Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-10-29, 20:56
  #1
Medlem
Davids avatar
Hej!

Tänkte bara höra om någon har erfarenhet av http://www.istockphoto.com? Fungerar det, eller måste man vara proffs för att lyckas sälja?

Tacksam för tips!
Citera
2008-01-12, 17:52
  #2
Medlem
mattkants avatar
hmm, mkt gammal tråd, men jag svarar ändå.
Nej, du måste inte vara "proffs". Sjävklart är det ett plus om du tar bra bilder, men du kan nog sälja något ändå.

Men dom är mycket hårda på bilderna dom tar in. Du kan alltså inte lägga in vilket skräp som helst.
Citera
2008-01-12, 18:44
  #3
Medlem
zeridoxs avatar
Jag har försökt sälja ett par bilder som jag själv ansåg som bra bilder, men ingen utan de som jag lade ut blev accepterade. Alltså inte på istockphoto, men en annan mycket liknande sida.

De accepterar sånt som företag verkligen köper, kort på folk i "buisness-situations" folk som står vid ett skrivbord och representerar välvilja och sammarbetsvilja, krävs en bra atteljé för sånt, rätt ljus osv.

Ibland lyckas du, men de är sjukt kritiska på såna sidor, det är någon slags form av hybris då de bryter ner dina kort i alla slags beståndsdelar som teknisk, kvalité och fokus, där man inte kan annat än hålla med för det är ju viktigt.

Men ändå, vissa kort är bra ändå
Lycka till, lägg upp en jävla massa kort, blir nått accepterat är det bara sitta och vänta, jag vet iallafall att ja skulle bli exhalterad över att sälja 1.



PS. Jag är inte bitter
Citera
2008-01-25, 21:54
  #4
Medlem
Davids avatar
Oj, det var inte illa att få svar på ett flera år gammalt inlägg!

Tyvärr har inte jag heller lyckats få någon bild godkänd, har bara skickat in några stycken, antar att jag gav upp alltför fort...
Citera
2008-01-26, 21:41
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeridox
Jag har försökt sälja ett par bilder som jag själv ansåg som bra bilder, men ingen utan de som jag lade ut blev accepterade. Alltså inte på istockphoto, men en annan mycket liknande sida.

De accepterar sånt som företag verkligen köper, kort på folk i "buisness-situations" folk som står vid ett skrivbord och representerar välvilja och sammarbetsvilja, krävs en bra atteljé för sånt, rätt ljus osv.

Ibland lyckas du, men de är sjukt kritiska på såna sidor, det är någon slags form av hybris då de bryter ner dina kort i alla slags beståndsdelar som teknisk, kvalité och fokus, där man inte kan annat än hålla med för det är ju viktigt.

Men ändå, vissa kort är bra ändå
Lycka till, lägg upp en jävla massa kort, blir nått accepterat är det bara sitta och vänta, jag vet iallafall att ja skulle bli exhalterad över att sälja 1.



PS. Jag är inte bitter


Var det den här sidan du menade?
http://submit.shutterstock.com/
Låter ju lockande, men troligtvis så har man inte kort som är bra nog..
Men, hade ju varit kul att tjäna pengar på sina kort
Citera
2008-04-14, 18:58
  #6
Medlem
Danlos avatar
Öh.. nivån på bilderna på istock är oftast extremt låg tycker jag.. Tyvärr är det en massa gamla yrkesfotografer som har värsta arkiven med yber-proffisionella bilder och som laddar upp flera tusen bilder på en gång. De tjänar stora pengar på Istock, för oss andra är det ingen idé. Du måste upp i minst 500 skitbra bilder på säljande teman innan det börjar rulla på med försäljningen.. typ en försälning om dagen

Se till att bli riktigt duktig på efterbearbetning och lär dig ljussättning, gå sedan med i en svensk bildbyrå som säljer royaltyfritt för kanske 300-700 kronor. Då kan du börja tjäna pengar

Jag kom precis med en bildbyrå och har än sålänge bara 18 bilder, men tydligen är de bra, för jag har redan sålt tre stycken Och det på bara några veckor, och nu pratar vi inte en dollar per bild
Citera
2008-04-15, 20:49
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danlo
Öh.. nivån på bilderna på istock är oftast extremt låg tycker jag.. Tyvärr är det en massa gamla yrkesfotografer som har värsta arkiven med yber-proffisionella bilder och som laddar upp flera tusen bilder på en gång. De tjänar stora pengar på Istock, för oss andra är det ingen idé. Du måste upp i minst 500 skitbra bilder på säljande teman innan det börjar rulla på med försäljningen.. typ en försälning om dagen

Se till att bli riktigt duktig på efterbearbetning och lär dig ljussättning, gå sedan med i en svensk bildbyrå som säljer royaltyfritt för kanske 300-700 kronor. Då kan du börja tjäna pengar

Jag kom precis med en bildbyrå och har än sålänge bara 18 bilder, men tydligen är de bra, för jag har redan sålt tre stycken Och det på bara några veckor, och nu pratar vi inte en dollar per bild

Intressant, svensk byrå eller internationell?
Citera
2008-04-16, 14:30
  #8
Medlem
jag är sugen på att pröva lyckan på det här temat, vill sälja bilder. det jag behöver är ett tips på en bildbyrådär man kan tänkas lyckas kränga lite.
Citera
2010-07-11, 21:55
  #9
Medlem
narlysimpeltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danlo
Öh.. nivån på bilderna på istock är oftast extremt låg tycker jag.. Tyvärr är det en massa gamla yrkesfotografer som har värsta arkiven med yber-proffisionella bilder och som laddar upp flera tusen bilder på en gång. De tjänar stora pengar på Istock, för oss andra är det ingen idé. Du måste upp i minst 500 skitbra bilder på säljande teman innan det börjar rulla på med försäljningen.. typ en försälning om dagen

Se till att bli riktigt duktig på efterbearbetning och lär dig ljussättning, gå sedan med i en svensk bildbyrå som säljer royaltyfritt för kanske 300-700 kronor. Då kan du börja tjäna pengar

Jag kom precis med en bildbyrå och har än sålänge bara 18 bilder, men tydligen är de bra, för jag har redan sålt tre stycken Och det på bara några veckor, och nu pratar vi inte en dollar per bild

Vilken byrå är det ?
Citera
2018-05-14, 08:34
  #10
Medlem
Intrycks avatar
iStock har inte svarat, så jag frågar här istället:

I deras regler så står det att man till exempel måste ha skriftlig tillåtelse från igenkänningsbara människor på en bild, eller hur? Därför förstår jag inte varför gatubilder som följande, med massor av människor som nån omöjligen kan ha fått tillåtelse från, kan finnas till försäljning på deras sajt: https://www.istockphoto.com/fi/photo...4562-137827049

Nån som förstår?
Citera
2018-05-14, 19:15
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intryck
iStock har inte svarat, så jag frågar här istället:

I deras regler så står det att man till exempel måste ha skriftlig tillåtelse från igenkänningsbara människor på en bild, eller hur? Därför förstår jag inte varför gatubilder som följande, med massor av människor som nån omöjligen kan ha fått tillåtelse från, kan finnas till försäljning på deras sajt: https://www.istockphoto.com/fi/photo...4562-137827049

Nån som förstår?

Är väl stor skillnad på om människorna går att identifiera eller om dom bara är en del av en miljö och inte i fokus. Min teori om hur man tänker där...
Citera
2018-05-15, 07:25
  #12
Medlem
Intrycks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grovarbetaren
Är väl stor skillnad på om människorna går att identifiera eller om dom bara är en del av en miljö och inte i fokus. Min teori om hur man tänker där...

Det går att vara i fokus och samtidigt del av en miljö, och tvärtom. Men din teori är att det krävs att man BÅDE inte är i fokus och en del av en miljö för att det ska räknas som icke identifierbar?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback