Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-03, 16:37
  #1
Medlem
r4ll3s avatar
Jag har haft svårt för att somna fort under lång tid, oftast ligger jag i sängen en timme eller mer, och har alltid ätit standard frukost när jag vaknar och sista måltid vid 17:00-18:00. Den senaste veckan har jag istället provat att hoppa frukosten och istället äta en måltid strax innan läggdags. Denna vecka har jag också sovit riktigt underbart, hela veckan. Helt otroligt skönt att somna så fort. Som jag förstår det aktiveras det parasympatiska nervsystemet när man äter, man blir trött och lite skönt seg, musklerna slappnar av, blodet förs till mag- och tarmkanalen för att där bearbeta födan.

Jag har även bytt ut kaffe mot grönt té så det är en felkälla i mitt "experiment".

Nån som kan dela med sig av sina erfarenheter av att äta innan läggdags? Vad är extra bra att äta och vad är inte bra? Som jag förstått det är kolhydrater bra, eftersom det gör en initialt trött, medan protein gör en mer vaken.

Finns det nån nackdel med att äta innan läggdags? Hur påverkar det fettinlagringen och insulinnivåerna att göra så? Tvärtom mot vad folk brukar säga känns det som ämnesomsättningen ökar när man kör på detta sätt, men svårt att bedöma ifrån egen erfarenhet under så kort tid. Jag är i alla fall piggare under morgonen/dagen när jag kör såhär.
Citera
2015-10-03, 16:54
  #2
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Jag har haft svårt för att somna fort under lång tid, oftast ligger jag i sängen en timme eller mer, och har alltid ätit standard frukost när jag vaknar och sista måltid vid 17:00-18:00. Den senaste veckan har jag istället provat att hoppa frukosten och istället äta en måltid strax innan läggdags. Denna vecka har jag också sovit riktigt underbart, hela veckan. Helt otroligt skönt att somna så fort. Som jag förstår det aktiveras det parasympatiska nervsystemet när man äter, man blir trött och lite skönt seg, musklerna slappnar av, blodet förs till mag- och tarmkanalen för att där bearbeta födan.

Jag har även bytt ut kaffe mot grönt té så det är en felkälla i mitt "experiment".

Nån som kan dela med sig av sina erfarenheter av att äta innan läggdags? Vad är extra bra att äta och vad är inte bra? Som jag förstått det är kolhydrater bra, eftersom det gör en initialt trött, medan protein gör en mer vaken.

Finns det nån nackdel med att äta innan läggdags? Hur påverkar det fettinlagringen och insulinnivåerna att göra så? Tvärtom mot vad folk brukar säga känns det som ämnesomsättningen ökar när man kör på detta sätt, men svårt att bedöma ifrån egen erfarenhet under så kort tid. Jag är i alla fall piggare under morgonen/dagen när jag kör såhär.
Jag äter alltid precis innan jag lägger mig och har alltid sovit bra också.

Det jag har hört är att fettinlagringen är större när kroppen går på sparlåga men är du inte övervikgtig behöver du nog inte tänka på det heller.
Citera
2015-10-03, 19:08
  #3
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Äter väl min sista måltid 60-90 min innan jag lägger mig i sängen, och jag tycker att jag sover bättre med en liten mängd långsamma kolhydrater i måltiden. Det jag kör nu är knäckebröd och lite frukt i kvällskvargen. Tänkte ersätta kolhydraterna med fett om några veckor för att prova på om jag märker någon skillnad.

Tänker att kolhydraterna är ganska "onödiga" innan läggdags, men sover jag bättre pga dom så är det inte längre onödigt.
Citera
2015-10-11, 10:48
  #4
Medlem
Capotes avatar
Har alltid haft problem att sova på tom mage och oftast vaknat mitt i natten av hunger om jag skippat äta innan läggdags. Går nu på diet och för att få ner kaloriintaget har jag börjat äta en skopa chiafrön när jag går och lägger mig, det sväller i magen och gör att jag klarar mig till frukost utan hungerkänslor. Innehåller dessutom nyttiga omega-3 oljor
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback