Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-29, 20:56
  #1
Medlem
cavalls avatar
kan m an bära med sig bössan i skogen "bara för att"?

han skulle inte jaga utan hade med sig bössan ändå...

http://www.news55.se/tt-nyheter/hund...dodade-varg%2F

nu handlar det inte om vargen sköts lagligt eller inte, utan själva grejen att han hade bössan med sig...
Citera
2015-09-29, 21:01
  #2
Medlem
ekerilars avatar
Har han jakträtt på marken ifråga finns det inget hinder.
Citera
2015-09-29, 21:59
  #3
Medlem
Licens för bössan är rätt bra att ha. Sen tror jag iof inte att jakträtt på marken är ett krav heller.
Citera
2015-09-29, 22:26
  #4
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snowlady
Licens för bössan är rätt bra att ha. Sen tror jag iof inte att jakträtt på marken är ett krav heller.

Jo, du måste endera vara jakträttshavare eller ha tillåtelse från denne, för att få gå omkring med bössan.
Citera
2015-09-29, 22:31
  #5
Medlem
Som tidigare nämnt så är det fullt lagligt att ha med sig geväret om du har jakträtt på marken du vistas på.
Citera
2015-09-29, 23:39
  #6
Medlem
hogerspokets avatar
Och, vilken hundägare beträder mark där man har jakträtt i varglän utan bössa?


Lite som att bönderna i grismarker ofta har studsaren med sig utifallatt.

-edit-
Insåg att ovanstående kunde tolkas som att undertecknad tycker att man ska fulskjuta varg. Det tycker jag inte.

Däremot hade jag själv aldrig släppt hunden i vargmark utan att ha bössa med mig, i den mån en p28 skulle visa sig vara nödvändig. Nu är iofs varg inget problem i de marker där jag själv jagar - jag får bråka med björn istället...

Kollade in notisen och kan konstatera att det var frågan om en p28, och jag ser inget konstigt i detta.
__________________
Senast redigerad av hogerspoket 2015-09-29 kl. 23:47.
Citera
2015-09-30, 14:36
  #7
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
kan m an bära med sig bössan i skogen "bara för att"?

han skulle inte jaga utan hade med sig bössan ändå...

http://www.news55.se/tt-nyheter/hund...dodade-varg%2F

nu handlar det inte om vargen sköts lagligt eller inte, utan själva grejen att han hade bössan med sig...

Har man jakträtt på marken är lagligt. Har man inte jakträtt är det en annan femma...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback