Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-29, 20:52
  #1
Medlem
Qazws avatar
Tjaa! Det är så att jag har en leopardpäls i bra kvalite klor etc allt kvar. Skjuten av en närstående i afrika 40 år sedan så jag undrar;;

Finns det en marknad/intresse efter den typen av päls?

Vad är den värd på ett ungefär?

Hur går man ens tillväga att sälja något sådant då jag förstår att det är tabu och olagligt?

Vore kul med svar!
Citera
2015-09-29, 21:03
  #2
Medlem
djuphavsdjungelns avatar
Jag har också en leopardpäls i sämre skick, men ganska fin ändå. Bästa är att inte sälja den. Behåll den och häng upp den på väggen kan och får du göra, och det blir väldigt snyggt. Värdet kan vara 100 000 om det är perfekt skick.
Citera
2015-09-29, 21:19
  #3
Medlem
Qazws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djuphavsdjungeln
Jag har också en leopardpäls i sämre skick, men ganska fin ändå. Bästa är att inte sälja den. Behåll den och häng upp den på väggen kan och får du göra, och det blir väldigt snyggt. Värdet kan vara 100 000 om det är perfekt skick.




tack för svar! var så jag tänkte också och kmr att behålla den. men man är ju lite nyfiken, jag menar man kanske blir pank nångång eller blir i stort behov av pengar.. hur går det till om man skulle sälja den liksom. dark net? hehe har ingen koll därav nyfikenheten!
Citera
2015-09-29, 22:04
  #4
Medlem
Nu vet inte jag om leopard är utrotningshotad, men om den är det så krävs CITES intyg som man kan få från jordbruksverket.
För elfenben vet jag lite bättre... och där gäller att om du inte kan bevisa att prylen är äldre än från 1947 så krävs ett sånt intyg. Jag har t.ex ett piano med elfenbenstangenter, tillverkat 1955. Det är alltså teoretiskt olagligt att sälja, även om jag inte tror att insatsstyrkan kommer stormande precis ifall jag försöker.
Jag skulle leta vidare hos Jordbruksverket för mer info om jag var du
Citera
2015-09-30, 07:10
  #5
Medlem
Qazws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snowlady
Nu vet inte jag om leopard är utrotningshotad, men om den är det så krävs CITES intyg som man kan få från jordbruksverket.
För elfenben vet jag lite bättre... och där gäller att om du inte kan bevisa att prylen är äldre än från 1947 så krävs ett sånt intyg. Jag har t.ex ett piano med elfenbenstangenter, tillverkat 1955. Det är alltså teoretiskt olagligt att sälja, även om jag inte tror att insatsstyrkan kommer stormande precis ifall jag försöker.
Jag skulle leta vidare hos Jordbruksverket för mer info om jag var du

Okej, tack!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback