Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-10-05, 00:32
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Hur många massutrotanden har det varit dom senaste 300 åren?
beror helt klart på hur 'man' ser på det...

en djurart dör = ett massutrotande enligt mig.. men jag är en hashtomte som tror på sagoväsen - iaf till en större utsträckning än vad min tilltro till politiker räcker till.
Citera
2015-10-05, 00:57
  #14
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freethespeech
beror helt klart på hur 'man' ser på det...

en djurart dör = ett massutrotande enligt mig.. men jag är en hashtomte som tror på sagoväsen - iaf till en större utsträckning än vad min tilltro till politiker räcker till.

Det är ju värt att använda en någorlunda gemensam nomenklatur när man diskuterar sådana här händelser. Din benämning är felaktig.

Citat:
Massutdöende eller massdöd är de händelser i jordens historia då hela grupper av organismer dött ut under en med geologiska mått mätt ganska kort tidsrymd. Baserat på fossilfynd kan man sluta sig till att det i allmänhet dör ut två till fem artfamiljer av havslevande djur, både ryggradsdjur och ryggradslösa djur, per en miljon år. Sedan livets uppkomst på jorden har det dock inträffat flera massutdöenden, där arter dött ut i mycket högre takt än normalt. Trots att det tveklöst har inträffat massdödar både under de geologiska tidsperioderna arkeikum (4600 miljoner år sedan - 2500 miljoner år sedan) och proterozoikum (2500 miljoner år sedan - 542 miljoner år sedan), är det först under fanerozoikum (från 542 miljoner år sedan till idag) som det går att systematiskt studera de mönster som finns rörande arters försvinnande, eftersom det i och med den kambriska explosionen utvecklades djur med yttre och inre skelett.

Källa.
Citera
2015-10-05, 01:10
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK men i så fall kanske det är svårt att få Drakes och andra beräkningar, att bli speciellt exakta?
Självfallet, men såvitt jag vet är det ingen som påstår att dessa beräkningar är så mycket mer än gissningar. De faktorer som är med i ekvationen är:
- Hur ofta stjärnor bildas
- Andelen av dessa som har planeter
- Hur vanligt det är att planeter har förutsättningar för liv
- Hur vanligt det är att liv faktiskt utvecklas när så är möjligt
- Hur vanligt det är att intelligent liv utvecklas när liv väl finns
- Hur vanligt det är att intelligent liv utvecklar teknik som gör att de syns i rymden
- Livslängden för en civilisation som kan göra detta

De tre första har vi rätt bra koll på, men resterande är rena gissningar, och det räcker med att en enda faktor är osäker för att hela beräkningen ska bli osäker. Hur vanligt är det att liv utvecklas? Vi känner bara till ett enda fall. Chansen kanske är 0.001%, men den kan också vara 99.99%. Vi vet inte.
Citera
2015-10-05, 01:14
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Självfallet, men såvitt jag vet är det ingen som påstår att dessa beräkningar är så mycket mer än gissningar. De faktorer som är med i ekvationen är:
- Hur ofta stjärnor bildas
- Andelen av dessa som har planeter
- Hur vanligt det är att planeter har förutsättningar för liv
- Hur vanligt det är att liv faktiskt utvecklas när så är möjligt
- Hur vanligt det är att intelligent liv utvecklas när liv väl finns
- Hur vanligt det är att intelligent liv utvecklar teknik som gör att de syns i rymden
- Livslängden för en civilisation som kan göra detta

De tre första har vi rätt bra koll på, men resterande är rena gissningar, och det räcker med att en enda faktor är osäker för att hela beräkningen ska bli osäker. Hur vanligt är det att liv utvecklas? Vi känner bara till ett enda fall. Chansen kanske är 0.001%, men den kan också vara 99.99%. Vi vet inte.

Tack för bra läsning. Tänkt mycket på allt det där.
Citera
2015-10-05, 05:17
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Det är ju värt att använda en någorlunda gemensam nomenklatur när man diskuterar sådana här händelser. Din benämning är felaktig.



Källa.


ok, jag blir bara ledsen av att läsa att du säger att min benämning är fel... speciellt efter att du länkar... det du gjorde.

hur är du funtad egentligen?

människor har varit en döende art så länge vi har funnits.. och vi dödar andra arter för att överleva..
räknas bara ditt skit... när man beräknar om människosläktet är döende?

well i got news for you.. and i already said them.
__________________
Senast redigerad av freethespeech 2015-10-05 kl. 05:20.
Citera
2015-10-05, 08:56
  #18
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freethespeech
ok, jag blir bara ledsen av att läsa att du säger att min benämning är fel... speciellt efter att du länkar... det du gjorde.

hur är du funtad egentligen?

människor har varit en döende art så länge vi har funnits.. och vi dödar andra arter för att överleva..
räknas bara ditt skit... när man beräknar om människosläktet är döende?

well i got news for you.. and i already said them.

Jag skickade en länk med en definition så att vi ska slippa din hemmasnickrade definition som är fel. Så är jag "funtad".
Citera
2015-10-06, 18:12
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Jag skickade en länk med en definition så att vi ska slippa din hemmasnickrade definition som är fel. Så är jag "funtad".


din religion är vetenskap... det respekterar jag, jag respekterar inte DIG... som väääägrar inse.. att vetenskapen är lika stor som 'minneskapaciteten'.

hur ska kunskaper och VETENSKAPER ha överlevt istiden?

tror du ex en floppydisk skulle överleva istiden?
vet du ens vad en floppydisk är?

läs
http://norse-mythology.org/cosmology...e-well-of-urd/

sätt dig in i hur det fungerar.. så inser du ATT; tiden är linjär för att tyskarna tycker det...

(alltså inte gud! utan tyskarna! )
inse sen att tyskar = facister = ... för att ta ett exempel ur 'nutiden'

blockpolitiken i sverige..
blåa = hej jag äger dig och pengar är det viktigaste.
röda = hej jag äger dig och MIN kärlek är det som är bäst/viktigaste för dig.

för att sätta dig in i allt så måste du förstå att facism är att tro på något så mkt .. att inget annat existerar.
facism har alltid funnits.. för vi har alltid haft krig.(någonstans@jorden)

exempel ur 'nutiden'... blockpolitiken uteslutar det demokratiskt största partiet... för det är så demokrati fungerar. (eller va? nej.. vänta lite.. så skall väl inte demokrati fungera?)
(demokrati är ett vetenskapligt system som bygger på 'minne' - yet, ingen förstår att facism föds över att 'tro sig veta bättre än gud' ? ... och vi faller åter till tyskarna - och dess icke tidslösa språk - vilket är ett måste för att vetenskap ska kunan existera... och 'leva vidare' "allt kan ju inte hända samtidigt... så vi måste klura ut en ordning!" - tänker tyskarna..? och fortsätter gå i sitt hamsterhjul av elitism och 'högre' tänkande)


för att svara topic...
'intelligent liv' blir hindrade att stopp 'massdöden' ...
av lägre intelligenta/elitistiska folksagor... som vi glädjeligen berättar för våra barn.
ibland behöver vi tillmed muta dem med belöningar för att de ska 'köpa' religionen!
körkort? godis? 'gå till en kompis'...
'- Har du gjort läxorna?!?!?!?!?!'

men its all good! i have faith in my 'religion' av 'bättre' (?) vetande... 'vem bryr sig om alla 'korrumperade barn' eller vår planet, its for a good cause - för att få en bra lön är viktigt! '
__________________
Senast redigerad av freethespeech 2015-10-06 kl. 18:47.
Citera
2015-10-07, 00:02
  #20
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Ja, det är en lite nedslående slutsats. Säg att en civilisation överlever 5000 år och att det finns en inom 1000 ljusårs avstånd. Det innebär att vi maximalt skulle kunna utbyta 2-3 meddelanden innan endera civilisation går under.
Det är kanske mest nedslående hur du väljer att se på det.
För sanningen att säga så baserar du din analys på förlegad kunskap.
Utforskningen av exo-system har gått i rasande fart nu sedan den allra första exo-planeten hittades, och vi har mer eller mindre redan nu fått så grundliga kunskaper att vi kan påstå att i stort sett vartenda stjärna har sitt eget exo-system.
Det är faktiskt en, för bara 20 år sedan, chockerande ögonöppnare vi snubblat in i. Då, "på den tiden", var det något väldigt kontroversiellt att ens prata om exo-planeter. Dvs med den tidens kunskaper fanns det större fog att misstänka det sällsynta, rentav unika, med sådana. Då, hade man kunnat säga som du att avstånden troligtvis var för stora för att en meningsfull kommunikation skulle gå att få till.

Men inte nu.
Inte med våra nuvarande kunskaper, och inte med våra kommande förväntade kunskaper.
Den kosmologiska modell vi tvingats ta till oss är istället att exo-system finns kring i stort sett varje stjärna - och att i stort sett varje exo-system har planeter i omloppsbana i den beboeliga zonen.

Det gör att vi omedelbart måste höja oddsen för var liv kan utvecklas.
För med ovanstående kunskaper finns det egentligen inget som talar mot att liv ska kunna utvecklas jsut där liv förväntas kunna utvecklas - utan tvärtom.
Alltså borde det finnas en "god marginal" angående hur många "massutrotningar" i galaxen/universum vi kan tåla utan att det ska påverka vår "upptäcks-frekvens" menligt.

Dvs - du hade väl inte ställt samma fråga om våra möjligheter att upptäcka exo-planeter för risken att de kanske ska kunna bli förstörda av en "galaktisk katastrof", typ supernova eller krock med neutronstjärna etc.
Det hade du inte, framför allt eftersom det finns så många exo-planeter att de få som blir förstörda inte påverkar vår förmåga att upptäcka exo-planeter.
Samma sak med massutrotningar.
Det finns så många, allt för många, ex-planeter i den beboeliga zonen att de få som drabbas inte kommer att påverka våra utsikter att upptäcka eller kommunicera med sådana.

Allt som behövdes för att skapa det universum vi lever i idag, som vi känner till, det producerades i samband med Big Bang. Alla dessa beståndsdelar spreds ut och gravitationen fördelade allt detta jämt kring varje stjärna som bildades. Varje stjärnområde har alltså Exakt samma beståndsdelar som vi har i vårt solsystem. Allt som finns på vår planet är samma sak som finns i varje stjärnsystem. Förutsättningarna för varje stjärnsystem är likadana. det innebär att alla exo-system som har planet/er i den beboeliga zonen har ALLA/SAMMA förutsättningar som vi på vår planet har.
Så från detta - varför menar du att det skulle skilja sig - inget skiljer sig ju!

Så det du borde fråga dig, istället för hur kommunikation mellan civilisationer med allt för stort avstånd (1000 ljusår eller mer), hur en kommunikation mellan Jorden och tex Alpha Centauri (och de andra närmast belägna stjärnsystemen) hade kunnat se ut.
För där är inte avståndet allt för långt för en praktiskt gångbar kommunikation.
Och beräkningar och teorier visar att AC har en lämplig beboelig zon med planet. Det finns alltså goda anledningar för oss att undersöka AC mycket närmare och grundligare än vad man gjort.

Det du däremot har rätt i är såklart att det är meningslöst, direkt meningslöst, att ens tänka på att försöka upprätta någon form av "kommunikation" mellan Jorden och en exo-planet på tex 1000 ljusårs avstånd. Mycket mer seriöst att fokusera på våra närmaste grannar. Och hoppas på att deras invånare ska vara på en mottaglig utvecklingsnivå såklart. För låg utvecklingsnivå ger ingen kommunikation - förmodligen inte heller en för hög. Och en utdöd sådan ingen såklart. Men en närbesläktad vore idealet såklart.

Ett problem med för avancerade nivåer är att de kan ha allt för sofistikerade kommunikationssystem. Som alltså gör det omöjligt för oss att ens förstå att det är signaler De kan tex maskeras som ett naturligt kosmiskt bakgrundsbrus, eller sammankopplas med naturliga radiokällor etc. Edward Snowden och Neil Degrasse diskuterade dessa möjligheterna under ett föredrag och menade att vi själva på Jorden var på väg att bli "kosmiskt osynliga" iom att vi börjar försöka kryptera våra kommunikationer allt för effektivt. Det kan göra så att utomjordiska lyssnande civilisationer kanske kommer att missa oss då.
Men just nu är det ett gylene tillfälle för att bli upptäckt av lyssnande utomjordingar såklart. Och vi har strålat utåt till våra grannar i rymden ett bra tag nu (intressant nog i direkt relation till introduktionen av de sk "UFO-fenomenet" som ju började uppträda några år Efter att vi börjat göra vår närvaro känd för våra grannar.
Dvs DE kanske redan har hört oss, och kommit för att se vad som hände. Våra grannar torde då vänta på att vi ska bli tillräckligt utvecklade för att upptäcka dem, på tex Alpha Centauri.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback