Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-05, 14:27
  #1
Medlem
ChiCoLas avatar
Jag har skrivit i flera trådar om colombia här på fb. Jag vill verkligen resa dit men av naturliga skäl så är det den ekonomiska delen som är jobbig. Om jag reser bort i 5-6 månader ( vilket är ungefär vad jag känner är en lagom tid), går dels mycket pengar till att leva, även om jag har gratis boende runt om i Colombia. Dessutom går man ju minste om lön den tiden eftersom jag inte jobbar då. Jag skulle gärna vilja veta om det är någon av er här som har erfarenhet om man kan hitta något jobb där? Är i stort sett klar med en lärarutbildning. Det är ju däremot på svenska, och min spanska är inte perfekt, även om den är okej.

Jag skulle kunna tänka mig jobba som lärare i engelska eftersom det verkar vara eftertraktat. Jag skulle kunna tänka mig jobba med mycket mer bara jag har till uppehälle medans jag är där, så man inte är helt utblottad när jag ska resa hem till Sverige igen.

Alltså.... Jag söker tips, tankar, idéer om hur jag antingen kan få tag på i stort sett vilket jobb som helst som gör att jag kan gå runt, eller på annat sätt stanna i landet angivet antal månader utan att behöva tömma hela hushållskassan, och ändå kunna leva när jag kommer hem.

Rimligtvis behöver jag hyra ut lägenheten i andra hand så jag inte har den kostnaden här.

Bring it on med alla tips och trix

Ave.
Citera
2015-10-05, 14:39
  #2
Medlem
Krävs en godkänd examen i engelska för att få jobba som lärare, övriga jobb är totalt förbjudna för utlänningar, om man inte blivit rekryterad av företaget som en "bristvara" med en speciell kompetens. Övertramp kan leda till fängelse innan utvisning. I övrigt kan man jobba som volontär, men då får man oftast inte något betalt, förutom mat och ett rum. För övrigt är löneläget katastrofalt lågt i förhållande till många andra länder i Sydamerika.
Citera
2015-10-05, 15:03
  #3
Medlem
Som ovanstående skriver är det svårt att gå runt på "vad som helst", och det gäller i Sydamerika över lag. Pedagogexamen är väldigt eftertraktat, men du behöver såklart utöka din kompetens till engelska som undervisningsspråk - hur det nu görs. I min bok borde det räcka med att du läser fristående kurser och improviserar med hjälp av din lärarutbildning.

Ta ett halvår till ett år och läs vad du behöver på distans sen kör du
Citera
2015-10-05, 15:20
  #4
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Frilansa online är smidigt.
Citera
2015-10-05, 20:16
  #5
Medlem
Jobba på hostels etc. borde väl kunna funka? Då kan man kanske få uppehälle också.
Citera
2015-10-06, 09:30
  #6
Medlem
minimilönen i Colombia är 1876 kr i månaden, 48 timmars arbetsvecka.
engelskalärare på finare skola, om du har alla engelska certifieringar runt 6-9000 sek i månaden, rätt svårt att få.
privatlektioner, 90-120 spänn i timmen, restid och kostnad till elev, ej betalt.

worth it?

stanna lite kortare istället.
Citera
2015-10-06, 09:35
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Krävs en godkänd examen i engelska för att få jobba som lärare, övriga jobb är totalt förbjudna för utlänningar, om man inte blivit rekryterad av företaget som en "bristvara" med en speciell kompetens. Övertramp kan leda till fängelse innan utvisning. I övrigt kan man jobba som volontär, men då får man oftast inte något betalt, förutom mat och ett rum. För övrigt är löneläget katastrofalt lågt i förhållande till många andra länder i Sydamerika.

finns inga jobb som är totalt förbjudna, du behöver inte ens ha ett yrke som är en bristvara, men krävs arbetstillstånd för alla (ink lärare oavsett examen)
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2630253

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback