• 1
  • 2
2015-09-30, 16:59
Medlem
Någon som funderat på att hyra ett flygplan och flyga ner till tex Frankrike?
Vad kan det kosta?
Citera
2015-09-30, 17:18
har hört att det kostar att starta och landa med vet ej priserna hur stort plan behöver du ?
har en kompis som hade kört mej ner gratis till vilket land jag ville och så om vi betala bränsle start och landning / parkera planet . i slut änden blev det mycket dyrare än säg norwegian
Citera
2015-09-30, 17:23
Medlem
Hur mycket skulle det kostat för er?

Ägde din vän planet eller skulle ni hyra det också?
Samt vilken flygplanstyp var det?
Senast redigerad av Moetetchandon 2015-09-30 kl. 17:25.
Citera
2015-09-30, 17:26
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moetetchandon
Någon som funderat på att hyra ett flygplan och flyga ner till tex Frankrike?
Vad kan det kosta?

Hur många sittplatser. Hur mycket bagage. Vart tänkte ni landa.

Jag betalar runt 1200kr/h för en PA28 (litet sportflygplan), så, Gotland tur och retur blir ungefär 5000kr... Med andra ord: det hade varit väldigt mycket billigare att flyga reguljärt.
Senast redigerad av EckiEcki 2015-09-30 kl. 17:30.
Citera
2015-10-01, 11:46
Medlem
4 - 6 sitsig möjligen.

Beroende på val av plan, så avgörs hur långt det kan flyga, men antar minst ett stopp på vägen ner för tankning…?

Dina 5.000:- t/r till Gotland, delar man det på 4 platser (Piper planet du flög med), så blir det inte mycket per person...
Citera
2015-10-01, 18:04
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
4 - 6 sitsig möjligen.

Beroende på val av plan, så avgörs hur långt det kan flyga, men antar minst ett stopp på vägen ner för tankning…?

Dina 5.000:- t/r till Gotland, delar man det på 4 platser (Piper planet du flög med), så blir det inte mycket per person...
Med 4 personer i en PA28 så får du knappt med dej någon packning, den kommer då nära maxvikten.
Citera
2015-10-04, 10:36
Medlem
Det är iof sant, men ponera att man är 3 personer totalt, då räcker (utan att räkna på det) både bränsle och lite mer packning..
Då sjunker priset per person…

Men vad anses vara "värt" för att bli transporterad på detta sätt privat istället för kommersiellt?
Citera
2015-10-05, 00:02
Medlem
Citat:
Det är iof sant, men ponera att man är 3 personer totalt, då räcker (utan att räkna på det) både bränsle och lite mer packning..
Då sjunker priset per person…

Men vad anses vara "värt" för att bli transporterad på detta sätt privat istället för kommersiellt?

Fördelar/Nackdelar:
+ Du kan i princip åka när du vill. (Inga jobbiga tider/stress/checkin krångel etc)
+ Det blir mer av en upplevelse/sightseeing genom att man brukar flyga på mycket lägre höjd.
+ Du kan ta med mycket mer bagage (om du är ensam/två)
+ Du sitter och spakar själv (det är faktiskt otroligt roligt!)
+ Ditt cert gäller i hela EU.

- Det kostar skjortan att landa på större flygplatser (Ground Service!)
- Dåligt väder betyder oftast inställt (du kan ta instrument cert för att få flyga i noll sikt/moln)
- Dyr hobby
- Det tar längre tid att flyga (Stockholm - Köpenhamn som tar cirka 1h med passagerarflyg tar nog minst det tredubbla i en PA28/Cessna172.

Har du flottörer monterade så kan du ju nästan landa överallt där det finns vatten.
Citera
2015-10-05, 10:04
Medlem
Tack för infon/inputs, vad skulle detta vara värt per timme? Resa? osv?
Citera
2015-10-07, 11:31
Medlem
Citat:
Tack för infon/inputs, vad skulle detta vara värt per timme? Resa? osv?

Det känns fortfarande som det saknas en hel del info.

Vem ska flyga? Har du själv cert?
IFR eller VFR?
Vilken typ? Vilken destination? Hur många är nu? Hur mycke väger ni samt ert bagage?

jag har inte så mycket erfarenhet men en vän till mig som är pilot gjorde en hel del beräkningar på vad det skulle kostat att semestra med flygplan. Det finns väldigt mycket variabler. I vårt fall var vi inte så väderberoende då vi skulle göra alltihopa IFR men det gör också att man måste bränsleplanera för IFR-alternativ vilket kräver mycket soppa. Flyger du VFR kan du komma undan med mindre reserver men samtidigt är du beroende av planeringsminima och väder för att komma iväg.

Som ren höftning så kostar det om jag minns rätt runt 1000kr/timma att hyra en C172 om man är flygklubbsmedlem. Men det är då om du själv flyger och inkluderar enbart driften. Du ska sen lägga på flygplatsavgifter och dylikt. Dessutom ska du få tag i ett flygplan som du kan ta iväg en längre tid, många flygklubbar är nog inte så glada i det för då parkerar du i princip flygplanet medan du är på semester men ingen annan kan använda det.

Som sagt, det känns som det behövs mer information.
Citera
2015-10-12, 11:29
Medlem
Tack för all info.

En Cessna kostar dryga 1.000:- per timme.

Man är oftast tillåten att hyra över längre period samt flyga utomlands (beroende på klubb osv, men de flesta godkänner detta).

Min frågeställning nu är egentligen, Vad är det värt för en person som vill bli fraktad? Vad skulle NI betala per resa/timme för att bli fraktad på detta sätt.

Oavsett väder osv osv…

Så frågeställningen är egentligen vad "ni"/Passageraren är villig att betala för en resa/timme, inte vad det kostar mig att hyra/övriga avgifter…?
Citera
2015-10-12, 12:39
Medlem
Citat:
Tack för all info.

En Cessna kostar dryga 1.000:- per timme.

Man är oftast tillåten att hyra över längre period samt flyga utomlands (beroende på klubb osv, men de flesta godkänner detta).

Min frågeställning nu är egentligen, Vad är det värt för en person som vill bli fraktad? Vad skulle NI betala per resa/timme för att bli fraktad på detta sätt.

Oavsett väder osv osv…

Så frågeställningen är egentligen vad "ni"/Passageraren är villig att betala för en resa/timme, inte vad det kostar mig att hyra/övriga avgifter…?

Fast normalt kan du inte hyra ett flygplan ifrån flygklubb och sen ta betalt för att flyga folk. Regelverket är väldigt strikt när man ska ta betalt av passagerare (undantaget om man delar flygets kostnad).

Vad jag skulle betala är väldigt subjektivt, det beror på vad det ställs emot. Men generellt har jag aldrig flugit mindre flygplan av annat än nöjesskäl och då delat driftskostnaden med mitt sällskap. Det krävs nog ganska speciella omständigheter för det ska vara ekonomiskt lönsamt att använda ett mindre flygplan för ren transport.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in