Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-09-29, 23:30
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Nej, tjocka människor skall mobbas - då lär de sig förhoppningsvis att det helt enkelt inte är okej att se ut så.

Och nej, fetma är självförvållat och det är tjockisens eget ansvar att inte se ut så - utan istället försöka leva lite hälsosamt istället. Eller ja, förutsatt att inte tjockisen under vapenhot dagligen blir itvingad litervis med ister och smält smör, men att det inträffar är knappast vanligt förekommande, så...
Sådana som du borde mobbas. Då kanske ni skulle lära er att inte uttala er så korkat.

Citat:
Ursprungligen postat av Blca
Miljömedvetenhet är en glidande skala, och man kan vara miljömedveten i olika grad. Exemplet får ses som en referenspunkt jag strävar mot så gott jag kan men självklart är ingen perfekt.
Det var ungefär det här jag ville åt. Var och en bestämmer själv vad man är beredd att offra. Sen kan man naturligtvis kritiseras för sina val, men du uttalade dig rätt kategoriskt.

Citat:
Men många jag träffat som varit överviktiga har konsumerat stora mängder kött- och mjölkprodukter, alkohol, socker samt kört mycket bil. De kan definitivt sägas vara långt från denna referenspunkt och är också temat för denna tråd.
Här håller jag helt med dig. Det blir lite löjligt att säga att man är miljömedveten då, men å andra sidan är det ju bättre att de gör lite än inget.
Citera
2015-10-02, 08:58
  #14
Medlem
Man går ner i vikt för att man ligger på ett kaloriunderskott, inte för att man kramar träd och miljösorterar.

Skämt åsido, det är förmodligen svårare att överäta kalorisnåla livsmedel rika på kostfiber då de har en hög mättnadsfaktor till skillnad från kaloritäta livsmedel rika på socker, salt och fett som bara triggar fler hungersignaler/endorfiner och får en att äta mer.
Citera
2015-10-02, 09:14
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blca
Medical causes of obesity can include:
  • Hypothyroidism. This is a condition where the thyroid gland, located in the neck, produces too little thyroid hormone. Thyroid hormone regulates our metabolism. So too little hormone slows the metabolism and often causes weight gain. If your doctor suspects thyroid disease as a cause of your obesity, he or she may perform blood tests to check your hormone levels.
  • Cushing's syndrome. This condition results when the adrenal glands (located on top of each kidney) produce an excess amount of a steroid hormone called cortisol. This leads to a build-up of fat in characteristic sites such as the face, upper back, and abdomen.

Enkel Google-sökning ger dig svaret.

http://www.webmd.com/diet/obesity/me...easons-obesity


Här känns det som om Pucko och Pulver diskuterar. Två sjukdomar som man har behandling för. Vet du ens förekomsten av cushings syndrom? Behandlad sjukdom ger inte fetma.
Citera
2015-10-04, 20:42
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellint
Här känns det som om Pucko och Pulver diskuterar. Två sjukdomar som man har behandling för. Vet du ens förekomsten av cushings syndrom? Behandlad sjukdom ger inte fetma.
Detta stämmer. Under antagandet att samtliga med dessa ovanliga sjukdomar direkt får en korrekt ställd diagnos och därmed inte hinner bygga upp extra kroppsvikt under sjukdomsförloppet kan jag hålla med dig. Vet dock inte hur relevant detta antagande är för diskussionen. Förstår heller inte varför prevalens är aktuellt. Frågan var om man kan gå upp i vikt på medicinsk grund, inte hur ovanligt detta är jämfört med att gå upp i vikt till följd av ett ohälsosamt leverne.

Känns för övrigt rätt förmätet att likna någon med Pucko och/eller Pulver.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback