Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-29, 11:47
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Nu är jag inte insatt i våldsbrottsstatistik, men är det möjligen så, att det där som DN hävdar i själva verket är en journalistisk myt som uppkommit på följande sätt:

- kriminologer plockar fram siffror som visar, att antalet mord minskat under någon viss period.

- tidningarna får så småningom detta till att antalet våldsbrott (där mord bara utgör en försumbar del) har minskat.

Tacksam om någon som kan, lägger fram ovedersägliga siffror så man slipper sväva i ovisshet.


Tricksande med statistik och glidningar i fråga om vad ett visst statistiskt nyckeltal egentligen står för, det har tidningarna hållit på med i årtionden. Både på ledarplats och på nyhetssidorna.

Och nej, DN är inte trovärdiga längre. Anders Bollings "framtidsblogg" till exempel kryllar av märkliga finter och halvtokiga bedömningar som får hjälpa till att basunera ut (eller knåda in?) en panglossiansk vision av att "det blir bättre och bättre dag för dag, vi lever i stort sett i den bästa av alla möjliga världar".
Citera
2015-09-29, 12:02
  #14
Medlem
DN kultur sysslar inte så mycket med med kultur, - det liknar mer en alternativ ledarsida för proletären. - Tydligen vill ägaren ha det så.
Citera
2015-09-29, 12:44
  #15
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
DN kultur sysslar inte så mycket med med kultur, - det liknar mer en alternativ ledarsida för proletären. - Tydligen vill ägaren ha det så.

Det verkar onekligen så.

Fredsmäklaren Putin. Krig är Fred hos DN. 1984.

http://stefanolsson.nu/2015/09/29/pu...stasidan-igen/
Citera
2015-09-29, 12:51
  #16
Medlem
Hur håller sig detta förfarande till förföljelse och åsiktsregistrering i diktaturer? Ryssland, Vitryssland, Nordkorea? Journalisterna är diktaturen Sveriges lakejer. Jag har en känsla av att det blir allt tydligare.

Ursäkta OT, men jag följde Forum i SVT i går måndag, ett seminarium handlade om skillnaden mellan svensk och dansk flyktingpolitik. Utan flummisar typ Arnstad och Sjöstedt. En nyskriven bok av journalisten Susanne,något, diskuterades av 4 bildade och insatta i ämnet. Professor i statsvetenskap, dansk, docent politiker etc. Mycket givande och intressant. Bl.a framkom det att danska politiker lyssnar på folket och försöker rätta politiken efter folkviljan. I Sverige var det helt tvärtom. Och att utesluta hela SD väljar- sympatisörer var en farlig väg att gå. Sverige benämndes som exceptionellt.

Ja , första delen i detta mitt inlägg grunnar jag nu mycket på efter att ha hört nämnda seminarium.
Citera
2015-09-29, 12:54
  #17
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Fantastiskt att de inleder med lögnen att våldsbrotten inte ökat sedan sjuttiotalet. Faktum är att våldsbrotten ökat med många hundra procent sedan sjuttiotalet, även räknat per ´capita. Bara att själv göra en sökning i BRÅs statistikdatabas.

Denna "faktagranskare" tror jag kommer slå tillbaks på DN så det står härliga till. Det kommer givetvis leda till en diskussion där DN ofta kommer stå med byxorna nere. Det är ju inte så svårt att bevisa att banksektorn till övervägande del är judiskt ägd, liksom media. Vill verkligen DN öppna denna säck?

Till och med Jerzy Sarnecki har backat från denna ståndpunkt. Han drev (och därmed hela BRÅ)under många år tesen att brott och våldsbrott inte ökat sen 70-talet. Men till slut fick han krypa till korset och erkänna att brotten visst har ökat.
Han bytte då retorik och drev sen tesen att det var farligare under 1700-talet än idag (jo det här är sant). Men alla hans (och BRÅS) år av lögner satte säkert spår hos de svagbegåvade journalisterna.
Citera
2015-09-29, 12:57
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ur artikeln som länkas i trådstarten:



Nu har jag inte koll på statistiken, men statistik säger faktiskt inte allt (och för säkerhets skull: Jag har undervisat i statistik på högskolenivå och är rätt van vid att hantera sådan).

Jag är så gammal att jag varit ute i arbetslivet sedan 70-talet, och värt att notera är t ex att delar av det öppna och informella samhälle vi då hade, är borta nu.

Ett enkelt exempel är, att på 70-talet kunde i princip vem som helst promenera in till vilken myndighet eller på vilket kommunkontor som helst utan kontroll, föranmälan etc.

Nu har väldigt många myndigheter och kommunkontor stängts igen för utomstående, av säkerhetsskäl.

Detta kan ju inte bero på något annat än att myndigheter och kommuner har fått en ökad hotbild och måste skydda sin personal. Sen spelar det baske mig ingen roll om antalet brott har gått upp eller ned.

Och i Malmö får en del av kommunens anställda lära sig hur en handgranat ser ut, eftersom odetonerade sådana har hittats det senaste halvåret.

Utifrån ovanstående resonemang så tycker jag att DNs artikel framstår som rent snömos som försöker vrida till verkligheten på ett sätt som passar tidningen.

Så resultatet av DNs lilla upprop är, att det är tidningen själv som är skruvad.

Det är en typ av uttalanden som allt som oftast förekommer, inte minst i debatter på nätsajter: vad vi känner och tycker, vilket inte nödvändigtvis är liktydigt med hur någonting faktiskt ser ut – en åsikt och ett faktum är inte samma sak. Och vår lilla bit av verkligheten är just vår lilla bit av verkligheten – att vi inte har mött ett fenomen betyder inte att det inte existerar. Vi går naturligtvis alla understundom mer eller mindre i fällan att utgå ifrån att just vår verklighet är generellt giltig för alla – det är mycket lätt gjort och djupt mänskligt.
Citera
2015-09-29, 13:34
  #19
Medlem
Separatistens avatar
Underbar timing:

http://läkarstudent.se/press/2015/09...heter-har-fel/

"Häromdagen publicerade Dagens Nyheter en artikel om svenska läkarstudenter i utlandet. I artikeln görs påståenden som är av stor betydelse för artikelns budskap – och därtill felaktiga."
Citera
2015-09-29, 16:54
  #20
Moderator
Siegfrids avatar
Inlägg från (FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen? infogade.
/Mod
Citera
2015-09-29, 19:28
  #21
Medlem
Darwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Här kan du gör adin egen sökning:

http://statistik.bra.se/solwebb/action/

Våldsbrotten har, som sagt, ökat många många hundra procent.

Nja, antalet anmälda brott har ökat väldigt mycket, men när BRÅ gör undersökningar som mäter om folk har blivit utsatta för brott, och hur trygga de uppfattar sig, så visar det inte på någon större ökning, och folk uppger att de känner sig trygga.
Citera
2015-09-29, 20:04
  #22
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaloPaloPalo
Bör vi ens uppmärksamma något denna "tidning" gör eller skriver om?

Bidrar vi då inte till dess intäkter, bara genom att vi nämner dess usla namn och varumärke?

Bör vi inte enbart ignorera denna ljugmedia, inte läsa den, inte bli upprörda över ngt i den, och absolut aldrig prata om den med andra utom möjligtvis för att uppmuntra andra att byta till SvD istället (som är ngt mindre usel).

Första regeln: man pratar inte om denna tidning eller om ngt de hittar på i försök att få uppmärksamhet och kunna sprida sina lögner om verkligheten till barn, naiva och lättlurade.

Vilka vi? Det tråkiga med Flashback är att den som försöker skriva vettiga inlägg blir ihopblandad med diverse skumma figurer med huvudet uppe i röven.
Citera
2015-09-29, 20:10
  #23
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Fantastiskt att de inleder med lögnen att våldsbrotten inte ökat sedan sjuttiotalet. Faktum är att våldsbrotten ökat med många hundra procent sedan sjuttiotalet, även räknat per ´capita. Bara att själv göra en sökning i BRÅs statistikdatabas.


Det är ju då tråkigt att Åkesson när han blir intervjuad i frågan inte kan ge ett vettigt svar som grundar sig på statistik utan istället ger ett luddigt svar. Vad är det som är så svårt?
Citera
2015-09-29, 21:21
  #24
Medlem
LeifD2s avatar
Det lustiga är att DN-nissarna själva inte fattar hur pinsamt det är för dom med en sådan här kampanj.

DN är en av dom främsta spridarna av lögner och förnekande/mörkande av fakta i Sverige.
Man undrar ju hur dom resonerar på redaktionen. Inser dom inte att dom gör bort sig fullständigt, ännu en gång?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback