Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-30, 17:57
  #1
Medlem
petzxys avatar
Jag har några bilder/kopior som är en text från en gammal bok där bakgrunden är grå och när man printar ut den så blir det svårt att läsa och går åt massa bläck i onödan.

Jag undrar hur man kan ändra bilden så att endast själva texten i förgrunden kommer fram?
Detta är alltså inte word utan istället kopior på boksidor, alltså bildfiler. Det går alltså inte att lyfta ur texten.

Jag har programmet Gimp och har funderat på att ändra kontrasten eller något (tröskelvärde?) men det verkar vara svårt att få fram enbart texten.

Tacksam för svar!

:-)
Citera
2015-09-30, 18:04
  #2
Medlem
Testat att byta bakgrundsfärg i MS* Paint?
Citera
2015-09-30, 18:28
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
Ändra gamma eller lek med levels, dra i de 3 reglagen vit grå och svart tills du bara har vit och svart...
Citera
2015-09-30, 18:32
  #4
Medlem
petzxys avatar
Jag provade i Paint att byta till gul och sen tillbaka till vit (med hälla i färg-funktionen) men den grå bakgrunden är kvar. Om man zoomar in så är det en massa små svarta prickar bakom texten. Det går ju såklart att sudda bort allt för hand som inte är text men det tar ju 100 år, därför tänkte jag att Gimp skulle fungera bättre, men det behövs något slags filter som bara släpper igenom texten och låter resten (bakgrunden) vara tomt/vitt.

Frågan är vilken effekt man ska använda i Gimp?

(har ej Photoshop)
Citera
2015-09-30, 19:41
  #5
Medlem
Ladda upp bilderna så kan jag se om jag han fixa det.
Citera
2015-09-30, 22:24
  #6
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Ändra gamma eller lek med levels, dra i de 3 reglagen vit grå och svart tills du bara har vit och svart...
Jag svarade hur du ska göra i Gimp...
Citera
2015-10-01, 16:49
  #7
Medlem
EckiEckis avatar
Vi prövar här.

Hårdvara - PC --> Digital bildbehandling
/Moderator
Citera
2015-10-15, 22:27
  #8
Medlem
petzxys avatar
Tack för era svar :-) jag ska kolla vidare på avd Digital bildbehandling och se vad som står där
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback