Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-09-30, 10:24
  #1
Medlem
Hej,

Tänkte checka av här och söka efter några som har tränat BJJ ett längre tag. Det är nämligen så att jag har precis börjat. Jag är blå slagen från topp till tå. Smalbenet är fullt av små till stora blåmärken, armarna detsamma, bicepsen kryllar av knapp-stora blåmärken. Jag har träningsvärk i hela kroppen och fingrarna är så ömma från att greppa kläderna och skinnet precis innan fingerspetsen lossnar.

Är det här något man bli van vid, alltså att man inte kommer ha så ont och så många blåmärken varje gång? Fingrarna är inga problem, lite tejp/plåster så funkar det. Det är bara ömheten i kroppen. Jag klarar inte av att träna med så mycket smärta. Jag missar ju träningen vilket är väldigt surt.
Om något med erfarenhet kan dela lite kunskap om hur det var för dem att börja BJJ så skulle det uppskattas. Det kanske är bara jag som är ömtålig!
Citera
2015-09-30, 10:39
  #2
Medlem
Har jag varit borta från träningen ett tag gör det mer ont när jag börjar igen. Det är tuftt i början ja. Delvis handlar det om att slappna av och inte spänna sig så mycket och muskla vilket definitivt kan bidra med att du får ont. Din kropp blir mjukare med tiden också då du får "massage" när du rullar och din hud, bindväv och muskler blir mer följsamma och inte lika strama.
Citera
2015-09-30, 12:07
  #3
Medlem
Två bra citat: "Smärta är svaghet som lämnar kroppen" & "smärta är människornas stora lärare"

Precis som föregående talare. Kör på, det gör ont i början, du lär dig slappna av och flyta med vilket kommer resultera i mindre ont och snällare träningskamrater då de sätter nivån där DU lägger den som nybörjare (då du slutar muskla sönder dom).

Kör du på regelbundet i 6 mån så är du inne i det mer och ler mer åt att någon sätter ett knee on belly så middagen är på väg upp. Innebandy och bjj är dom sporterna jag upplever göra väldigt ont bitvis.

Citat:
Ursprungligen postat av Any1CanDream
Hej,

Tänkte checka av här och söka efter några som har tränat BJJ ett längre tag. Det är nämligen så att jag har precis börjat. Jag är blå slagen från topp till tå. Smalbenet är fullt av små till stora blåmärken, armarna detsamma, bicepsen kryllar av knapp-stora blåmärken. Jag har träningsvärk i hela kroppen och fingrarna är så ömma från att greppa kläderna och skinnet precis innan fingerspetsen lossnar.

Är det här något man bli van vid, alltså att man inte kommer ha så ont och så många blåmärken varje gång? Fingrarna är inga problem, lite tejp/plåster så funkar det. Det är bara ömheten i kroppen. Jag klarar inte av att träna med så mycket smärta. Jag missar ju träningen vilket är väldigt surt.
Om något med erfarenhet kan dela lite kunskap om hur det var för dem att börja BJJ så skulle det uppskattas. Det kanske är bara jag som är ömtålig!
Citera
2015-09-30, 13:27
  #4
Medlem
Gummiankans avatar
If you train BJJ and you one day wake up and nothing hurts, you're probably dead
Citera
2015-09-30, 14:55
  #5
Medlem
Vad bra att det jag känner inte är ovanligt. Då är det bara och kämpa vidare! Tack så mycket för alla svar! Det uppskattas verkligen. Förresten, har någon något tips man ska tänka på som nybörjare inom BJJ? Vanliga misstag eller så?
Citera
2015-09-30, 15:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Any1CanDream
Vad bra att det jag känner inte är ovanligt. Då är det bara och kämpa vidare! Tack så mycket för alla svar! Det uppskattas verkligen. Förresten, har någon något tips man ska tänka på som nybörjare inom BJJ? Vanliga misstag eller så?

Jag har tränat bjj väldigt länge, och bara fått blåmärke en gång på min tricpes? Varfan tränar du och vad fan gör ni?
Citera
2015-09-30, 15:52
  #7
Medlem
Moffegrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olle01
Jag har tränat bjj väldigt länge, och bara fått blåmärke en gång på min tricpes? Varfan tränar du och vad fan gör ni?


Var fan tränar du någonstans om du aldrig fått några skador av bjj?
Citera
2015-09-30, 15:53
  #8
Medlem
Moffegrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Any1CanDream
Vad bra att det jag känner inte är ovanligt. Då är det bara och kämpa vidare! Tack så mycket för alla svar! Det uppskattas verkligen. Förresten, har någon något tips man ska tänka på som nybörjare inom BJJ? Vanliga misstag eller så?


Skaffa en (inte flera) favoritteknik som du drillar in som en jävla dåre. Fortsätt drilla den här tekniken tills den sitter i ryggmärgen, då blir sparringen väldigt mkt roligare.
Citera
2015-09-30, 17:25
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olle01
Jag har tränat bjj väldigt länge, och bara fått blåmärke en gång på min tricpes? Varfan tränar du och vad fan gör ni?

Vi rullar? Vet inte riktigt hur jag ska förklara det, men har jag blåmärken lite överallt från en tå på foten upp till bröstet. Brukar väl börja med lite uppvärmning och sedan träna in olika teknik. Sedan är det sparring som gäller. Och då får man ju möta alla från nybörjare till myket skickliga BJJ'are. Man hamnar ju i vissa positioner då man tar i och råkar få en smäll. Alltså det här är inget jag märker av medan jag tränar så att jag får jätte ont och tycker inte om det, utan det är mer efteråt att man känner sig så himla mör i hela kroppen. Har aldrig gjort något som jag tycker är så himla roligt. Jag vart chockad när jag såg blåmärkerna. Det kändes ju inget, men sedan ploppar de upp lite överallt på kroppen. Det blir svårt att träna hela tiden som jag vill göra. Kroppen bli väl van. Har också märkt träningsvärk i nacken/halsen. Man tränar ju aldrig specifik det området, men nu hamnar man ju i alla sorters positioner.

Jag kanske har lättare att få blåmärken också, men när folk trycker hårt och ska hoppa och slänga sig, är det väl lätt hänt. Det är ju inte som att vi slår varandra, vi trycker, kramas, drar och rullar i princip. Jag har heller aldrig varit med om en sådan kamratskap som just i BJJ. Fast det kanske skiljer sig mellan klubb till klubb oavsett vilken kampsport, antar jag.


Citat:
Ursprungligen postat av Moffegrev
Skaffa en (inte flera) favoritteknik som du drillar in som en jävla dåre. Fortsätt drilla den här tekniken tills den sitter i ryggmärgen, då blir sparringen väldigt mkt roligare.

Bra tips, tack så mycket!
Citera
2015-09-30, 22:44
  #10
Medlem
InnesIs avatar
När jag började hade jag allmän verk, för det mesta i revbenen. Dessutom fick jag en del blåmärken. Benen och överarmarna/armhålorna mest. Kan givetvis bara tala utifrån egen erfarenhet men sådant vänjer sig kroppen vid.

Naturligtvis kan du känna dig stel eller få ont då och då men den där konstanta värken över stora delar av kroppen kommer antagligen försvinna.

Som ny ska du inte vara rädd att säga till om någon högre rankad kör väl hårt med dig. Vi hade en kille på vår klubb som gillade att vinna i sparring och körde på väl hårt även när han inte behövde. Naturligtvis försökte vi lugna honom samt para ihop de nya med andra människor som hade mer vett. Så kör någon för hårt, för det kan absolut hända på sparring, säg till.
Citera
2015-10-01, 10:49
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Så kör någon för hårt, för det kan absolut hända på sparring, säg till.

Okej, tack så mycket. Det kan ju vara svårt att veta vad som anses för hårt. Man får hoppas de runt omkring som är mer erfarna ser det och kanske försöker fixa ihop en med någon annan under sparring, precis som du sa att ni gjorde.
Citera
2015-10-01, 18:22
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Any1CanDream
Vi rullar? Vet inte riktigt hur jag ska förklara det, men har jag blåmärken lite överallt från en tå på foten upp till bröstet. Brukar väl börja med lite uppvärmning och sedan träna in olika teknik. Sedan är det sparring som gäller. Och då får man ju möta alla från nybörjare till myket skickliga BJJ'are. Man hamnar ju i vissa positioner då man tar i och råkar få en smäll. Alltså det här är inget jag märker av medan jag tränar så att jag får jätte ont och tycker inte om det, utan det är mer efteråt att man känner sig så himla mör i hela kroppen. Har aldrig gjort något som jag tycker är så himla roligt. Jag vart chockad när jag såg blåmärkerna. Det kändes ju inget, men sedan ploppar de upp lite överallt på kroppen. Det blir svårt att träna hela tiden som jag vill göra. Kroppen bli väl van. Har också märkt träningsvärk i nacken/halsen. Man tränar ju aldrig specifik det området, men nu hamnar man ju i alla sorters positioner.

Jag kanske har lättare att få blåmärken också, men när folk trycker hårt och ska hoppa och slänga sig, är det väl lätt hänt. Det är ju inte som att vi slår varandra, vi trycker, kramas, drar och rullar i princip. Jag har heller aldrig varit med om en sådan kamratskap som just i BJJ. Fast det kanske skiljer sig mellan klubb till klubb oavsett vilken kampsport, antar jag.




Bra tips, tack så mycket!

Du har extremt lätt att få blåmärken då. Som sagt jag bara fått en gång på min tricpes pga, pressning av en tjock persons knä.

Att det känns som du blivit påkörd av en lastbil är normalt efter träningen. Men blåmärken överallt är väldigt konstigt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback