Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-10-01, 23:16
  #13
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalfet.b-rud
Jevlar, hur ska jag få i mig så mycket protein? Äter ju redan en burk bönor vid middagen och en skopa proteinpulver(79gram protein) pde flesta dagarna. Bra tips på sätt att smyga in mer protein i kosten utan att behöva äta så väldigt mycket mer? Jag äter nämligen så mycket jag orkar, ibland mer. Har liksom inte aptiten för att äta mycket mer än vad jag redan gör.

En person, tjej som kille, som vägen 60kg behöver inte få i sig 150-200g protein.
Citera
2015-10-01, 23:21
  #14
Medlem
Djuphavsdjungeln: Alltså jag vill ju äta mer för att hindra mig själv från att gå ner i vikt inte för att bygga mer muskler. Och metabolismen speedar ju upp en aning när jag får muskelmassa så jag måste ju definitivt äta mer för att inte få kalorieunderskott och pga det gå ner i vikt. Det jag undrar är hur mycket mer jag borde behöva äta för att hålla vikten och varken gå ner eller upp. Om jag räknat rätt behöver jag äta 1917 kalorier per dag för att hålla vikten. Då jag aldrig räknat kalorierna på min nuvarnade diet har jag ingen aning hur mycket jag skulle behöva öka för att nå upp till det målet.
__________________
Senast redigerad av smalfet.b-rud 2015-10-01 kl. 23:23.
Citera
2015-10-01, 23:23
  #15
Medlem
djuphavsdjungelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
En person, tjej som kille, som vägen 60kg behöver inte få i sig 150-200g protein.

150g protein är lagom men du får gärna utveckla hur du tänker.
Citera
2015-10-01, 23:26
  #16
Medlem
Du behöver inte göra så mycket för att behålla den vikt du uppnått.

Du ska alltid kompensera det du äter med träning.
Du blir ändå tvungen att tänka på vad du äter och kalorierna måste du ha koll på.
Citera
2015-10-01, 23:29
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snappar-upp
Du behöver inte göra så mycket för att behålla den vikt du uppnått.

Du ska alltid kompensera det du äter med träning.
Du blir ändå tvungen att tänka på vad du äter och kalorierna måste du ha koll på.
Jo, jag tänkte samma sak. Jag går ner i vikt jävligt snabbt just nu dock. Trots alla mina ansträngningar så jag har lite panik.
Citera
2015-10-01, 23:29
  #18
Medlem
djuphavsdjungelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalfet.b-rud
Djuphavsdjungeln: Alltså jag vill ju äta mer för att hindra mig själv från att gå ner i vikt inte för att bygga mer muskler. Och metabolismen speedar ju upp en aning när jag får muskelmassa så jag måste ju definitivt äta mer för att inte få kalorieunderskott och pga det gå ner i vikt. Det jag undrar är hur mycket mer jag borde behöva äta för att hålla vikten och varken gå ner eller upp. Om jag räknat rätt behöver jag äta 1917 kalorier per dag för att hålla vikten. Då jag aldrig räknat kalorierna på min nuvarnade diet har jag ingen aning hur mycket jag skulle behöva öka för att nå upp till det målet.

Sluta räkna kalorier i maten. Gör ett studiebesök på en vårdavdelning och se hur mycket patienterna får i sina förberedda portioner, vad dom äter, hur ofta de äter och vilka tider på dygnet. Det är samma för alla patienter och fungerar bra som måttstock. Lägg till någon skopa proteinpulver och 2-3 frukter på det så har du vad du behöver.
__________________
Senast redigerad av djuphavsdjungeln 2015-10-01 kl. 23:32.
Citera
2015-10-01, 23:32
  #19
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djuphavsdjungeln
150g protein är lagom men du får gärna utveckla hur du tänker.

2.5g/kg kroppsvikt är i allra högsta laget skulle jag säga. Kanske är fördelaktigt om man ska gå ner i vikt men inte annars.
Citera
2015-10-01, 23:40
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djuphavsdjungeln
Du ska träna styrka från och med nu och helt enkelt äta mer protein, ungefär 150 - 200g protein om dagen i varje fall.

150-200g protein om dagen är extremt mycket för en person på 60kg som dessutom skall ligga på energibalans.

Citat:
Ursprungligen postat av smalfet.b-rud
Jevlar, hur ska jag få i mig så mycket protein? Äter ju redan en burk bönor vid middagen och en skopa proteinpulver(79gram protein) pde flesta dagarna. Bra tips på sätt att smyga in mer protein i kosten utan att behöva äta så väldigt mycket mer? Jag äter nämligen så mycket jag orkar, ibland mer. Har liksom inte aptiten för att äta mycket mer än vad jag redan gör.

Tänk på att i stort sett allt du äter innehåller protein, så om du får i dig 79 gram bara från proteinpulver och bönor så har du med all säkerhet redan ett högt intag. Räkna på allt du äter under en normal dag och se hur mycket protein du får i dig. Då skall allt inkluderas! Till exempel pasta kan ibland innehålla upp till 10 viktprocent protein.

Ett mer vettigt intag ligger på knappt 2g/kg och dag - så troligtvis ungefär det du äter nu. Här finns lite vettiga artiklar i ämnet och deras rekommendationer:

SOK - 1.6-1.7g/kg/dag (för styrkeidrottare). http://www.sok.se/download/18.71552e...y+SOK+2009.pdf

Campbell et al. Journal of the International Society of Sports Nutrition 2007. http://www.jissn.com/content/4/1/8
rekommenderar 1.4 - 2.0 g/kg/dag

Livsmedelsverket, generellt sett restriktiva rekommendationer, men nämner att 1.4-1.8 g/kg/dag kan vara fördelaktigt för elitidrottare.
http://www.livsmedelsverket.se/livsm...samne/protein/

Var noga med att du utför övningarna med god form och se sen till att vikterna ökar. Lycka till
Citera
2015-10-01, 23:48
  #21
Medlem
Tack! Just nu kör jag enbart maskiner då jag känner mig som världens idiot när jag försöker mig på de fria vikterna. Hoppas hitta någon som kan lära mig mer om alla vikter. Vill verkligen bygga upp muskulösa ben då de blivit väldigt formlösa när jag gick ner i vikt. Har förlorat en hel del kurvor.
Citera
2015-10-01, 23:53
  #22
Medlem
djuphavsdjungelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalfet.b-rud
Tack! Just nu kör jag enbart maskiner då jag känner mig som världens idiot när jag försöker mig på de fria vikterna. Hoppas hitta någon som kan lära mig mer om alla vikter. Vill verkligen bygga upp muskulösa ben då de blivit väldigt formlösa när jag gick ner i vikt. Har förlorat en hel del kurvor.

Oroa dig inte. Benen blir fina om du äter rätt och fortsätter använda dom. Det är som det är, du kan bygga en fin kvinnokropp om du fortsätter med cardioträning. Synd att du inte åt bättre under viktnedgången så hade du redan haft dina drömmars ben nästan.

Om man vill träna sig ner i vikt så ska man alltid äta och låta musklerna anpassa sig efter aktiviteten.
__________________
Senast redigerad av djuphavsdjungeln 2015-10-01 kl. 23:56.
Citera
2015-10-11, 17:44
  #23
Medlem
Det är inga som helst problem att bygga muskler utan kött och fisk, och övriga animalier för den delen. Framför allt inte som nybörjare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback