Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-10-03, 00:24
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
När man är vit så är man en galning.
Är man inte vit så är man en terrorist.

Tyvärr är det ofta så enkelt det bedöms.
Men i detta fall är ju GM svart?
2015-10-03, 04:41
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Ingen skolskjutare har klassats som terrorist vad jag vet, det gjorde däremot Oklahomabombarna , men det var väl riktat mot en federal organisation och dessutom inte religöst motiv ? har aldrig fattat det där hur man skiljer terrorism från icke terrorism

Som någon skrev innan. För att det ska vara terror så ska syftet med gärningen vara en politisk förändring genom att sprida skräck. Ett par exempel:

Jag bombar en hel moske för att jag hatar muslimer = inte terrorist. Det är ett vansinnesdåd.

Jag bombar en moske och ställer krav på att endast kristna kyrkor ska vara tillåtna = terrordåd.

De flesta skolskjutningar utförs av en person som drivs av hat och hämnd, men de har ingen politisk agenda. Oklahoma-bombaren hade en klar politisk agenda i sitt dåd, och räknas därför som terror. Breivik hade en klar politisk agenda, och räknas helt klart som en terrorist.

Till skillnad från vad vissa nötter tror har detta inte med hudfärg att göra.
2015-10-03, 08:56
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
Som någon skrev innan. För att det ska vara terror så ska syftet med gärningen vara en politisk förändring genom att sprida skräck. Ett par exempel:

Jag bombar en hel moske för att jag hatar muslimer = inte terrorist. Det är ett vansinnesdåd.

Jag bombar en moske och ställer krav på att endast kristna kyrkor ska vara tillåtna = terrordåd.

De flesta skolskjutningar utförs av en person som drivs av hat och hämnd, men de har ingen politisk agenda. Oklahoma-bombaren hade en klar politisk agenda i sitt dåd, och räknas därför som terror. Breivik hade en klar politisk agenda, och räknas helt klart som en terrorist.

Till skillnad från vad vissa nötter tror har detta inte med hudfärg att göra.

Breivik dömdes inte för terrorbrott ,han är alltså ingen terrorist,han har inte dömts för det iallafall,oavsett vad du tycker.
2015-10-03, 15:20
  #16
Medlem
khattuggares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Men i detta fall är ju GM svart?

Haha ja, exakt.. Men AB valde så klart bilden där han ser ganska ljus ut, trots att det fanns en tydlgare bild på honom där man ser att han har någon slags (afro-amerikansk?) bakgrund. Samma med den svarta killen som sköt reportern för någon månad sedan, han var inte heller ''terrorist''? Eller var det fallet bara en bluff? Folk verkar säga det här på forumet.. men men.
2015-10-03, 15:39
  #17
Avstängd
micro113s avatar
ISIS tar i alla fall på sig dådet på Twitter ...

A tweet sent out by an allegedly Islamic State affiliated Twitter account claimed responsibility for yesterday’s Umpqua College Shooting carried out in Roseburg, Oregon by Chris Harper Mercer.
http://heavy.com/news/2015/10/chris-...nce-terrorism/
2015-10-04, 17:55
  #18
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brewsnow
Inte en enda nyhetsreportage har gått ut och stämplat amerikanen som låg bakom skolmassakern som terrorist.

Anledningen till varför detta inte har hänt är nog ett mysterium....

Därför att det var ett enskilt vansinnesdåd.

Terrorism är när någon systematiskt sätter skräck i civila och kräver att få igenom sin ideologi (kan vara politik, religion ...) för att inte skada någon eller utföra illdåd.

Säg att jag t ex skjutit en eller flera personer på en skola och kommit undan med det. Därefter hotar jag med att göra om det om inte skolan lär ut skapelseberättelsen i Bibeln istället för Darwins utvecklingslära. Då är jag terrorist.

Varför denna längtan hos så många att kalla enskilda våldsdåd för terrorism?
2015-10-04, 20:31
  #19
Medlem
motvalls avatar
Nog tjafsat om definitioner av begrepp. Inlägg raderade och bidra mer, skribenter, om inte tråden ska skickas.

/Moderator
2015-10-04, 22:30
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlgotR
I Ekot idag fick man höra att han hade frågat "Är du kristen " och sedan skjutit. Det kallar jag terrordåd och förföljelse av religion.
Ett manifest har hittats - GM ska ha haft ett religiöst (satanistiskt) motiv, vilket kan förklara varför han särskilt riktade in sig på kristna.

"När han tog sig till skolan beväpnad med sex pistoler och ett gevär hade han också med sig ett färdigskrivet manifest som skulle hittas efter hans död. Det bekräftar en av polisens utredare för AP. Vad manifestet innehåller är ännu inte helt känt men det ska ha hittats på brottsplatsen, skriver nyhetsbyrån.

– Han gjorde det för att tjäna Satan, för att själv bli en gud i helvetet, säger en poliskälla som läst manifestet till People Magazine.

På omslaget till dokumentet ska 26-åringen ha skrivit ”666” med stora bokstäver, ett nummer taget ur Uppenbarelseboken i Bibeln och som i dag oftast associeras med Antikrist eller djävulen."

http://www.dn.se/nyheter/varlden/sko...ud-i-helvetet/
2015-10-04, 23:31
  #21
Medlem
motvalls avatar
Stängs.
/Moderator
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback