Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2015-10-05, 15:18
  #61
Medlem
Jag tycker det är en jättebra idé. Jag tror det kan bli fantastiska möten mellan människor, utöver den fundamentala humanitära insats det innebär (även om den är liten i förhållande till utmaningen i sin helhet). Men de som ställer rum till förfogande måste nog inse att det är ett långtgående åtagande. Jag tror att ungefär ett år är minimum för den asylsökande – och kanske också maximum för hyresvärden. Vi ska inte sticka under stol med att det kan förekomma slitningar vid delat boende, även under de mest gynnsamma omständigheter, vilket säkert många f.d. studenter kan intyga :-).

När 31% uppger att de kan tänka sig att inhysa en flykting är det säkert lite önsketänkande med i spelet. Men 10 procent tycker jag inte är någon orimlig siffra, och det här är en insats som verkligen skulle kunna göra skillnad. Om vi utgår från blygsamma 4 miljoner hem i Sverige, skulle det innebära 400.000 nya platser till flyktingar. Plötsligt syns det en strimma ljus.

Mer såna här initiativ, tycker jag!
__________________
Senast redigerad av KimonoMyHouse 2015-10-05 kl. 15:27.
Citera
2015-10-05, 15:33
  #62
Medlem
Det hade varit intressant att få veta hur många som säger upp sin prenumeration på DN med anledning av de extremt agendadrivna och over-the-top retoriska publiceringarna denna helg - Wolodarskis ledare och Björn Wimans galet kitschiga krönika om sovande flyktingbarn. Det lär bli ganska många, tror DN att de kan värva nya prenumeranter bland flyktingarna?
Citera
2015-10-05, 15:36
  #63
Medlem
hazzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimonoMyHouse
Jag tycker det är en jättebra idé. Jag tror det kan bli fantastiska möten mellan människor, utöver den fundamentala humanitära insats det innebär (även om den är liten i förhållande till utmaningen i sin helhet). Men de som ställer rum till förfogande måste nog inse att det är ett långtgående åtagande. Jag tror att ungefär ett år är minimum för den asylsökande – och kanske också maximum för hyresvärden. Vi ska inte sticka under stol med att det kan förekomma slitningar vid delat boende, även under de mest gynnsamma omständigheter, vilket säkert många f.d. studenter kan intyga :-).

När 31% uppger att de kan tänka sig att inhysa en flykting är det säkert lite önsketänkande med i spelet. Men 10 procent tycker jag inte är någon orimlig siffra, och det här är en insats som verkligen skulle kunna göra skillnad. Om vi utgår från blygsamma 4 miljoner hem i Sverige, skulle det innebära 400.000 nya platser till flyktingar. Plötsligt syns det en strimma ljus.

Mer såna här initiativ, tycker jag!

Ja med den invandring vi har idag på ca 1000 pers om dagen så räcker det mer än ett år.

I artiklen påpekas det i både ingress o löptext att vi pratar om myndiga personer som ska ha eget boende. Varför ska vi då ta emot dem hemma?
__________________
Senast redigerad av hazzo 2015-10-05 kl. 15:39.
Citera
2015-10-05, 15:37
  #64
Medlem
brainoverflows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimonoMyHouse
Jag tycker det är en jättebra idé. Jag tror det kan bli fantastiska möten mellan människor, utöver den fundamentala humanitära insats det innebär (även om den är liten i förhållande till utmaningen i sin helhet). Men de som ställer rum till förfogande måste nog inse att det är ett långtgående åtagande. Jag tror att ungefär ett år är minimum för den asylsökande – och kanske också maximum för hyresvärden. Vi ska inte sticka under stol med att det kan förekomma slitningar vid delat boende, även under de mest gynnsamma omständigheter, vilket säkert många f.d. studenter kan intyga :-).

När 31% uppger att de kan tänka sig att inhysa en flykting är det säkert lite önsketänkande med i spelet. Men 10 procent tycker jag inte är någon orimlig siffra, och det här är en insats som verkligen skulle kunna göra skillnad. Om vi utgår från blygsamma 4 miljoner hem i Sverige, skulle det innebära 400.000 nya platser till flyktingar. Plötsligt syns det en strimma ljus.

Mer såna här initiativ, tycker jag!
Jag antar att du raljerar, men i dessa tider kan man aldrig veta.

Vi antar att 400.000 hem öppnas för asylsökande(). Då skulle det med september månads hastighet av nya asylsökande vara helt fullt om ett år och fyra månader.
__________________
Senast redigerad av brainoverflow 2015-10-05 kl. 16:22.
Citera
2015-10-05, 16:03
  #65
Medlem
rejvgudruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimonoMyHouse
Jag tycker det är en jättebra idé. Jag tror det kan bli fantastiska möten mellan människor, utöver den fundamentala humanitära insats det innebär (även om den är liten i förhållande till utmaningen i sin helhet). Men de som ställer rum till förfogande måste nog inse att det är ett långtgående åtagande. Jag tror att ungefär ett år är minimum för den asylsökande – och kanske också maximum för hyresvärden. Vi ska inte sticka under stol med att det kan förekomma slitningar vid delat boende, även under de mest gynnsamma omständigheter, vilket säkert många f.d. studenter kan intyga :-).

När 31% uppger att de kan tänka sig att inhysa en flykting är det säkert lite önsketänkande med i spelet. Men 10 procent tycker jag inte är någon orimlig siffra, och det här är en insats som verkligen skulle kunna göra skillnad. Om vi utgår från blygsamma 4 miljoner hem i Sverige, skulle det innebära 400.000 nya platser till flyktingar. Plötsligt syns det en strimma ljus.

Mer såna här initiativ, tycker jag!

Jag är övertygad att du är en av dom där 10%. Go for it! Starta gärna en blogg och rapportera fortlöpande om hur det gar.
Citera
2015-10-05, 16:32
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Till att börja med så hade det varit passande med en redovisning av vilka på DN:s ledarredaktion som har inneboende flyktingar hemma och vilka av dem som är rasister. Det är väl inte så att det bara är andra som ska ställa upp?



Seså, kära ledarredaktion. Börja med gott exempel och bjud in till en naturlig social kontakt och möjlig väg in i samhället. Öppna era hem.
Ja DN-journalisterna bor ju i många fall spatiöst och med gott om överkonsumtion vad gäller bostadsyta. Även sommarhus där de bara vistas ett par veckor om året har de. Och även DN:s redaktionslokaler kan väl krympas rejält nu i dessa nedskärningstider? Gå nu före Peter och visa vägen! Du och Karin skulle lätt kunna inhysa ett flertal ensamkommande i er rymliga bostad. Det är inte utan att det kliar i fingrarna att åka till centralen och hämta upp ett gäng och skjutsa dem till din (skyddade) adress.
__________________
Senast redigerad av adolfhilter 2015-10-05 kl. 16:34.
Citera
2015-10-05, 18:08
  #67
Medlem
Det och en kamera som kan visa hur han och Karin reagerar när deras nya inneboende kommer skulle vara guld. Svåra blir ju när den som ska föregå med gott exempel varken föregår eller har exempel att uppvisa men då kan man alltid skylla på andra förstås.
Citera
2015-10-05, 20:25
  #68
Avstängd
Kan inte DN hyra in bussar (Med DN reklam på) och köra i skytteltrafik med araber från Malmö direkt till prenumeranterna på Södermalm så de äntligen kan visa sin godhet.
Citera
2015-10-05, 21:55
  #69
Moderator
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimonoMyHouse
När 31% uppger att de kan tänka sig att inhysa en flykting är det säkert lite önsketänkande med i spelet. Men 10 procent tycker jag inte är någon orimlig siffra, och det här är en insats som verkligen skulle kunna göra skillnad. Om vi utgår från blygsamma 4 miljoner hem i Sverige, skulle det innebära 400.000 nya platser till flyktingar. Plötsligt syns det en strimma ljus.

Mer såna här initiativ, tycker jag!

Väntar med intresse på dina rapporter om hur det går med dina nya inneboende, du har ju tydligen vaknat och skådat ljuset. Upp till bevis, du kan säkert få in en 5-10 stycken i alla fall.
Citera
2015-10-05, 22:03
  #70
Medlem
Skriuws avatar
Wolodarski, Helin, Mattsson, Reinfeldt och Co ska inte inhysa några flyktingar, tack vare deras agerande ska dessa dingla och inget annat.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback