Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2015-10-04, 19:21
  #73
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Kaos får vi i vilket fall som helst, också om decemberkartellen får fortsätta med sin ekonomiska politik. Det är det som är det ruggiga. Det finns inga seriösa alternativ i svensk politik just nu.

Du har helt rätt i det. Min inflik var mest till alla som tror att SD kommer lösa allt.
Jag ser inte heller några som helst möjliga lösningar.
Citera
2015-10-04, 19:26
  #74
Medlem
Karmans avatar
Journalisten kan inte ekonomi. Ökar kostnaderna, så finns det mer att spara. Minskar kostnaderna finns det mindre att spara. Så enkelt är det även för DI.
Citera
2015-10-04, 19:32
  #75
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Vad jag menar är att kostnaderna för verksamheten inte försvinner bara för att man tar emot färre invandrare. Det finns redan ett stort antal invandrare i systemet, och migrationsverket är uppbundet genom olika slags avtal.

Det är i så fall mer realistiskt att räkna med stora besparingar längre fram, men knappast i årets budget.
Det du pratar om är fasta, halvfasta och rörliga kostnader. Jag vet inte hur stor delarna är för respektive kategori, men jag kan inte tänka mig att Migrationsverket skriver långtidskontrakt på flyktingboenden. Vidare så tillkommer ju flera rörliga kostnader som mat, städning, transporter etc som direkt minskar när flyktingströmmen avtar.

I nästa led, när migranterna ska ut i kommuner, så blir det ju också omedelbara besparingar; staten slipper betala ut etableringsbidrag. En helt rörlig kostnad även den.

Jag vet inte om SD har räknat i detalj på detta, men man bör ha gjort en bedömning hur stor del av den totala kostnadsmassan som är hänförligt till asylinvandring som är fast, halvfast (på hur lång horisont dessutom), och helt rörliga.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback