Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-09-29, 20:45
  #1
Medlem
Rembrandths avatar
Förut brukade en rad svåra/ovanliga filmer dyka upp på Tradera med jämna mellanrum, och priset blev alltid minst tusen spänn för dessa. Dock hänger jag inte så mycket på Tradera längre, det jag snackar om var ett antal år sedan (mellan 2005-2010 typ). Jag minns att vissa gamla hyrfilmer på VHS och vissa Disneyklassiker på DVD var värda en bra slant.
Finns det fortfarande enskilda filmer som kan stiga till dessa galna priser numera? Skulle vara roligt att veta vad som är eftertraktat på marknaden idag!
Citera
2015-09-30, 00:57
  #2
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Eftersom folk (likt dig) märkte att dessa gamla hyrfilmer gick för ofattligt höga summor på tradera så kom fler kända exemplar fram, många filmer som man trodde det kanske bara fanns 5 utav hade plötsligt 15 kända ex. Så därför sänks ju värdet extremt. Vet att min bror som samlade i början av 2000-talet har sålt av större delen av sin samling med högt minus.

Men esselte och Video Invest-släppen kan väl gå för en del fortfarande. Men som sagt, inte tro att du kan få sålt hollywoodfilmer för de stora summorna.

Det skall vara de "barnförbjudna" skräckfilmerna etc pga att de var förbjudna på 80-talet under masshysterin med videovåld och polisen beslagtog hyrVHS:er från Bensinmackar och brände materialet. (Största anledningen till att det finns så få ex och därför är de värda en del)
Citera
2015-09-30, 01:38
  #3
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Eftersom folk (likt dig) märkte att dessa gamla hyrfilmer gick för ofattligt höga summor på tradera så kom fler kända exemplar fram, många filmer som man trodde det kanske bara fanns 5 utav hade plötsligt 15 kända ex. Så därför sänks ju värdet extremt. Vet att min bror som samlade i början av 2000-talet har sålt av större delen av sin samling med högt minus.

Men esselte och Video Invest-släppen kan väl gå för en del fortfarande. Men som sagt, inte tro att du kan få sålt hollywoodfilmer för de stora summorna.

Det skall vara de "barnförbjudna" skräckfilmerna etc pga att de var förbjudna på 80-talet under masshysterin med videovåld och polisen beslagtog hyrVHS:er från Bensinmackar och brände materialet. (Största anledningen till att det finns så få ex och därför är de värda en del)

Just de filmer som dök upp på Tradera och fick så höga slutpriser köpte jag aldrig, jag bara observerade dem när jag letade efter annat som var intressant för min samling. Men däremot började jag leta en del efter såna gamla VHS:er själv på loppisar osv. som såg gamla ut, som jag sen la upp på Tradera och ändå fick en ganska hygglig slant för (kanske 1 av 20 VHS:er gav mer än några kronor av alla jag köpte). Jag kommer ihåg att de filmer som jag sålde, som jag fick 300 kr och uppåt för, bland annat var "Fantastiska Wilbur", "Killer Klowns", "Åsa-Nisse och den stora kalabaliken" och "Rock-A-Doodle".
Citera
2015-09-30, 21:24
  #4
Medlem
Rembrandths avatar
Så det är alltså bara gamla VHS:er som fortfarande kan vara lite värdefulla? Finns det inte nån DVD som blivit utgiven i jävligt liten upplaga, sålt dåligt eller nåt, som är värdefull? DVD har ju trots allt funnits ett tag nu, och VHS är ju historia för de flesta?
Citera
2015-09-30, 22:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rembrandth
Så det är alltså bara gamla VHS:er som fortfarande kan vara lite värdefulla? Finns det inte nån DVD som blivit utgiven i jävligt liten upplaga, sålt dåligt eller nåt, som är värdefull? DVD har ju trots allt funnits ett tag nu, och VHS är ju historia för de flesta?

Personligen har jag betalat ganska saftigt för ännu inplastade out-of-print DVD:er innehållandes svenska tv-serier.
Citera
2015-10-02, 01:53
  #6
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupsu
Personligen har jag betalat ganska saftigt för ännu inplastade out-of-print DVD:er innehållandes svenska tv-serier.

Finns det verkligen värde i såna? Eller de är värda en del just för dig?
Citera
2015-10-02, 02:05
  #7
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rembrandth
Så det är alltså bara gamla VHS:er som fortfarande kan vara lite värdefulla? Finns det inte nån DVD som blivit utgiven i jävligt liten upplaga, sålt dåligt eller nåt, som är värdefull? DVD har ju trots allt funnits ett tag nu, och VHS är ju historia för de flesta?

Finns nog en del som samlar Criterion-utgåvor som säkert kan lägga en slant eller två för att fullborda sin samling, men detta tar jag bara från luften, vet inte vad de kan vara värda. Men sett dem i butiker för 400 kr per film som max.
Citera
2015-10-02, 02:30
  #8
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Finns nog en del som samlar Criterion-utgåvor som säkert kan lägga en slant eller två för att fullborda sin samling, men detta tar jag bara från luften, vet inte vad de kan vara värda. Men sett dem i butiker för 400 kr per film som max.

De har jag faktiskt aldrig hört talas om innan Men jag kollade lite snabbt på Tradera nu och samtliga där är "köp nu"-pris på några hundralappar som högst. Fanns dock ingen med budgivning som skulle vara spännande att följa för att få veta slutpriset.

Däremot hittade jag nåt annat, Halloween 6 på DVD med svensk text verkar vara värd en slant. Svårt dock att säga hur mycket eftersom de som låg på Tradera kostade 699 respektive 899 kr med "köp nu"-pris. Återigen ingen spännande budgivning, och antagligen är det överpriser eftersom de inte blivit sålda!
Citera
2015-10-02, 15:18
  #9
Medlem
Bret-Harts avatar
Tro det eller ej men Reine och Mimmi i fjällen går för mellan 3-500 kr på DVD
Citera
2015-10-04, 02:10
  #10
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Tro det eller ej men Reine och Mimmi i fjällen går för mellan 3-500 kr på DVD

Det kan ju knappast bero på dess handling i alla fall! Gillar verkligen serien Tre kronor, men Reine och Mimmi i fjällen måste vara en av de sämsta svenska filmerna någonsin?
__________________
Senast redigerad av Rembrandth 2015-10-04 kl. 02:10. Anledning: Skrev fel
Citera
2015-10-04, 09:34
  #11
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rembrandth
Det kan ju knappast bero på dess handling i alla fall! Gillar verkligen serien Tre kronor, men Reine och Mimmi i fjällen måste vara en av de sämsta svenska filmerna någonsin?

Ja den är skitkass men svår att få tag på.......
Citera
2015-12-10, 02:56
  #12
Medlem
Rembrandths avatar
Jag såg häromdan att "Sommardåd" på DVD slutade på 365 kr på Tradera, vilket jag tycker är en ganska saftig summa för en DVD. I och för sig är filmen bra och baserad på en berättelse av Stephen King, men ändå!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback