Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-12-15, 14:13
  #13
Medlem
Hej

och tack för alla svar!

Jag ville först flytta på airport extremen till mitten av lägenheten men det visade sig vara för bökigt eftersom jag har apple tv och playstation anslutna med kabel från routern. Det skulle alltså innebära att jag får dra flera nätverkskablar!Visst jag skulle kunna köra trådlöst men då blir det nog problem framöver.Och jag använder apple tv till tv-tittande dagligen.

Nu står jag inför flera alternativ:

1. Köra genom elnätet
2. Ansluta 2 airport express. En i hallen och en i sovrummet.
3. Ev ansluta en till airport extrem med nätverkskabel som placeras i hallen alltså närmare mitten av lägenheten.

Jag ska prova alternativ 1 imorgon och återkomma!
Citera
2015-12-15, 14:16
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillefisk
Investera i en bra AC-router istället! Nu vet jag inte exakt vilken som skulle passa bäst i just erat hem... men Kolla efter AC1750, AC1900 alternativt AC2350 om vi verkligen vill ha en monsterrouter! AC3200 är lite overkill om du frågar mig En 1750 kan du hitta för runt tusenlappen! Och om du har möjlighet så försök att placera routern så nära mitten i hemmet som möjligt för bästa möjliga läge!

Tack för svar! Jag vill helst inte skaffa en annan router eftersom jag använder Time capsule som time machine backup!
Citera
2015-12-15, 14:17
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godanli
Känner tyvärr inte till någon extender av annat märke än Apple som kan utöka ett Airportnätverk.

Prova gärna med att placera om din Airport Express i bostaden (oftast närmare din Airport Extreme) och se om hastigheten i nätverket ökar. Om Extreme-signalen är för svag och "långsam" där den förstärks så blir även den förstärkta signalen "långsam".

En annan lösning kan faktiskt vara att skaffa ännu en Airport Express som extender för att täcka mer av bostaden, det gjorde jag. Det går naturligtvis inte lika fort som att sitta nära en ensam Airport Extreme med AC-standard, men det ger ett stabilt trådlöst internet med bra fart i hela min "svåra" lägenhet.

Om nätverket segar någon gång eller om du inte kan koppla upp dig så är det i många fall bara att starta om din trådlösa enhet och din Extreme samt din/dina Express(er), men det känner du säkert till.

För egen del så hanterar jag mitt nätverk iOS-appen Airport, jag tycker att den fungerar bättre än Airportverktyget i datorn.

Signaturen lillefisk rekommenderar en ensam monsterrouter och jag har själv gått i de tankarna. Har tyvärr inte provat, men hos mig är routern hänvisad till att stå i ena änden av min bostad som har betongväggar. För mig har det som sagt fungerat bra med att utöka Airportnätverket med flera Airport Express.

Lycka till!

Tack! Mycket nyttig info.
Citera
2015-12-15, 14:18
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Många säger att det är en dålig idé att förlänga trådlöst. Håller med.
Många säger att det är bäst med en kabel till trådlös #2. Håller med.

Men...

Det finns ett tredje alternativ:

http://www.webhallen.com/se-sv/dator...pack-mini-size

Jag har ingen erfarenhet av just denna (TL-PA411), men
tekniken att köra nätverk över elnätet har jag testat en
hel del, med bra erfarenhet.

mvh/Bo

Detta ska jag prova nu. Tack för tipset!
Citera
2015-12-17, 23:29
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Detta ska jag prova nu. Tack för tipset!

Eländet fortsätter ;-) över elnätet funkar inte, det blev ungefär lika snabbt som något moden från 90-talet. nu blir det att dra nätverkskabel. inte det jag önskade mig eftersom det är bökigt och så har jag småbarn som drar i allt, vilket innebär att alla kablar måste fästas ordentligt.
__________________
Senast redigerad av bombayduck1 2015-12-17 kl. 23:31.
Citera
2015-12-21, 20:16
  #18
Medlem
Nu fungerar det! Jag har dragit nätverkskabel från airport extremen till expressen i sovrummet och installerat ett nytt trådlöst nätverk i sovrummet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback