Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-26, 10:11
  #2173
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Leasingkostnader kan variera väldigt mycket, precis som du säger. Dock så är det få som är så extremt bra att man bara vill ta över dem. Sen gäller det att kolla upp noga vad som ingår. I vissa fall finns vinterdäck som ingår, i bland kan försäkring ingå osv. Så det är viktigt att jämföra på rätt sätt.

Såg en kille nu i en facebookgrupp jag är med i som vill bli av med en Audi E-tron som kostar 4000 i månaden fram till oktober. Han lär inte behöva vänta länge på att bli av med den.
Citera
2023-05-26, 10:17
  #2174
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Såg en kille nu i en facebookgrupp jag är med i som vill bli av med en Audi E-tron som kostar 4000 i månaden fram till oktober. Han lär inte behöva vänta länge på att bli av med den.
Den kan mycket väl bli tagen inför sommaren. Det kan ju tänkas att någon vill ha den som sommarbil och om det nu är bra med mil kvar så blir det ju billigare att göra så än att till exempel hyra bil hela sommaren.
Citera
2023-05-26, 10:31
  #2175
Medlem
Bjurras avatar
Så är det.

Jag tror att i takt med att leveranstiderna på nya bilar ökat så är det många som är i behov av en bil under 6-12 månader som gärna tar över ett leasingkontrakt och då kanske accepterar ett pris som är lite i högsta laget.
Citera
2023-05-31, 18:20
  #2176
Medlem
Ser att det blir vanligare med att bilfirmor lägger ut begagnade bilar för privatleasing. Funderar på hur det fungerar med garantier på bilarna. Leasar du en ny har du väl nybilsgaranti under leasingperioden. Om en begagnad går sönder då riskerar man väl att få betala svindyra reparationskostnader? Sen blir väl försäkringen dyr för vagnskadegarantin gäller inte vilket kan resultera i ännu dyrare reparationer. Känns som en jätterisk att privatleasa en begagnad bil
Citera
2023-06-04, 10:36
  #2177
Medlem
svampdamps avatar
Från vibilägare.se

Citat:
– Privatmarknaden för personbilar är fortsatt iskall, i synnerhet för elbilar. Sämre kommer det bli då nya ordrar av personbilar har halverats och där står elbilarna för det största tappet, säger Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden.

https://www.vibilagare.se/nyheter/st...rtsatt-iskallt
Citera
2023-06-04, 15:14
  #2178
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Ser att det blir vanligare med att bilfirmor lägger ut begagnade bilar för privatleasing. Funderar på hur det fungerar med garantier på bilarna. Leasar du en ny har du väl nybilsgaranti under leasingperioden. Om en begagnad går sönder då riskerar man väl att få betala svindyra reparationskostnader? Sen blir väl försäkringen dyr för vagnskadegarantin gäller inte vilket kan resultera i ännu dyrare reparationer. Känns som en jätterisk att privatleasa en begagnad bil

Beror väl på vad leasingavtalet täcker. Jag skulle förvänta mig att företaget vid en leasing täcker reparationer som inte orsakas av föraren på samma sätt som de täcker service.
Citera
2023-06-06, 12:07
  #2179
Medlem
Hej!

Jag har en ett leasingavtal som löper ut 1/6 och bilen ska lämnas tillbaka.
Fick dock fordonsskatt som ska betalas senast 30/6 och vet ej om jag måste betala detta?

Tanken är dock att lämna tillbaka bilen 19/6.

Hur bör jag agera?
Citera
2023-06-06, 14:16
  #2180
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinodosarius
Hej!

Jag har en ett leasingavtal som löper ut 1/6 och bilen ska lämnas tillbaka.
Fick dock fordonsskatt som ska betalas senast 30/6 och vet ej om jag måste betala detta?

Tanken är dock att lämna tillbaka bilen 19/6.

Hur bör jag agera?

Vilken period gäller fordonsskatten?
Citera
2023-06-06, 14:18
  #2181
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Ser att det blir vanligare med att bilfirmor lägger ut begagnade bilar för privatleasing. Funderar på hur det fungerar med garantier på bilarna. Leasar du en ny har du väl nybilsgaranti under leasingperioden. Om en begagnad går sönder då riskerar man väl att få betala svindyra reparationskostnader? Sen blir väl försäkringen dyr för vagnskadegarantin gäller inte vilket kan resultera i ännu dyrare reparationer. Känns som en jätterisk att privatleasa en begagnad bil

Du äger ju inte bilen och blir därmed inte betalningsskyldig om bilen går sönder pga normalt slitage.

Vagnskadegarantin är däremot ett problem, särskilt om det är en dyr bil som är dyr att försäkra.
Citera
2023-06-06, 18:33
  #2182
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Du äger ju inte bilen och blir därmed inte betalningsskyldig om bilen går sönder pga normalt slitage.

Vagnskadegarantin är däremot ett problem, särskilt om det är en dyr bil som är dyr att försäkra.
Fast det är inte sant. Har du nybilsgaranti då ersätter denna det mesta som går sönder. Vet att min kompis hade en bil på privatleasing och behövde byta en av motorerna till bakluckan. Hade nybilsgarantin inte funnits hade han fått betala detta själv
Citera
2023-06-06, 22:41
  #2183
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Fast det är inte sant. Har du nybilsgaranti då ersätter denna det mesta som går sönder. Vet att min kompis hade en bil på privatleasing och behövde byta en av motorerna till bakluckan. Hade nybilsgarantin inte funnits hade han fått betala detta själv

Hm, jag har aldrig leasat utanför nybilsgarantin men det låter konstigt. Kanske är olika beroende på vem man leasar från? Det låter definitivt som något man bör kolla upp, en av poängerna med leasing är ju att man slipper de problem som ägande för med sig.
Citera
2023-06-07, 14:45
  #2184
Medlem
lloydfabeges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Hm, jag har aldrig leasat utanför nybilsgarantin men det låter konstigt. Kanske är olika beroende på vem man leasar från? Det låter definitivt som något man bör kolla upp, en av poängerna med leasing är ju att man slipper de problem som ägande för med sig.

VW har t ex bara 2 års nybilsgaranti, säljaren föreslog att köpa förlängd nybilsgaranti till 3 år, så länge som leasingen sträckte sig, vilket jag gjorde även om jag tyckte det var surt/dåligt men ville ha bilen ändå (ID4). Kostade 7 200 kr för det extra året / 200 kr per månad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback