2016-01-12, 07:47
Medlem
Update:

Har snackat vidare med bilhandlaren och får ner priset till 2250kr/mån (inkl försäkring, fordonsskatt, service och vinterdäck) och då skickar han med matta till bagageutrymmet och fulltank vid leverans.
Citera
2016-01-12, 08:11
Medlem
Kolla med den här handlaren om du kan få med vinterhjul för samma månadskostnad-Roligare färg + utrustning..=) http://www.blocket.se/uppsala/SEAT_Ibiza_ST_kombi_TSI_110_DSG_Style__SE_UTR_6452 4995.htm?ca=11&w=3
Citera
2016-01-12, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjonk
Kolla med den här handlaren om du kan få med vinterhjul för samma månadskostnad-Roligare färg + utrustning..=) http://www.blocket.se/uppsala/SEAT_Ibiza_ST_kombi_TSI_110_DSG_Style__SE_UTR_6452 4995.htm?ca=11&w=3

Såg det där men då tillkommer försäkring på minst 295 i månaden + vinterdäck...
Citera
2016-01-12, 08:54
Medlem
Ok, Om försäkringen ingår i 36 mån så är det givetvis värt mkt.
Citera
2016-01-12, 09:09
Medlem
Om man måste/vill ha en ny bil så är det nog hugget som stucket vilket som är bäst - privatleasing eller köpa (kontant eller låna/amortera). Bägge alternativ har sina fördelar och kostnaden kan bli ungefär samma - ibland vinner leasingen och ibland vinner köpa.

Dock så är inte privatleasing bra att jämföra med då bilen måste vara ny. Det går inte att privatleasa en 3 år gammal bil och värdeminskningen är som sagt absolut kraftigast de första 3 åren. Om man tror att man på något sätt kan slippa denna kostnad för att man privatleasar så är man nog ganska blåst. De ska ha in sina pengar.

Det bästa alternativet är givetvis att köpa en 3-5 år gammal bil.

Om du ska privatleasa - se till att lusläsa avtalen och prata gärna med någon som gjort det innan (och lämnat tillbaka bilen).

http://www.vwfs.se/Kundservice1/Operationell-leasing/

De kommer givetvis försöka sälja bilen till dig efter 3 år och då har du två val:

1. Köpa bilen till ett högt pris.

2. Neka att köpa bilen och betala "onormalt slitage" som finansbolaget bestämmer.
Citera
2016-01-13, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Om man måste/vill ha en ny bil så är det nog hugget som stucket vilket som är bäst - privatleasing eller köpa (kontant eller låna/amortera). Bägge alternativ har sina fördelar och kostnaden kan bli ungefär samma - ibland vinner leasingen och ibland vinner köpa.

Dock så är inte privatleasing bra att jämföra med då bilen måste vara ny. Det går inte att privatleasa en 3 år gammal bil och värdeminskningen är som sagt absolut kraftigast de första 3 åren. Om man tror att man på något sätt kan slippa denna kostnad för att man privatleasar så är man nog ganska blåst. De ska ha in sina pengar.

Det bästa alternativet är givetvis att köpa en 3-5 år gammal bil.

Om du ska privatleasa - se till att lusläsa avtalen och prata gärna med någon som gjort det innan (och lämnat tillbaka bilen).

http://www.vwfs.se/Kundservice1/Operationell-leasing/

De kommer givetvis försöka sälja bilen till dig efter 3 år och då har du två val:

1. Köpa bilen till ett högt pris.

2. Neka att köpa bilen och betala "onormalt slitage" som finansbolaget bestämmer.

Skulle jag leasa en bil skulle jag se till att avtalet säger att jag ska ha möjlighet att köpa loss bilen för restvärdet. På så sätt minskar ju handlarens intresse för att hitta fel.
Citera
2016-01-13, 21:15
Medlem
godboys avatar
Jag har läst om någon enstaka, vet ej om det var i denna tråd, som kört ett helt avtal om tre år och lämnat tillbaka och plockat ut en ny igen utan strul.

Men jag skulle gärna ha lite synpunkter från fler som har löpt en hel period och lämnat tillbaka, gick det smärtfritt att återlämna bilen eller var det krångel?

Tog du ut en ny igen? (Det kan ju påverka säljarens bedömning)
Citera
2016-01-13, 23:29
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silveriller
Vi har bara ställt upp det lite olika, men det ger samma resultat. Jag tog "värdeminskning" som en post. De tog kontantinsats + amortering som poster.

I Råd och Rön:s exempel har de också lite högre räntekostnader samt inte fri service.

De räknar också med en kraftigare värdeminskning, till 45% av nypriset. I ditt fall hade jag räknat med 61% (en gissning från min sida). Om jag räknar med 45% istället skulle månadskostnaden för köpalternativet bli 2889kr.

Ja vill man behålla bilen en längre tid är ju leasing per definition inte intressant. Värdeminskning är ju störst de första åren, så den utgiftposten blir ju mindre. Samtidigt tillkommer kostnader för ev helförsäkring, ökad service, nya däck etc. Och man sitter ju inte längre i en ny bil.
Ja, kostnaden för försäkring blir någon hundring mer per månad. Ökad service? Hur menar du då? De flesta bilar har väl en serviceintervall på runt 1500 mil/1år med stor eller liten service varannan gång, så den kostnaden ökar inte. En omgång nya däck ger en kostnad på ca 100 kr/månad under en treårsperiod, en kostnad som man ändå kan åka på vid återlämnandet om det vill sig illa. Men det är klart, är det viktigt för egot att bilen är ny och inte tre år gammal och har gått 5000 mil så får man ju betala för det.
Citera
2016-01-14, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag har läst om någon enstaka, vet ej om det var i denna tråd, som kört ett helt avtal om tre år och lämnat tillbaka och plockat ut en ny igen utan strul.

Men jag skulle gärna ha lite synpunkter från fler som har löpt en hel period och lämnat tillbaka, gick det smärtfritt att återlämna bilen eller var det krångel?

Tog du ut en ny igen? (Det kan ju påverka säljarens bedömning)

Handlaren brukar ju vara ganska mycket kompis med dig om du köper en ny bil och återkommer efter tre år och byter in mot en ny också.
Citera
2016-01-15, 14:51
Medlem
Jag frågade kollegan som privatleasar Toyota, hur det gick när han lämnade tillbaka sin förra bil. Då var de EXTREMT petiga och kröp på marken för att hitta minsta lilla skada. Nu vet jag inte, bilen kanske var ovanligt sliten, men hans upplevelse var i alla fall att de var mycket petiga.
Citera
2016-01-17, 18:06
Medlem
godboys avatar
Kollade lite på Peugot.s villkor om privatleasing. Som vanligt på hemsidan så är ju allt frid och fröjd med "problemfritt ägande" osv.

MEN som sagt, vid återlämnande så skall det vara minst 5 mm i mönsterdjup kvar på samtliga däck. Det undrar jag om det är efter tre år. Ett nytt däck har idag mellan 8-10 mm som nya. Och visst, de slits väl inte lika hårt som däck gjorde för 15 år sen p g a ny teknik. Men det lär bli dyrt om om åker på åtta nya däck runt om.

Sen, ska det inte vara mer är 500 mil (eller två mån) kvar till nästa service. Då gäller det att kolla upp serviceintervallet ordentligt innan man tecknar avtal....

Kan handlaren lura dig, så gör han det. Kanske det blir lite annat ljud i skällan om vill köpa ut bilen eller tecknar nytt avtal.

http://www.peugeot.se/media/deliacms/media/100/10093-c97a06.pdf
Citera
2016-01-17, 20:59
Medlem
Tror inte du hittar ett nytt däck idag med 10 mm mönsterdjup, senaste uppsättningarna Michelin jag köpte hade 6,9 mm nya (Energy Saver och Primacy 3)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in