Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-10-04, 16:50
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quietdrive
Hade det varit så enkelt som förr, när man kunde ta ströjobb runt om i världen, t.ex hoppa på en båt och vara diskplockare ett tag, plocka apelsiner i Kalifornien, jobba en vecka på Burger King för att få ihop till en bussbiljett till nästa stad, så hade livet varit lite enklare.



Detta lät inte helt fel....... Fyfan vad skönt....


OM Jag vore i din sits så skulle Jag nog valt att räkna med en budget på 200k och ha 200k Safe på banken så man har något att 'luta sig tillbaka' mot om det känns tufft och när man återvänder till Svea så har man liten ekonomi att börja med.

Jag hade nog bokat en enkel till Indien och börjat min resa där och se vart den slutar.
Citera
2015-10-07, 09:08
  #14
Medlem
Quietdrives avatar
Som en sista chans (på ett tag) till ett vanligt liv har jag sökt en utbildning.
Har inga större förhoppningar att komma in, men jag hade ändå tänkt på den utbildningen
redan innan allt strul började på allvar. Nog om det.

Men om det blir så att jag drar, hur och var kan jag leva så bra och anständigt som möjligt?
I dagsläget betalar jag ca 8000:- i månaden för boende, mat och annat. Sparar över 10.000/månad.
När vi säljer huset så går jag förhoppningsvis lite plus, även om det inte är säkert såklart.
Annars har jag inga lån alls. Sälja bil och de få saker man har av värde gör att jag får loss lite mer pengar. Jag räknar med att ha minst 500.000:- när jag går över till min nya fas i livet.

Går det att bo och leva nånstans för halva kostnaden mot vad jag betalar idag? Är medveten om att man kan bo i Bangkok eller på Filippinerna rätt billigt, men kan tänka mig att det kan bli rätt påtagligt att bo längre stunder i trasiga miljonstäder med tropiskt klimat utan att ha nåt speciellt att göra.

Idealet är en stuga i Kanada med rinnande vatten och el och ett par mil till närmsta större stad.
Det är väl såklart bara att drömma om.

Detta är som sagt bara en fråga om början på min nya fas. Jag vill komma bort och bo nånstans iaf 1-2 år utan några måsten. Under den tiden räknar jag med att hitta nån mer mening och nånting att jobba med.

Så var kan jag leva med mina pengar så länge som möjligt på bästa sätt?
Tack för alla svar. Jag tar verkligen till mig av några av era tips.
Citera
2015-10-07, 17:45
  #15
Medlem
Hej igen, tänk nu på att du inte få bo överallt i världen, eu länderna funkar men inga andra ngn längre tid.
Citera
2015-10-07, 18:50
  #16
Medlem
Du låter trött, kanske skulle du landa litet innan du bestämmer dig. Stuga i Kanada? Finns inget som skiljer från stuga i norrlands inland, samma klimat, djur, natur och avstånd. Bara dyrare och omständigare för dig. Använd litet av dina pengar till att gå och prata med någon, få hjälp att strukturera upp dina tankar innan du fattar beslut.

Vänligen.
Citera
2015-10-07, 22:59
  #17
Medlem
Busstations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quietdrive
Som en sista chans (på ett tag) till ett vanligt liv har jag sökt en utbildning.
Har inga större förhoppningar att komma in, men jag hade ändå tänkt på den utbildningen
redan innan allt strul började på allvar. Nog om det.

Men om det blir så att jag drar, hur och var kan jag leva så bra och anständigt som möjligt?
I dagsläget betalar jag ca 8000:- i månaden för boende, mat och annat. Sparar över 10.000/månad.
När vi säljer huset så går jag förhoppningsvis lite plus, även om det inte är säkert såklart.
Annars har jag inga lån alls. Sälja bil och de få saker man har av värde gör att jag får loss lite mer pengar. Jag räknar med att ha minst 500.000:- när jag går över till min nya fas i livet.

Går det att bo och leva nånstans för halva kostnaden mot vad jag betalar idag? Är medveten om att man kan bo i Bangkok eller på Filippinerna rätt billigt, men kan tänka mig att det kan bli rätt påtagligt att bo längre stunder i trasiga miljonstäder med tropiskt klimat utan att ha nåt speciellt att göra.

Idealet är en stuga i Kanada med rinnande vatten och el och ett par mil till närmsta större stad.
Det är väl såklart bara att drömma om.

Detta är som sagt bara en fråga om början på min nya fas. Jag vill komma bort och bo nånstans iaf 1-2 år utan några måsten. Under den tiden räknar jag med att hitta nån mer mening och nånting att jobba med.

Så var kan jag leva med mina pengar så länge som möjligt på bästa sätt?
Tack för alla svar. Jag tar verkligen till mig av några av era tips.
4000 i Månaden kan nog bli svårt i de flesta länderna, men visst går det om du bor billigt, lagar egen mat och inte håller på med dyra sysselsättningar. Thailand och Filippinerna kan nog bli lite svårt, kanske Indien skulle vara något? Pengarna räcker längre där än i de flesta andra länderna.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2629029

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback