Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2015-10-18, 12:15
  #85
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det finns tex inga "avdelningar" för utomjordiskt liv bland de olka astronomi-indelningarna.
Men det hade behövts 10 % inriktat på utomjordiskt liv. Och det borde vara en del av grundutbildningen, med möjligheter att fortsätta som sagt.
Ju mer man gör, ju större chans att man får et resultat.
Visst är det bara en önskedröm att det ska bli så.
Även om man lyckas bevisa en utomjordisk civlisation, så tror jag ändå inte att astronomiska institutioner kommer upplåta plats för kurser i utomjordiskt liv.
Utan bara en försvinnande liten akademisk elit kommer få glädjen att engagera sig i det.
det kommer dröja väldigt länge innan utomjordiskt liv blir ett akademiskt ämne med andra ord.

Det finns ju ufo-sällskap, det är förstås fritt fram för dem läsa hur mycket astronomi de vill. Att börja kvotera in alienkunskap i astronomiutbildningarna känns väl minst sagt rätt krystat - särskilt med tanke på att det inte finns något att lära ut utöver en massa anekdoter varav ca 96% redan har förklarats - ofta med just etablerad astronomisk kunskap till hjälp.
Citera
2015-10-21, 19:39
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
det han ju menar med det är att bland de sk naturliga förklaringarna som kan finnas tillgängliga så är kometteorin den troligaste, och det trots att han inte ens menar att teorin är särskilt trovärdig, att han inte egentligen kan styrka teorin.

Men Wright skriver i ett annat inlägg om varför det är viktigt att formulera hypoteser med en naturlig förklaring - istället för att bara slänga allt vett och sans överbord och säga att det är aliens.
Dvs det är de naturliga förklaringarna som måste avfärdas, man kan inte avfärda en förklaring man inte kan något om. Ju fler naturliga förklaringar man kan avfärda, ju större blir möjligheten att det är "något annat."
Men så länge man inte analyserar det naturliga finns ändå chansen att det faktiskt Kan vara något fullt naturligt. Och det vore dumt, eftersom det inte är deras mål.. Deras mål är utomjordiskt liv, och då duger inget mindre än en tämligen god säkerhet.

Men jag håller inte med. Jag menar att man borde fokusera på alla sk goda kandidater. Alla upptäckter som påminner om, eller helt passar in i, de modeller som redan formulerats om hur utomjordiskt liv kan se ut.
Dessa kandidater borde sen få Extra mycket uppmärksamhet, och alltså inte vänta till man till slut lyckats samlas kring en enda upptäckt.

För varför ens slösa tid med att försöka formulera teorier kring hur utomjordiskt liv ska kunna upptäckas när man sen ändå inte ens undersöker de kandidater som upptäcks som passar in i dessa modeller?

Fast hur troligt är det att det är så mycket kometer att det täcker stjärnans yta från vissa vinklar till 20%. Det skulle alltså vara en väldigt mycket massa av kometer som tillsammans är mer än 1/4 till ytan av stjärnan. Något är fel här.

Sen säger dem ju att de har kollat med IR och inte ser några partikel moln. Vilket talar för att det inte är någon ny biladad stjärna. Någon mer insatt får gärna förklara för mig hur det funkar med IR och vad man kan upptäcka.

Mycket talar för att vi kommer lära oss något nytt om universum i alla fall och det är ju alltid spännande =)
Citera
2015-10-22, 07:07
  #87
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Fast hur troligt är det att det är så mycket kometer att det täcker stjärnans yta från vissa vinklar till 20%. Det skulle alltså vara en väldigt mycket massa av kometer som tillsammans är mer än 1/4 till ytan av stjärnan. Något är fel här.

Sen säger dem ju att de har kollat med IR och inte ser några partikel moln. Vilket talar för att det inte är någon ny biladad stjärna. Någon mer insatt får gärna förklara för mig hur det funkar med IR och vad man kan upptäcka.

Mycket talar för att vi kommer lära oss något nytt om universum i alla fall och det är ju alltid spännande =)
Den sidan som Jason Wright håller i "Astro-Wright" beskriver vilken relation IR har till Dyson-sfärerna.

Men teorin med kometerna är inte en teori som förs fram som en förklaring, utan det är en av de hypoteser de har arbetat med. Dvs de måste förklara vad det är som hindrar ljuset, och då finns det ett antal möjliga förklaringar de kan bolla med.

det de itne vill göra är att inte granska de fullt naturliga förklaringarna. Dvs de vill inte börja med förklaringen: Dyson-sfär. Utan den förklaringen står kvar i "bakgrunden" under tiden de går igenom de andra, naturliga, förklaringarna.
Och de har haft 5 år på sig att gå igenom olika naturliga förklaringar. Men de har kunnat avfärda de förklaringarna, och ju fler naturliga förklaringar som kan avfärdas - ju tyngre kommer den ursprungliga teorin att vara. Dvs Dyson-sfär.
Komet-teorin är en väldigt Far Out förklaring, och inte alls särskilt "naturlig". Och teorierna komemr att bli mer och mer extraordinära ju närmare "målet" de kommer. Sånt de aldrig hade accepterat från början blir nu istället hårdgranskat bara pga av att de vill kunna känna sig så säkra som möjligt angående Dyson-teorin.
Citera
2015-10-22, 07:27
  #88
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Den sidan som Jason Wright håller i "Astro-Wright" beskriver vilken relation IR har till Dyson-sfärerna.

Men teorin med kometerna är inte en teori som förs fram som en förklaring, utan det är en av de hypoteser de har arbetat med. Dvs de måste förklara vad det är som hindrar ljuset, och då finns det ett antal möjliga förklaringar de kan bolla med.

det de itne vill göra är att inte granska de fullt naturliga förklaringarna. Dvs de vill inte börja med förklaringen: Dyson-sfär. Utan den förklaringen står kvar i "bakgrunden" under tiden de går igenom de andra, naturliga, förklaringarna.
Och de har haft 5 år på sig att gå igenom olika naturliga förklaringar. Men de har kunnat avfärda de förklaringarna, och ju fler naturliga förklaringar som kan avfärdas - ju tyngre kommer den ursprungliga teorin att vara. Dvs Dyson-sfär.
Komet-teorin är en väldigt Far Out förklaring, och inte alls särskilt "naturlig". Och teorierna komemr att bli mer och mer extraordinära ju närmare "målet" de kommer. Sånt de aldrig hade accepterat från början blir nu istället hårdgranskat bara pga av att de vill kunna känna sig så säkra som möjligt angående Dyson-teorin.

Vilka är "de" som du påstår har haft 5 år på sig? Wright fick, enligt hans hemsida, höra talas om stjärnan för lite över ett år sedan och vad jag kan hitta är det väl främst sedan dess (sedan Tabbys presentation) som spekulerandet verkligen kommit igång? Eller menade du Tabbys team (eller några andra)?
Citera
2015-10-22, 10:04
  #89
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Vilka är "de" som du påstår har haft 5 år på sig? Wright fick, enligt hans hemsida, höra talas om stjärnan för lite över ett år sedan och vad jag kan hitta är det väl främst sedan dess (sedan Tabbys presentation) som spekulerandet verkligen kommit igång? Eller menade du Tabbys team (eller några andra)?
HAr ingen aning. det bör väl ha varit alla de som varit inblandade sedan upptäckten 2009. Det lämnades ju över till ET-folket först för ett år sen som du säger. Innan dess försökte man hitta en naturlig förklaring, men eftersom de inte hittade en sådan så lämnades det ju över till andra ramverkare.
Dvs detta Upptäcktes ju inte som en möjlig Dyson-sfär. Det är ju först nu när de naturliga förklaringarna gått bet som möjligheten har öppnat sig.
Citera
2015-10-25, 00:41
  #90
Medlem
Nu kom en till icke astronom till tråden..

Jag skulle inte förvåna mig om det faktiskt hittas liv tillslut.
Oavsett intelligent eller ej är det intressant.
Jag tror dock inte vi ska begränsa oss till att det måste vara som jorden för att något ska kunna leva där.
Jag tror att liv i rymden har helt annan kemi än oss och helt andra former än dom klassiska greys utomjordingarna.
Absolut minst troligast verkar vara vattenbaserat då 99.9% av planeterna som hittats hittills verkar snitta på någon 100 minusgrad..
Citera
2015-10-25, 00:45
  #91
Medlem
Doxycyklin87s avatar
Det som stör mig mest med när man beräknar sannolikheten för liv är att vi använder våra egna förutsättningar. På jorden behöver man vatten för att överleva. Men vi har ju inte en enda aning om kolbaserat liv är det enda möjliga alternativet. Så att sitta och spekulera och ta fram statistiska chanser är lika mycket bullshit som religion skulle jag nog säga.

Ps. Ja, jag förväntar mig nåt rövhål som säger att "vi bara kan uppskatta enligt den datan vi besitter". Detta skiter jag fullständigt i eftersom som jag tidigare sa, inte har en aning om kolbaserat liv är ett måste för liv.
Citera
2015-10-31, 21:33
  #92
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Läser du inte citaten du klipper ut?
"utomjordiskt liv Mååååste minsann vara sååå himla ooomöjligt att ens kunna föreställa sig så det måste vara en BLOBB".

Var någonstans i det citatet står det att "utomjordiskt liv är omöjligt?"
Du gör det extremt lätt för mig när du t o m citerar dig själv med samma stycke som jag citerade. Förresten "citaten du klipper ut" implicerar att jag fulklippt för att förvanska vad du skrev men jag tog faktiskt med mer än du gjorde här.

Men då så, jag frågade var han sagt att det är omöjligt och du svarade med att motsätta dig att du ens sagt att han sagt att det är omöjligt. Nu lille vän så är faktiskt uttrycket "såå himla ooomöjligt" minst lika starkt som att skriva bara "omöjligt" så japp, du påstod att Tyson sagt att det är omöjligt.

Då kvarstår alltså frågan var han sagt att det är omöjligt. Klarar du av att svara på det med en länk och ett kort citat eller måste du tramsa bort detta över de kommande tre sidorna för att sedan försvinna med svansen mellan benen utan att ha tagit ansvar för vad du skriver?

Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
[...]
Du håller alltså på Neil DeGrasse, som menade att "utomjordingar måste vara helt OOOmöjliga at ens föreställa sig"
[...]
Oj, här kom det visst en gång till efter att du ifrågasatte att du själv skulle påstått att han sagt att det är omöjligt. Du kanske skriver "ooomöjligt" för att vi inte ska kunna klandra dig för att hävda att någon säger att något är omöjligt men den gubben går förstås inte.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback