Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-01, 15:51
  #1
Medlem
Jag surfar ofta (med Safari-browsern) via min iPhone 6 plus, både via Wifi (t ex hemma, flygplatser etc) och via mobilnätet. En av de sajter jag ofta besöker är DN.se.

Just när mobilen är uppkopplad till jobbets Wifi så är DN.se i princip osurfbar. Nästan varje gång man bara vidrör skärmen så öppnas App Store och vill att man ska ladda ner någon skit-app. Detta händer ENBART om jag kopplar upp mig till DN.se via företagets (publika) Wifi. På mitt Wifi hemma händer det inte, och om jag på arbetet istället använder 4G-mobilnätet så funkar DN.se perfekt.

Alltså misstänker jag att det är något fel på Wifi på jobbet. Men vad kan det vara? Är vår router hackad? Vårt DNS? Känns lite olustigt, då vi hanterar känslig information på jobbet (lyckligtvis inte via det publika Wifi-nätverket, åtminstone inte utan VPN).
Citera
2015-10-01, 15:54
  #2
Avstängd
Paffiserads avatar
Nä det har iallafall inget med att routern är hackad att göra.
Däremot vet jag inte vad det kan vara.
Citera
2015-10-02, 14:30
  #3
Medlem
Ganjalfzs avatar
Skulle kunna vara någon form av DNS-spoof antar jag, men känns osannolikt med tanke på att det verkar hända så ofta.

Spana på trafiken via wireshark, du kanske kan se något intressant, men se till att kontakta er nätverksadministratör! Alla anställda på ett företag är i någon mån ansvariga för säkerheten, och små detaljer som exempelvis denna kan vara viktiga. Better safe than sorry!
Citera
2015-10-22, 23:47
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eveboj
Jag surfar ofta (med Safari-browsern) via min iPhone 6 plus, både via Wifi (t ex hemma, flygplatser etc) och via mobilnätet. En av de sajter jag ofta besöker är DN.se.

Just när mobilen är uppkopplad till jobbets Wifi så är DN.se i princip osurfbar. Nästan varje gång man bara vidrör skärmen så öppnas App Store och vill att man ska ladda ner någon skit-app. Detta händer ENBART om jag kopplar upp mig till DN.se via företagets (publika) Wifi. På mitt Wifi hemma händer det inte, och om jag på arbetet istället använder 4G-mobilnätet så funkar DN.se perfekt.

Alltså misstänker jag att det är något fel på Wifi på jobbet. Men vad kan det vara? Är vår router hackad? Vårt DNS? Känns lite olustigt, då vi hanterar känslig information på jobbet (lyckligtvis inte via det publika Wifi-nätverket, åtminstone inte utan VPN).

Händer detta fler användare i ert wifi? Är det bara din telefon det gäller så är nog problemet där. Har fler samma problem (Se till att testa flera iPhones) så ligger nog felet i routern.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback