Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-29, 19:58
  #1
Avstängd
Tjenare! Jag och en kompis tjafsar över vem som har övertaget i en fight, personen som är lång eller personen som är kort?

Vi säger att båda är EXAKT lika bra men den ena är 175 och den andra är 190, vem har då övertaget?
Citera
2015-09-29, 20:00
  #2
Medlem
Kentaklumpfots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xerdoin
Tjenare! Jag och en kompis tjafsar över vem som har övertaget i en fight, personen som är lång eller personen som är kort?

Vi säger att båda är EXAKT lika bra men den ena är 175 och den andra är 190, vem har då övertaget?

Om ni är exakt lika bra så bör den långa ha övertaget med tanke på räckvidden. Men då baserat på att ni har samma reaktionsförmåga, lika rappa slag och samma fotarbete.
Citera
2015-09-29, 20:00
  #3
Medlem
Den långa 190 cm killen såklart. Längre räckvidd, ben samt naturligt större muskler än den korta vid 175 cm.


Att den kortare står stadigare än den längre i kamp är en ren myt den lilla 175 cm killen kan sparka, tackla och slå så hårt han bara vill utan att den långa ens rör sig.
Citera
2015-09-29, 20:33
  #4
Medlem
teasardigs avatar
Den som väger mest. Väger de lika mycket kommer den som är 175 att vara pumpad som ett monster medans den som är 190 är tanig som en sticka. Mike Tyson är 178 och knockade mycket längre boxare på löpande band. Tänker du dig två vanliga Svenssons så har såklart den som 190 övertaget eftersom han antagligen både är längre och tyngre.
Citera
2015-09-29, 22:50
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xerdoin
Tjenare! Jag och en kompis tjafsar över vem som har övertaget i en fight, personen som är lång eller personen som är kort?

Vi säger att båda är EXAKT lika bra men den ena är 175 och den andra är 190, vem har då övertaget?

Om båda har liknande kroppsbyggnad så att den långa är tyngre också så har han ett klart övertag.

Om båda väger lika mycket (och den kortare är muskulös snarare än tjock) så beror det på. I praktiken brukar räckvidd vara snäppet bättre än muskelstyrka i striking enligt min erfarenhet. I grappling skulle jag säga att motsatt råder.
Citera
2015-09-30, 10:44
  #6
Medlem
Otränade långa personer är jävligt lätta att ta ner, i min erfarenhet... Deras ben är underbara att dyka på. Gratis godis
Citera
2015-09-30, 13:10
  #7
Medlem
confused...s avatar
Är ganska allmänt känt att längden ger ett övertag.

Två personer på samma vikt, lika vältränade och lika duktiga att slåss så kommer den långa ha ett övertag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback