Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-10-04, 04:58
  #13
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAfar
Detsamma. Ingenting du skriver motbevisar mina teser.

Haha, nä jag ar ju knappast skrev ju knappast någon roman med fullständig notapparat, så det kan jag hålla med om. Att Bildtregeringen inte agerade så som de borde, de var alldeles för opinionstillvända, är tydligt och välkänt, men det var ju inte 1991-1994 som krisen skapades, det var då bubblan briserade.

Men du kan ju återkomma när du läst på i ämnet. Tre läsvärda tips är Lindbeckkommissionens betänkanden samt Ingvar Carlssons och Kjell-Olof Feldts självbiografier. Även Bengt Dennis bok om räntehöjningen till 500% är bra, men rör delvis ett annat område.
Citera
2015-10-04, 05:29
  #14
Avstängd
FromAfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Haha, nä jag ar ju knappast skrev ju knappast någon roman med fullständig notapparat, så det kan jag hålla med om. Att Bildtregeringen inte agerade så som de borde, de var alldeles för opinionstillvända, är tydligt och välkänt, men det var ju inte 1991-1994 som krisen skapades, det var då bubblan briserade.

Men du kan ju återkomma när du läst på i ämnet. Tre läsvärda tips är Lindbeckkommissionens betänkanden samt Ingvar Carlssons och Kjell-Olof Feldts självbiografier. Även Bengt Dennis bok om räntehöjningen till 500% är bra, men rör delvis ett annat område.

Jag behöver inte läsa på om ämnet men du har rätt till viss del. Det var då bubblan brast men Bildt-regeringen borde ha insett det som komma skulle och agerat efter det.

Jag är varken S eller M och försvarar inte någon av dom, snarare tvärtom. Jag tror faktiskt att man får gå tillbaka till Erling-tiden för att hitta en ansvarsfull ekonomisk politik.
Citera
2015-10-04, 06:12
  #15
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAfar
Jag behöver inte läsa på om ämnet men du har rätt till viss del. Det var då bubblan brast men Bildt-regeringen borde ha insett det som komma skulle och agerat efter det.

Jag är varken S eller M och försvarar inte någon av dom, snarare tvärtom. Jag tror faktiskt att man får gå tillbaka till Erling-tiden för att hitta en ansvarsfull ekonomisk politik.

Bildtregeringen visst mycket väl vad som skulle komma, precis som att Ingvar Carlsson, Kjell-Olof Feldt, folket på Riksbanken och i fastighetsbolagen under 80-talets andra hälft visste vilka problem vi hade byggt. Det framgår av den litteratur som finns i ämnet, och för övrigt även av uttalanden från Bo Lundgren och Nils Lundgren i den P3-dokumentär som gjorts om 90-talskrisen

Vad gäller ansvarsfull politik, så vill jag påstå att Ingvar Carlsson ändå tog tjuren vid hornen. Han agerade inte före krisen bröt ut, men det beror såvitt jag kan läsa mig till inte på opinionsmässig ovilja, utan på det oerhörda motstånd han och Kjell-Olof Feldt mötte från LO. Sen när Bildt tog vid togs inte alla de tuffa och impopulära beslut som borde tagits, men en del blev ändå gjort. Och de beslut som inte togs, ka till stor del tillskrivas det parlamentariska läget med NyD m.m. Han har i historieskrivningen fått oförtjänst mycket skit, S har använt krisens briserande under Bildts mandatperiod till att försöka skrämma väljarna med att borgerliga regeringar är oansvariga, Göran Persson körde på rätt hårt med det.

Jag är för övrigt vaken S eller M, bara generellt intresserad. 1990-talet är en extremt intressant period, en tydlig brytningstid i svensk politik och förvaltning.
Citera
2015-10-04, 17:04
  #16
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAfar
För att Bildt, ärkemoderaten som inte vet vad arbete är, ville avskaffa välfärden enligt sin ideologi.

Han var ändå mest intresserad av att investera i Gazprom för att berika sig men enligt bög-pk så har det aldrig hänt.
Dagens trollreplik?

Måhända är Kalle ärkemoderat men han har alltid sett till Svea rikes bästa och det skriver jag utan att någonsin lagt min röst på M.

Den utrikesminister vi har idag får mig att skämmas som svensk (jo, jag har röstat på S en gång i tiden innan jag insåg hur saker och ting förhåller sig).

Som fler har indikerat fick de blåa laget ta emot en nedkörd statsapparat sedan årtionden av förskingring, vem känner till att Sverige var världens rikaste stat i början på 70-talet?
Iochförsig började förfallet redan efter WW2 om jag förstått de som diskuterar samhällsekonomi i min omkrets.

Jag tror fortfarande att en viktig orsak till den tilltagna arbetslösheten går att finna i den krympande statslånefinnansierade offentliga sektor, men jag är öppen för förslag...
Citera
2015-10-04, 21:30
  #17
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smellyproof
Diagram för arbetslöshet

Som ni ser så ökade arbetslösheten kraftigt år 1990. En annan som är född under 90-talet undrar vad det var som hände?

Om du verkligen vill förstå vad som hände så rekommenderar dig att plugga till civilekonom nationalekonomi som huvudämne samt därefter minst 10 års inläsning i ämnet. Du kan börja med Bunnys boktips...

En liten detalj som kanske kan vara värd att nämnas i sammanhanget är att grafen räknar arbetslösa i råtal och vi har ju haft en befolkningsökning i Sverige. Det betyder ju att även om det procentuellt sett är samma arbetslöshet så kommer vi ändå få fler som är arbetslösa och kurvan kommer ändå att vara stigande. Nu var väl befolkningsökningen mellan 1970 och 1990 runt 6% så så stor betydelse har den inte men ändå.

En annan sak som kan vara värd att nämna i sammanhanget är att Sverige beslutade sig för att söka sig till EU. Med Sossarna i spetsen så hade Sverige fört en tydlig arbetslöshetsbekämpande politik under många år men den var vi tvungna att sluta med och börja föra en inflationsbekämpande politik istället för att kunna komma med i EU. Om du nu skulle börja plugga lite nationalekonomi så kommer du att få lära dig sambandet mellan arbetslöshet och inflation redan under första terminen samt lära dig mer om William Phillips teorier på området.

Förövrigt anser jag att måttet arbetslöshet är mer eller mindre värdelöst. Att inte vara arbetslös är inte samma sak som att ha arbete och vara sysselsatt vilket ju låter rätt konstigt egentligen. Idag har Sverige 7-8% arbetslöshet samtidigt som vi har 66-67% sysselsättning. Man behöver inte vara något matematiskt snille för att inse att detta inte blir 100% tillsammans utan att ungefär var 4:e person som tillhör arbetskraften varken är arbetslös eller sysselsatt.
Citera
2015-10-05, 18:37
  #18
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
En annan sak som kan vara värd att nämna i sammanhanget är att Sverige beslutade sig för att söka sig till EU. Med Sossarna i spetsen så hade Sverige fört en tydlig arbetslöshetsbekämpande politik under många år men den var vi tvungna att sluta med och börja föra en inflationsbekämpande politik istället för att kunna komma med i EU.
Intressant, så det är EU som är orsaken.

1990 gick det mindre än 2 privat på 1 offentlig anställd, idag är vi påväg mot 3.
Men det finns säkert systemfel i statistiken för att promota ekonomifaktas agenda.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/...ysselsattning/
Citera
2015-10-05, 19:15
  #19
Medlem
Ni insatta i ämnet: Finns det några paralleller mellan 80-talets bubbla och dagens ekonomiska läge? Jag menar, lånefesten (låg ränta - "idiotiskt att inte låna") och spekulationerna på bostadsmarknaden?

Visst, vi har dock inte samma låga arbetslöshet som i slutet av 80-talet men vad lånefesten beträffar, tror jag många där ute kommer få det svettigt dagen då räntan stiger. För mycket lyxfällanbeteende, övertro på ohämmad värdestegring på bostäder och låga marginaler.

Att spekulera om när nästa kris kommer, kan man lika gärna spå i kaffesump. Men tror ni att vi kommer få en kris av liknande karaktär som 90-talskrisen inom de närmaste, säg 10 åren? Vad talar för och vad talar emot? Förutom generella konjunkturcyklar då.
Citera
2015-10-06, 09:53
  #20
Medlem
mjohan84s avatar
Ni kan vara lungna , lövet är statsminister , han och Maggan löser eventuell kris.


På den tiden hade vi en fast växelkurs vilket är svårt att jämföra med dagens flytande.
Många hade dessutom lån i utlandet, man sänkte kronans värde för att man var tvungna men vilket innebär att de som hade lån i ex d-mark fick se sina skulder radikalt höjas


Staten erbjöd även tidigare statliga lån till människor till ett rabatterat pris, för att man skulle bygga nya hus, detta togs bort över en natt.


Kan det inträffa igen? Kan vi ha en ränta på 500% om ett halvår?
Jag tror ej det men det mycket väl krascha , dock inte lika hårt som då.

90talskrisen var värre än finanskrisen 2008, för Sveriges del.
Citera
2015-10-06, 10:38
  #21
Medlem
Kan det vara för att det var runt den tidpunkten våra svenska politiker började tillämpa NAIRU?

NAIRU innebär kortfattat att man bekämpar inflationen genom att hålla arbetslösheten uppe på en viss nivå - det kallas jämviktsarbetslöshet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/NAIRU

När denna idé slog igenom i Sverige vet jag inte och jag orkar inte forska efter flera olika källor, men här finns i alla fall en artikel som utmålar tidpunkten till 1991: http://josefsson.net/artikelarkiv/61...oersvinna.html
Citera
2015-10-06, 16:44
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris
Kan det vara för att det var runt den tidpunkten våra svenska politiker började tillämpa NAIRU?

NAIRU innebär kortfattat att man bekämpar inflationen genom att hålla arbetslösheten uppe på en viss nivå - det kallas jämviktsarbetslöshet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/NAIRU

När denna idé slog igenom i Sverige vet jag inte och jag orkar inte forska efter flera olika källor, men här finns i alla fall en artikel som utmålar tidpunkten till 1991: http://josefsson.net/artikelarkiv/61...oersvinna.html

Ja exakt! allt var en kupp. jag rekommenderar denna dokumentär https://www.youtube.com/watch?v=Dco58M6z1uM för alla som är intresserade av ämnet. Fjollan Milton Friedman spred sina nyliberalistiska ideer som påverkade Sverige väldigt negativt.
__________________
Senast redigerad av 2spooky 2015-10-06 kl. 16:52.
Citera
2015-10-06, 22:26
  #23
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAfar
För att Bildt, ärkemoderaten som inte vet vad arbete är, ville avskaffa välfärden enligt sin ideologi.

Han var ändå mest intresserad av att investera i Gazprom för att berika sig men enligt bög-pk så har det aldrig hänt.
Men ditt mongo, Bildt satt 91-93 när krisen redan var ett faktum
Citera
2015-10-06, 22:56
  #24
Avstängd
FromAfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Men ditt mongo, Bildt satt 91-93 när krisen redan var ett faktum

Och han gjorde det än värre genom att leka kung på kullen när det gällde finanspolitik och ignorera allt vad samhällsintresse heter ditt supermongo. Arvtagaren Reinfeldt tog det till sin spets och nu sitter vi i skiten totalt.
__________________
Senast redigerad av FromAfar 2015-10-06 kl. 23:33.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback