att köra på grusvägar ute på landet med dessa? Tänker då på privata grusvägar där man ofta kan ha problem med en hög mitt i körbanan..
Citera
2018-11-11, 08:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSheldonCooper
Funderar på en Audi A5 Sportback från 2009-2011 nånstans. Hur pass praktiska är dessa att ha som åretrunt bilar?
Som jag förstått det är de rätt låga. Hur hanterar de snön de tillfällen det är 10-20cm och de ej hunnit ploga?
Och hur pass bra går det att köra på grusvägar ute på landet med dessa? Tänker då på privata grusvägar där man ofta kan ha problem med en hög mitt i körbanan..
Om du köper en standardutrustad bil och skiter i diverse "extrautrustade" med sänkningssatser och lågprofildäck ser jag inga problem. Dock vet jag inte hur pass mycket snö det finns där du bor. Jag bor lpngt norrut och här kör många omkring med a5.
Ska du köpa en så köp en med diesel och 3.0 liters motor. Riktigt mysig bil. Se till att du köper med Quattro, alla 3.0 har Quattro inte alla 2.0. Bilen har för övrigt riktigt stort bagageutrymme.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback