Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2018-02-28, 18:36
  #109
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Och vad är det då man skjuter en varg, så snart den tittar åt en hund, om inte en ren hämnd enligt devisen "öga för öga, tand för tand".
Skjuter du en varg inne på din egen gård är det ju en solklar §28 , den har inte i bebyggelse att göra .
Ska man behöva vänta tills den har käftarna runt en barnhals ?
Citera
2018-02-28, 19:19
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Skjuter du en varg inne på din egen gård är det ju en solklar §28 , den har inte i bebyggelse att göra .
Ska man behöva vänta tills den har käftarna runt en barnhals ?
Att en varg passerar över gården, är ingen uppenbar §28. Skjuter du bara för att du ser den, då är det jaktbrott!
Citera
2018-02-28, 19:33
  #111
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Att en varg passerar över gården, är ingen uppenbar §28. Skjuter du bara för att du ser den, då är det jaktbrott!
Rastar jag min hund eller har hunden i löplina ute och vargen närmar sig är det §28.

Personligen anser jag det ska vara fri avskjutning på all varg i närheten av bebyggelse , då blir man av med de onaturligt oskygga vargarna och lindrar plågorna för de som bor där vargen finns .
Citera
2018-03-02, 18:49
  #112
Medlem
ekerilars avatar
Dom skulle ha meddelats idag, men enligt Svensk Jakt kommer den att meddelas först på tisdag.
Citera
2018-03-06, 22:16
  #113
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsprutan
Det har inte begåtts något jaktbrott överhuvudtaget i samband med att varg tiken sköts...


Farbror Fettsprutan hade som så ofta helt rätt. Idag föll domen och en enig tingsrätt friar skytten. Det verkar inte som om det begåtts något brott här.

Bra! Då vet vi att jaktlagens §28 är tillämplig även vid rastning av hundar.
Citera
2018-03-26, 22:10
  #114
Medlem
ekerilars avatar
Åklagaren i ärendet har meddelat att han inte har för avsikt att överklaga domen. Imorgon vinner den laga kraft.

Uppenbarligen var denna händelse inom ramen för §28.
Citera
2018-05-09, 12:03
  #115
Medlem
PrincessDaisys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exiztenzia
Eftersom du är så förbannat dåligt insatt i detta verkar det som så förstår jag inte ens varför du uttalar dig. Jag har bevis för allt jag skriver så nej jag fabulerar inte och Sjundareviret är ett väldigt stort område. Att sitta och försvara äckel-jägare som begått jaktbrott mot en varghona som hade 4,5 månaders valpar då säger det mesta om dig!


Tyvärr blev han frikänd
Har läst hela förundersökningen, mkt intressant
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback