Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-14, 01:34
  #121
Medlem
Retwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av professorpuss
Brottig i all ära men om du bara har en motståndare så är det "kusinen" judo som äger . har vinklat ner snubbar, slängt iväg snubbar, strypt ut snubbar,och dom har alla haft stora viktfördelar ca 15-30 kg Så länge motståndaren inte har erfarenhet av ngn typ av brottnig/judo/grappling
Visst jag kan halka eller vara för full

Jag skulle gärna vilja lära judo eller brottning men tyvärr finns det inga såna klubbar där jag bor Men snart ska det komma igång mma-träningar vilket jag tänk vara med på.

Är avundsjuk på dig som kan det du kan.
Citera
2017-01-14, 02:46
  #122
Medlem
Retwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Du bekräftar precis det jag försökte förklara för dig - att det är träningsmetoden som avgör hur "hård" en viss kampsport upplevs.

Du skriver "tafatt lek med benen" och det avslöjar väldigt tydligt nivån på träningen i din klubb.

Det är representativt för den vanliga "allemansträningen" som plågar nästan hela den traditionella kampsportsvärlden.
Man har nivån på så medvetet låg/enkel/okrävande nivå så att alla, verkligen alla, kan delta - utan risk, utan större ansträngning osv
Det är inte tal om elitsatsning, utan en slags allemansträning.


Det ser - givetvis - väldigt annorlunda ut i en klubb som elitsatsar.

---

Men, som jag förklarade så ingår TKD tillsammans med alla de andra traditionella kampkonsterna i samma "skicklighetssystem".
Dvs där man får lära sig de tekniker och system och metoder som stilen stoltserar med i olika etapper.
Dvs de olika bältesnivåerna.

Och just TKD är en akrobatisk kampsport.
Dvs de tekniker som lärs ut kräver hög akrobatisk förmåga.
Det krävs hård och lång Träning, Övning innan en viss teknik blir bemästrad och riktigt effektiv.
Det är inget som du lär dig på 3 terminer, då du bara har gula bältet typ.

Jämför med Boxning, som bara ska bemästra Slaget.
I TKD måste du bemästra - lika bra som boxningens slag alltså - många fler tekniker.

Och det tar tid.
TKD brukar tex bli kritiseras för att teknikerna är allt för svåra - men det är ju från ett nybörjarperspektiv.
En person som har tränat hårt under längre tid kommer att bemästra även svåra och komplicerade tekniker.


Tex i ett avsnitt i TV-serien "Human Weapon" åker programledarna till Korea för att testa TKD.
En av programledaren är en professionell MMA-/grapplingfighter.
Han testar i programmet en TKD-teknik (nån hoppande, snurrande side-kick typ) i huvudhöjd mot en koreansk världsmästare.
Men han hoppar fel och vrickar foten istället för att träffa.
Då börjar han omedelbart att gnälla och säga: "Se, det är Precis Därför man aldrig använder sig av TKD-tekniker" ...

Men - under den lilla sparringmatchen han deltog i, så jagade den koreanske mästaren honom fram och tillbaka över ringen med just alla de mest superkomplicerade och über-akrobatiska hopp och snurrtekniker - och han hade inga problem att landa.

Förstår du?
Den koreanska världsmästaren hade tränat på teknikerna och därmed också Bemästrat dem.

TKD-tekniker ÄR alltså lika effektiva som i princip alla andrta tekniker som man har Bemästrat.
Men TKD Kräver mer av utövaren, eftersom teknikerna är mer komplicerade.

Dessutom - i det TV-programmet så blev ovanstående MMA-fighters kollega knockad - av just en överkomplicerad hoppande, snurrande 350-graders spark ...
Den utfördes så snabbt, så effektivt att motståndaren inte ens såg vad som hände, hann inte pararea eller nåt.
Han fick bara en häl på sin haka, och föll som en fura, började snarka ... =)
Och ändå var han nästan Dubbelt så stor som den koreanske killen, och bara hälften så gammal.
Dvs den koreanske gubben var i medelåldern, hade t.o.m. glasögon.



Om du vill bemästra dina TKD-tekniker, då måste du Träna på dem.
Du måste träna hela tiden. PÅ samma sätt som tex Zlatan alltid tränade på sin fotboll under varje ledig stund under sin barn- och ungdom.


Men, om man inte gillar teknikträning, så bör man nog undvika TKD.
Det finns andra kampsporter för de som bara vill "slå och sparka".
Tex Savate ... Savate har väldigt hård träning. Det är Tävlingsträning, ända från början.
Dvs Savate är aldrig "allemansgympa".

Du kanske missuppfattade mig när jag skrev 'tafatt". Märkte nu att ordet kan betyda två olika saker. Jag menade leken tafatt när man ska stöta på de andra eller undvika att bli tagen själv. Menade inte att man leker och gör tafatta sparkar! .
Jag upplever att det är ganska hög nivå på träningarna och jag tycker tränaren är skitbra. Kan nämna att det är två stycken i klubben som vunnit sm, iofs tävlar en inte som vuxen.

Det är även flera andra som har tränat länge och är skitbra. Men det är kul att också jag och andra som inte kan så mycket får åka iväg och tävla.

Du har rätt till viss del i att man lär sig i etapper när det gäller just stilar som använder bälten och kanske även vissa kung fu-stilar. Har inte så mycket erfarenhet mer än en termin hapkido och för länge sedan gult barnbälte i jiujitsu.
Men på de tkd -träningarna jag är med på tränar vi allt som är användbart i tävling + tornado som iaf inte skulle använda på match. Ibland sparrar jag även med daido-väst och kör med sparkar mot huvudet.

Ja, jag har gult bälte och det fick jag efter ca två månaders träning och efter det har jag inte haft något intresse av att gradera mer. Nu är det bara teknik och kamp-träningar jag kör, men tidigare körde jag även motion och utan att skryta så var jag tekniskt bättre än flera med grönt, blått och rött bälte.
Det finns flera orsaker till att jag vill fortsätta ha gult bälte. 1 jag vill inte ge motståndaren information om vilken nivå jag är på vid match. 2 jag är inte intresserad av att lära mig mönster och massa koreanska ord. 3 jag tycker själva grejen med bälten är lite fånig, känns som att det bara är till för att signalera hur duktig man är och det fyller behov för folk som behöver hävda sig inför andra.

För ett citera Bruce Lee "ett bälte är bara bra till att hålla upp byxorna".

Iaf tycker jag inte alls att muay thai är i etapper på samma sätt utan man lär först tekniker och sen finslipar man och lär sig nya former av teknikerna. Nu är inte boxning asiatisk vad jag vet men iaf är det samma sak där. Tror även att det är så i många kung fu-stilar men jag kan ha fel.

Skillnaden mellan boxning och taekwondo är att man efter ganska kort tid kan knocka någon med den boxning man lärt sig medans man får träna längre tid för att knocka någon med taekwondo.

Men hur som helst tycker jag om att träna taekwondo och tänker fortsätta med det, fast pomse-träningarna skiter jag i. Men jag har inte något mål med träningen utan gör det för nöjes skull. I stort sett är det samma sak när jag tränar muay thai och boxning. Fast visst finns det mycket jag vill bli bättre på, men jag kommer inte tilhöra någon elit.

Får kolla in programmet du pratar om när jag får tid.

Skulle gärna träna savate men tyvärr är inte det möjligt där jag bor.

Ha det fint så länge.
__________________
Senast redigerad av Retwa 2017-01-14 kl. 03:37.
Citera
2017-01-14, 11:16
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain

Och just TKD är en akrobatisk kampsport.
Dvs de tekniker som lärs ut kräver hög akrobatisk förmåga.
Det krävs hård och lång Träning, Övning innan en viss teknik blir bemästrad och riktigt effektiv.
Det är inget som du lär dig på 3 terminer, då du bara har gula bältet typ.

Jämför med Boxning, som bara ska bemästra Slaget.
I TKD måste du bemästra - lika bra som boxningens slag alltså - många fler tekniker.

Och det tar tid.
TKD brukar tex bli kritiseras för att teknikerna är allt för svåra - men det är ju från ett nybörjarperspektiv.

Jag tränade Tae Kwon Do och kick-boxning när jag var yngre. De flesta teknikerna var ungefär samma (dvs samma sparkar, samma slag mer eller mindre) men matcherna blev helt annorlunda eftersom reglerna var helt olika.

I Tae Kwon Do hade de flesta enkla och effektiva kontringar tagits bort. Typ ett enkelt rakt slag mot huvudet när någon försökte snurra runt och göra en hög spark. Det gjorde att man kunde hoppa och snurra runt i TaeKwonDo men hade man försökt samma sak på Kickboxningen hade man fått stryk.

Tyckte själv att reglerna gjorde Tae Kwon Do roligare att träna. Fast antar att det samtidigt gör många av teknikerna meningslösa i en situation där motståndaren inte följer samma regler. Inte för att det spelar någon roll egentligen. Det var bra träning och dessutom roligt.
Citera
2017-01-15, 12:49
  #124
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retwa
Du kanske missuppfattade mig när jag skrev 'tafatt". Märkte nu att ordet kan betyda två olika saker. Jag menade leken tafatt när man ska stöta på de andra eller undvika att bli tagen själv. Menade inte att man leker och gör tafatta sparkar! .
Jag upplever att det är ganska hög nivå på träningarna och jag tycker tränaren är skitbra. Kan nämna att det är två stycken i klubben som vunnit sm, iofs tävlar en inte som vuxen.

Det är även flera andra som har tränat länge och är skitbra. Men det är kul att också jag och andra som inte kan så mycket får åka iväg och tävla.

Du har rätt till viss del i att man lär sig i etapper när det gäller just stilar som använder bälten och kanske även vissa kung fu-stilar. Har inte så mycket erfarenhet mer än en termin hapkido och för länge sedan gult barnbälte i jiujitsu.
Men på de tkd -träningarna jag är med på tränar vi allt som är användbart i tävling + tornado som iaf inte skulle använda på match. Ibland sparrar jag även med daido-väst och kör med sparkar mot huvudet.

Ja, jag har gult bälte och det fick jag efter ca två månaders träning och efter det har jag inte haft något intresse av att gradera mer. Nu är det bara teknik och kamp-träningar jag kör, men tidigare körde jag även motion och utan att skryta så var jag tekniskt bättre än flera med grönt, blått och rött bälte.
Det finns flera orsaker till att jag vill fortsätta ha gult bälte. 1 jag vill inte ge motståndaren information om vilken nivå jag är på vid match. 2 jag är inte intresserad av att lära mig mönster och massa koreanska ord. 3 jag tycker själva grejen med bälten är lite fånig, känns som att det bara är till för att signalera hur duktig man är och det fyller behov för folk som behöver hävda sig inför andra.

För ett citera Bruce Lee "ett bälte är bara bra till att hålla upp byxorna".

Iaf tycker jag inte alls att muay thai är i etapper på samma sätt utan man lär först tekniker och sen finslipar man och lär sig nya former av teknikerna. Nu är inte boxning asiatisk vad jag vet men iaf är det samma sak där. Tror även att det är så i många kung fu-stilar men jag kan ha fel.

Skillnaden mellan boxning och taekwondo är att man efter ganska kort tid kan knocka någon med den boxning man lärt sig medans man får träna längre tid för att knocka någon med taekwondo.

Men hur som helst tycker jag om att träna taekwondo och tänker fortsätta med det, fast pomse-träningarna skiter jag i. Men jag har inte något mål med träningen utan gör det för nöjes skull. I stort sett är det samma sak när jag tränar muay thai och boxning. Fast visst finns det mycket jag vill bli bättre på, men jag kommer inte tilhöra någon elit.

Får kolla in programmet du pratar om när jag får tid.

Skulle gärna träna savate men tyvärr är inte det möjligt där jag bor.

Ha det fint så länge.
Alltså, du har i flera inlägg nu (som flera också påpekat) skrivit saker som får en att misstänka att du egentligen inte har några kunskaper om tex TKD.
Och det jag då hade velat säga dig är att du inte behöver försöka framställa dig som bättre än du i själva verket ä'r, som kunnigare än du egentligen är.
Du behöver inte göra det. Detta är ett forum där även en nybörjare fårt lov att delta.
Du kommer inte bli utkastad bara för att du inte har några kunskaper alltså - det ÄR ok att tycka.
Du får tycka vad du vill.
Och om någon nu hade blivit sur på dig för att du "tycker fel, inte har tillräckligt med kunskaper" osv - så skit i det.
Bara ignorera dem.

Förstår du?


Men det jag kan säga dig, det är att din TKD-träning bara kommer att bli bättre och bättre ju längre tid du tränar.
Du kommer att få lära dig mer och mer, och träningen kommer att bli hårdare och hårdare.

Du kommer att få sparra mer och mer, ju längre du tränar - och du kommer också att få delta i tävlingar.
Tävlingar mot andra klubbar, från olika delar av landet - och från olika länder också.
Tävlingar som du i din klubb kommer att Träna extrahårt för.
Förberedelserna inför tävlingar är på mycket högre nivå än den vardagliga träningen.

Så du bör inte döma ut TKD, eller ens din klubb, bara efter det lilla du har hunnit uppleva.
För det Blir bättre.

Och när du kommer upp i graderna lite mer så brukar de flesta klubbarna erbjuda specialträning för de som vill satsa på tävlingar.
Elit-träning alltså.
Då blir det Ännu större fokus på sparring - hård sparring - och styrka, teknik, Taktik och tävlingspsykologi osv.

Du säger att du inte gillar "pomsae", men det är ju bara en pytteliten del av träningen. Och har ju bara relation för graderingarna.
Det är dessutom BRA för din vilja, för träningen av din viljestyrka.

För om du gör sådant du inte gillar, så stärker du vin vilja. Och det är viktigt för tävling. Du kan knappast vinna särskilt många tävlingar om du inte har en utvecklad förmåga att kämpa dig genom det som är tufft, svårt, jobbigt osv.

Du måste lära dig att ta det onda med det goda ... så att säga.



Och om du inte tror att TKD har något värde "på riktigt", så kan du ju bara fråga alla de stackare som blev offer för de huliganer som blev elittränade av TKD-klubben i Stholhom, som bla Paolo Roberto och Liam Norström tillhörde.
Men, det var före OS kom in i bilden och sabbade allt ...
Citera
2017-01-15, 13:11
  #125
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Jävlar vad du ordbajsar.

För det första finns det flera exempel på traditionella asiatiska kampsporter som är stenhårda i både sparring och tävlingsmoment. Kyokushin Karate och Muay Thai är ju två lysande exempel.En annan klassisk åsikt som du besitter (precis som andra Budo-muppar) är att det på något sätt saknas "respekt" för träningskamrater i moderna kampsporter bara för att man kör hård sparring. Vilket jävla skitsnack

Och nej, majoriteten av kampsporter är inte som franchising. Tae Kwon Do och en del andra stilar har dock detta problemet. Så fort det finns bälten inblandat så brukar även detta fenomen dyka upp. Alla minns vi svenska ärkemuppen Sensei Jörgenssen.

Du har fortfarande inte svarat mig på vad du har för bakgrund och meriter inom kampsport?
Min bakgrund? Mina meriter?
Jag är ju en Ninja !!!
Har du inte begripit det?

https://www.youtube.com/watch?v=vcMHkvEVgVo


Eftersom du inte tycks förstå det jag beskrev som "bristande respekt för sparringspartnern" så misstänker jag att Du kanske kan vara en av dessa ... eller?

Dessa personer är inte sällsynta, även om de - glädjande nog - tillhör en minoritet.
Men det verkar som att det finns åtminstone en sådan i varje grupp ...

Fast jag är inte så säker på att det handlar om bristande respekt för motståndaren. Det kan ju lika gärna handla om bristande intelligens.
För visst borde man förstå när en sparringpartner inte gillar om man slår/sparkar med den kraft man gör.
Den empatiska insikt har de flesta, och de förmår därmed Anpassa kraften i ens pang-pang.

Kontroll, kallas det. Att man har kontroll över sina egna slag och sparkar, och kan anpassa kraften efter behov.

"Hård sparring" raljerar du - men du tycks inte förstå att ALL sparring handlar om ett ömsesidigt utbyte. Sparring är inte en Tävling. Det är ett tillfälle för träning, övning och ... lek.
Och man anpassar sig därför efter sin motståndares nivå och förmåga - man visar respekt helt enkelt.
Och om man inte klarar av att visa sin sparringspartner respekt, då kommer till slut ingen längre att vilja sparras med en.
Antingen det - eller så svarar motståndaren med samma mynt och man vaknar med en rejäl blåklocka ...
Citera
2017-01-16, 14:21
  #126
Medlem
Retwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Alltså, du har i flera inlägg nu (som flera också påpekat) skrivit saker som får en att misstänka att du egentligen inte har några kunskaper om tex TKD.
Och det jag då hade velat säga dig är att du inte behöver försöka framställa dig som bättre än du i själva verket ä'r, som kunnigare än du egentligen är.
Du behöver inte göra det. Detta är ett forum där även en nybörjare fårt lov att delta.
Du kommer inte bli utkastad bara för att du inte har några kunskaper alltså - det ÄR ok att tycka.
Du får tycka vad du vill.
Och om någon nu hade blivit sur på dig för att du "tycker fel, inte har tillräckligt med kunskaper" osv - så skit i det.
Bara ignorera dem.

Förstår du?


Men det jag kan säga dig, det är att din TKD-träning bara kommer att bli bättre och bättre ju längre tid du tränar.
Du kommer att få lära dig mer och mer, och träningen kommer att bli hårdare och hårdare.

Du kommer att få sparra mer och mer, ju längre du tränar - och du kommer också att få delta i tävlingar.
Tävlingar mot andra klubbar, från olika delar av landet - och från olika länder också.
Tävlingar som du i din klubb kommer att Träna extrahårt för.
Förberedelserna inför tävlingar är på mycket högre nivå än den vardagliga träningen.

Så du bör inte döma ut TKD, eller ens din klubb, bara efter det lilla du har hunnit uppleva.
För det Blir bättre.

Och när du kommer upp i graderna lite mer så brukar de flesta klubbarna erbjuda specialträning för de som vill satsa på tävlingar.
Elit-träning alltså.
Då blir det Ännu större fokus på sparring - hård sparring - och styrka, teknik, Taktik och tävlingspsykologi osv.

Du säger att du inte gillar "pomsae", men det är ju bara en pytteliten del av träningen. Och har ju bara relation för graderingarna.
Det är dessutom BRA för din vilja, för träningen av din viljestyrka.

För om du gör sådant du inte gillar, så stärker du vin vilja. Och det är viktigt för tävling. Du kan knappast vinna särskilt många tävlingar om du inte har en utvecklad förmåga att kämpa dig genom det som är tufft, svårt, jobbigt osv.

Du måste lära dig att ta det onda med det goda ... så att säga.



Och om du inte tror att TKD har något värde "på riktigt", så kan du ju bara fråga alla de stackare som blev offer för de huliganer som blev elittränade av TKD-klubben i Stholhom, som bla Paolo Roberto och Liam Norström tillhörde.
Men, det var före OS kom in i bilden och sabbade allt ...

Jag har inte påstått att jag är speciellt kunnig och jag har heller inte dissat taekwondo som sport och motionsform, kan även tillägga som konstform. Är även fullt medveten om att det krävs mycket för att bli duktig.

Det enda jag ifrågasatt är om det funkar i syfte att knocka.

Som jag redan sagt är jag tekniskt bättre än flera som har grönt, blått och rött bälte och det är inte något skryt för att hävda mig. Men jag kan lägga till att det finns flera med gult bälte som är lika bra eller bättre än mig.

De tävlingar jag deltagit i har varit stora cuper där vi naturligtvis tävlat mot andra klubbar. Du får det som att låta mindre än det vilket inte stämmer.

Jag tränar teknikpass och jag tränar kamppass och kamp-träningarna är inte öppna för nybörjare. Tränaren var dock mycket hygglig och lät mig vara med direkt vilket verkligen inte är fallet vanligtvis.
Oftast sparrar jag mot gulbältare men kör även mot svartbältare ibland. Men sällan med daido-väst.

Skulle nog träna även pomsae om det var på en annan tid. Som det är nu krockar det med boxning träningen. Men ändå att pomsae är mindre viktigt än övrig träning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback