Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-11, 17:43
  #133
Medlem
Lewis-Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Varför kallar media dessa personer krigare? Det är ju ställt bortom allt rimligt tvivel att IS enbart ägnar ägnar sig åt pedofili, kidnappningar/halshuggningar och terror i Syrien.
Media är väl för rädda att kalla dem terrorister i en dödskult? Breivik kallas ju inte krigare tex.
Citera
2015-10-21, 23:12
  #134
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
SÄPO-chefen Anders Thornberg betraktar situationen med de hemvändande jihadisterna som "en historisk utmaning".

"115 svenskar har återvänt hem, samtliga dessa är identifierade av Säpo. Rekryteringen ökar fortfarande, men färre återvänder hem. Enligt Thornberg kan det bero på att de inte tillåts lämna."

– Vi tror inte att det är 115 potentiella terrorister som kommer hem. Men de som kommer hem kan få lite av en rockstjärnestatus och bli förebilder för andra ungdomar. Vår uppgift är att identifiera och sortera ut dem. Finns det en eller två som är terrorister så måste vi göra något åt dem, säger han till Nyhetsmorgon."

http://www.svt.se/nyheter/sapo-125-s...-kampar-for-is

Vilka ungdomar kan Thornberg tänkas mena kommer att ge dessa hemvändare "rockstjärnestatus", och hur skulle en sådan dyrkan kunna ta sig uttryck? Och är det rimligt att anta att det rör sig om "en eller två" potentiella terrorister bland hundratals hemvändande krigare för en terrorstämplad organisation?

För det första tycker jag definitivt inte att en person som är i sitt land och dreglar runt som en galning och är isis medlem är Svensk.

En Svensk åker inte till ett annat land och mördar.
Den bör kallas ickesvensk lönnmördare.
Borde vara böter på att kalla sig Svensk då.
Det är en Isis och slåss för sitt hemland.
Född i Sverige ja men inte kalla sig för Svensk.
Äckligt.
Säpofjanten sitter och säger. Vi tror inte att de är potentiella terrorister.
Vad fan är de då? Änglar?
Tror säpo att de ska komma till honom och säga ja jo jag är en terrorist så nu kan du göra något åt det.
__________________
Senast redigerad av goran744 2015-10-21 kl. 23:14.
Citera
2015-10-23, 13:41
  #135
Avstängd
DougLees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Vi har ju haft exempel på jihadister som återvänt till Sverige för att få gratis vård för skottskador etc, för att sedan återvända till sitt jihad i Syrien.
Jag har hört denna historia allt för många gånger utan att en källa presenterats som säger att denna myt skulle vara sann.
Citera
2015-10-23, 16:36
  #136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DougLee
Jag har hört denna historia allt för många gånger utan att en källa presenterats som säger att denna myt skulle vara sann.
MYT?
"Adam" är IS-krigare, född och uppväxt i Sverige:

"Adam" från Göteborg stödjer IS och ska snart åka till Syrien för att kriga för islam för andra gången.

– Jag vill att mina barn ska växa upp i ett islamiskt kalifat. Jag vill jag att de ska strida som jag, och uppnå martyrskap.

Uppdrag Gransknings Sanna Klinghoffer träffar IS-soldaten Adam i en unik intervju där han berättar vad som fick en ganska vanlig ung kille från Göteborg att lämna allt för att strida för Islamiska Staten."


I programmet framgick att "Adam" var i Sverige för vård för krigsskador.

http://www.svt.se/ug/is-krigaren-adam

Sverige är fantastiskt, eller hur?
Citera
2015-10-23, 19:31
  #137
Medlem
Ola Schuberts avatar
Varje återvändande salafistisk terrorspyfluga är en för mycket. Putler får, för en gång skull, göra lite nytta, och lägga på ett kol vad gäller de ryska bombningarna. Assad får också gärna köra över dessa salafistiska terrorspyflugor med SAA:s tanks. När väl väl den salafistiska terrorismen är utrotad i Syrien så kan man ta i tur med Assads statsterrorism emot sin egen civilbefolkning, men då måste det finnas ett icke islamistiskt och demokratiskt alternativ till Assadregimen.
Citera
2015-10-24, 11:03
  #138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Varje återvändande salafistisk terrorspyfluga är en för mycket. Putler får, för en gång skull, göra lite nytta, och lägga på ett kol vad gäller de ryska bombningarna. Assad får också gärna köra över dessa salafistiska terrorspyflugor med SAA:s tanks. När väl väl den salafistiska terrorismen är utrotad i Syrien så kan man ta i tur med Assads statsterrorism emot sin egen civilbefolkning, men då måste det finnas ett icke islamistiskt och demokratiskt alternativ till Assadregimen.

Du har framfört samma ståndpunkt/förhoppning i annan tråd. Demokratiskt alternativ? Tror du på allvar på ett demokratiskt alternativ i något arabiskt muslimskt land?
Citera
2015-10-24, 15:34
  #139
Avstängd
DougLees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
MYT?
"Adam" är IS-krigare, född och uppväxt i Sverige:

"Adam" från Göteborg stödjer IS och ska snart åka till Syrien för att kriga för islam för andra gången.

– Jag vill att mina barn ska växa upp i ett islamiskt kalifat. Jag vill jag att de ska strida som jag, och uppnå martyrskap.

Uppdrag Gransknings Sanna Klinghoffer träffar IS-soldaten Adam i en unik intervju där han berättar vad som fick en ganska vanlig ung kille från Göteborg att lämna allt för att strida för Islamiska Staten."


I programmet framgick att "Adam" var i Sverige för vård för krigsskador.

http://www.svt.se/ug/is-krigaren-adam

Sverige är fantastiskt, eller hur?
Så IS soldater blir skjutna i benet och drar hela vägen till Sverige för att vårda skotthålet i sitt ben?
Citera
2015-10-24, 22:17
  #140
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DougLee
Så IS soldater blir skjutna i benet och drar hela vägen till Sverige för att vårda skotthålet i sitt ben?
Det får du fråga en läkare, jag är inte en sådan. Det framgick inte i programmet (som jag såg) exakt vad han hade för krigsskada. Det går säkert utmärkt att resa "hem" (Syrien har nog sämre sjukvård än Sverige) med en kula som sitter i ett lår t ex, om det gått en tid, smärtan är rimlig och kulan inte påverkar vitala funktioner i benet. Du bör veta att det finns människor som lever hela livet med kula i kroppen, pga att det anses för riskabelt att operera bort den, beroende på var kulan är placerad.

Det framgick i programmet att "Adam" åkte hem för GRATIS VÅRD pga krigsskador han ådragit sig i Syrien.

Så det var alltså ingen MYT att IS-krigare åker en och två gånger till Jihad i Syrien, efter vistelse i Sverige? Man bör googla innan man påstår att uppgifter från seriösa skribenter är "myter".
Citera
2015-10-25, 12:46
  #141
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DougLee
Så IS soldater blir skjutna i benet och drar hela vägen till Sverige för att vårda skotthålet i sitt ben?

Fast det handlar nog om att sjukvården är undermålig i dom där länderna, den där svensken som strider för kurderna åkte ju också hem och behandlades för skador när han hade fått splitter efter en mina.
Citera
2015-10-25, 16:32
  #142
Medlem
Peppe-Lunss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Fast det handlar nog om att sjukvården är undermålig i dom där länderna, den där svensken som strider för kurderna åkte ju också hem och behandlades för skador när han hade fått splitter efter en mina.
Du slår nog rekord i att gång på gång missförstå poänger.
Citera
2015-10-27, 23:30
  #143
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Du har framfört samma ståndpunkt/förhoppning i annan tråd. Demokratiskt alternativ? Tror du på allvar på ett demokratiskt alternativ i något arabiskt muslimskt land?

ett demokratiskt alternativ i något arabiskt muslimskt land?
Citera
2015-11-02, 18:26
  #144
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findmypast
Att IS-krigare återvänder hem är nog mest ett tecken på att de inte mår så bra. Kriget var antagligen inte vad de räknade med och bland återvändarna finns även ett gäng fysiskt sårade.

Återvändarna är normala, vanliga veklingar som sviktar i sin övertygelse, en riktig krigare stannar kvar och stupar i sin tro. Det är svårt att glorifiera sin insats och missionera likt "rockstjärnor" bland gamla kompisar om man vänt hem med svansen mellan benen och mår skit av krigets fasor.

Att säpo håller ett öga på hemvändarna är väl självklart, allt annat vore ju tjänstefel. Men att kalla normal spaning, övervakning och underrättelsearbete för "en historisk utmaning" verkar oroväckande, det låter som om det finns brister i kompetensen hos SÄPO.

Bra skrivet. Jag tror inte unga killar som växt upp i Sverige mår bra efter att fått se kvinnor våldtas och männen skjuts, muslimer till på köpet. Jag är inte SD anhängare men visst förstår jag Åkessons politik ibland men skulle jag vara med på deras kongress och omsluta mig med SDare skulle jag nog spy tillslut och gå hem jag med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback