Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-09-28, 23:08
  #1
Medlem
FatFreddysCats avatar
Vad tror ni gott folk, kan CBD-olja vara bra mot nervsmärta? Och vilken CBD-olja bör man köpa isåfall? Fann dessa två sidor på nätet som många verkar köpa ifrån, frågan är vilken som är "bäst"? http://elixinol.se eller http://cbdolja.com?

//FatFreddysCat
Citera
2015-09-28, 23:56
  #2
Medlem
Sereenas avatar
CBD ska vara effektivt mot nervsmärtor ja. (Är själ sugen på att prova pga kroniska nervsmärtor).
Citera
2015-09-29, 00:33
  #3
Medlem
FatFreddysCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
CBD ska vara effektivt mot nervsmärtor ja. (Är själ sugen på att prova pga kroniska nervsmärtor).

Jo jag är själv sugen på att testa faktiskt. Skadar ju inte. Dock har jag hört att CBD-olja måste innehålla en högre procent av THC än vad som är lagligt för att ge bäst effekt mot tex nervsmärta/smärtor. Sen om det stämmer eller inte vet jag inte. Sativex som är receptbelagd och skrivs ut till folk med MS bland annat har en högre halt av THC och bör kunna vara effektiv mot nervsmärta. Men frågan är hur lätt läkarna skriver ut det samt så har jag hört att Sativex är riktigt dyrt. Ingår visst inte i högkostnadsskyddet heller. Äter du någon/några mediciner just nu eller?
Citera
2015-09-29, 01:52
  #4
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatFreddysCat
Jo jag är själv sugen på att testa faktiskt. Skadar ju inte. Dock har jag hört att CBD-olja måste innehålla en högre procent av THC än vad som är lagligt för att ge bäst effekt mot tex nervsmärta/smärtor. Sen om det stämmer eller inte vet jag inte. Sativex som är receptbelagd och skrivs ut till folk med MS bland annat har en högre halt av THC och bör kunna vara effektiv mot nervsmärta. Men frågan är hur lätt läkarna skriver ut det samt så har jag hört att Sativex är riktigt dyrt. Ingår visst inte i högkostnadsskyddet heller. Äter du någon/några mediciner just nu eller?

Inga smärtmediciner utan bara mitt Levaxin & Liotyronin.
Det enda läkaren ger mig mot smärtan är Alvedon 665 (2st 3ggr om dagen) och Pronaxen 500mg (1st 3ggr om dagen) och det har jag slutat ta då det har noll effekt mot smärtan.

Jag fick Tramadol 100mg utskrivet en vända och det funkade bra, dock så byggde jag upp tolerans ganska snabbt.
Men läkaren vägrar skriva ut det igen med hänvisning att han var orolig att jag skulle bli beroende (trots att jag bara tog det på kvällen och inte ens tog det varje kväll utan bara dom kvällar jag hade extra ont).
Han blåvägrar skriva ut nåt starkare än Alvedon+Pronaxen kombon och envisas med att om jag bara äter det "ett tag" så kommer det bita (jag åt den höga dosen varje dag i 2 år utan nån "bättre effekt" som han lovade att det skulle bli, istället så gick det från "dålig effekt" till "ingen effekt").
Citera
2015-09-29, 02:02
  #5
Medlem
FatFreddysCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Inga smärtmediciner utan bara mitt Levaxin & Liotyronin.
Det enda läkaren ger mig mot smärtan är Alvedon 665 (2st 3ggr om dagen) och Pronaxen 500mg (1st 3ggr om dagen) och det har jag slutat ta då det har noll effekt mot smärtan.

Jag fick Tramadol 100mg utskrivet en vända och det funkade bra, dock så byggde jag upp tolerans ganska snabbt.
Men läkaren vägrar skriva ut det igen med hänvisning att han var orolig att jag skulle bli beroende (trots att jag bara tog det på kvällen och inte ens tog det varje kväll utan bara dom kvällar jag hade extra ont).
Han blåvägrar skriva ut nåt starkare än Alvedon+Pronaxen kombon och envisas med att om jag bara äter det "ett tag" så kommer det bita (jag åt den höga dosen varje dag i 2 år utan nån "bättre effekt" som han lovade att det skulle bli, istället så gick det från "dålig effekt" till "ingen effekt").

Låter som en riktigt inkompetent läkare. Finns ju en del att testa. Alvedon i större mängder är ju inte bra för levern precis och inte smärtstillande för fem öre och helt värdelöst vid nervsmärta! Tramadol kan hjälpa ett tag, för vissa tappar den effekt efter ett tag och för vissa så kan man stå på samma dos i åratal med god effekt. Individuellt det där. Finns Palexia också som är eftergångaren till Tramadol som skall fungera rätt bra mot nervsmärta. Har du testat Gabapentin eller Lyrica? Det brukar läkarna skriva ut utan krångel vid nervsmärta. För vissa funkar det kanon, för andra mindre bra. Kanske något för dig annars att fråga din läkare om? Jag lider själv av svår WED/RLS (restless legs) samt fintrådsneuropati vilket är minst sagt plågsamt. Har testat varenda medicin praktiskt taget med dåliga resultat. Äter just nu Targiniq, en stark opiat, samt kombinerar med Gabapentin vid behov men får ändå inte den effekt man vill ha. Har en tid hos en neurolog om ett tag där vi skall diskutera att kanske testa Metadon som sägs kunna ge god effekt vid nervsmärta samt vid svår WED/RLS (restless legs). Har också träffat en drös med stolpskott till läkare kan jag säga. Men har tur att ha en ganska bra just nu.
Citera
2015-09-29, 02:20
  #6
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatFreddysCat
Låter som en riktigt inkompetent läkare. Finns ju en del att testa. Alvedon i större mängder är ju inte bra för levern precis och inte smärtstillande för fem öre och helt värdelöst vid nervsmärta! Tramadol kan hjälpa ett tag, för vissa tappar den effekt efter ett tag och för vissa så kan man stå på samma dos i åratal med god effekt. Individuellt det där. Finns Palexia också som är eftergångaren till Tramadol som skall fungera rätt bra mot nervsmärta. Har du testat Gabapentin eller Lyrica? Det brukar läkarna skriva ut utan krångel vid nervsmärta. För vissa funkar det kanon, för andra mindre bra. Kanske något för dig annars att fråga din läkare om? Jag lider själv av svår WED/RLS (restless legs) samt fintrådsneuropati vilket är minst sagt plågsamt. Har testat varenda medicin praktiskt taget med dåliga resultat. Äter just nu Targiniq, en stark opiat, samt kombinerar med Gabapentin vid behov men får ändå inte den effekt man vill ha. Har en tid hos en neurolog om ett tag där vi skall diskutera att kanske testa Metadon som sägs kunna ge god effekt vid nervsmärta samt vid svår WED/RLS (restless legs). Har också träffat en drös med stolpskott till läkare kan jag säga. Men har tur att ha en ganska bra just nu.

Har inte fått provat nåt annat än Tram av dom "riktiga" sakerna.

Problemet är att han i övrigt är en jäkligt bra läkare, men han är extremt restriktig med starkare smärtstillande.
Och ingen av dom andra läkarna jag haft har velat skriva ut nåt heller, dom har mer eller mindre direkt sagt åt mig att sluta vara sån sjåpig "SVBK" och att om jag bara slutar känna efter så mycket så ska jag minsann se att jag egentligen inte har ont.
Jag har smärtor som jag vaknar av på natten och "skov" där jag sitter och kippar efter andan och armen krampar ihop hela vägen från axeln och tappar all styrka/muskelkontroll i handen och tappar saker. En sån enkel sak som att stryka emot ett hängande tygstycke/klädesplagg med vissa delar av händerna/fingrarna känns som att slå sig på fingret med en hammare, men det är ju bara jag som inbillar mig/"känner efter för mycket", dom hittar ju inget fel när dom tittar så jag kan ju inte ha fel (med betoning på TITTAR, några prover/undersökningar görs inte).
Citera
2015-09-29, 10:38
  #7
Medlem
FatFreddysCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Har inte fått provat nåt annat än Tram av dom "riktiga" sakerna.

Problemet är att han i övrigt är en jäkligt bra läkare, men han är extremt restriktig med starkare smärtstillande.
Och ingen av dom andra läkarna jag haft har velat skriva ut nåt heller, dom har mer eller mindre direkt sagt åt mig att sluta vara sån sjåpig "SVBK" och att om jag bara slutar känna efter så mycket så ska jag minsann se att jag egentligen inte har ont.
Jag har smärtor som jag vaknar av på natten och "skov" där jag sitter och kippar efter andan och armen krampar ihop hela vägen från axeln och tappar all styrka/muskelkontroll i handen och tappar saker. En sån enkel sak som att stryka emot ett hängande tygstycke/klädesplagg med vissa delar av händerna/fingrarna känns som att slå sig på fingret med en hammare, men det är ju bara jag som inbillar mig/"känner efter för mycket", dom hittar ju inget fel när dom tittar så jag kan ju inte ha fel (med betoning på TITTAR, några prover/undersökningar görs inte).

Usch det där låter rätt jobbigt det med, och obehagligt. Så dom hittar inget fel? Gör inga större tester? Låter som att du borde få träffa en neurolog tycker jag. Få en remiss. Har själv märkt att ibland har dom svårt att ställa diagnos på vissa grejer. Min nervsmärta som jag snart haft i drygt två år fann dom ingen förklaring till trots EMG-undersökningar m.m. Men en läkare sa att man inte alltid kunde se om man hade tex fintrådsneuropati på dessa tester, att ibland kunde det vara svårt. Var man på g att utveckla det så kunde det ta tid innan det syntes. Så fick göra en ny undersökning för drygt en månad sen (ny EMG-undersökning) när det hade gått c.a 1 år sen sist och denna gång visade testet en avvikelse på att jag hade fintrådsneuropati.

Hursomhelst, har du smärtor och får sömnproblem av det så skadar det ju inte att fråga din läkare om Gabapentin eller Lyrica. Det skrivs ju ut mot nervsmärta och är ej narkotikaklassat som opiater är.
Citera
2015-09-29, 10:46
  #8
Avstängd
är rent tjänstefel med läkare som nekar smärtstillande till de som verkligen har värk !!! tycker du ska stå på dej och ev byta läkare till någon bättre , för kraftig smärta påverkar livet och livsgnistan otroligt mycket för de drabbade om den fortgår under lång tid obehandlad .........................
Citera
2015-10-07, 20:12
  #9
Medlem
sephines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatFreddysCat
Äter just nu Targiniq, en stark opiat, samt kombinerar med Gabapentin vid behov men får ändå inte den effekt man vill ha. Har en tid hos en neurolog om ett tag där vi skall diskutera att kanske testa Metadon som sägs kunna ge god effekt vid nervsmärta samt vid svår WED/RLS (restless legs). Har också träffat en drös med stolpskott till läkare kan jag säga. Men har tur att ha en ganska bra just nu.

Antar att effekten du vill ha är att få vara värkfri och kunna leva så som innan problemen dök upp -hämmar värken dig mycket i dagsläget?

Just Targiniq tar jag också och har väl gjort det sedan i december förra året (snart ett år då).
Man undrar ju lite vad naloxonet som finns i Targinic gör med kroppen på lång sikt. Jag vill bort från vad allt värktabletter heter men för det krävs det att läkarna hittar vad som felas mig.
Har frågat om jag inte skulle kunna få testa att ta Oxycontin ett tag ist. för Targiniq.
Har inte tendens att bli förstoppad av opiater -nästan så att det känns tvärtom faktiskt.
Tror att jag har bl.a. lite kinkiga blodkärl i buken men vet inte säkert.

CBD-olja har återkommit i tanken lite då och då och blir jag inte bättre kommer jag förmodligen att testa det någon gång.
Metadon -den medicinen är ju bra ur många hänseenden men så som jag fattat det vill läkarna först vara helt säkra på att ens smärta är sån att opiater verkligen tar ned smärtan och att det inte är så att opiaterna enbart gör att man inte bryr sig om smärtan.
Svår mening att få hel tydlighet i men jag tror du hajjar.

Sedan så kan man ju fundera var gränsen går för att opiaterna går fullständigt till angrepp mot smärtan och inte är sederande i huvudsak. Svårt att mäta liksom.

Samtidigt lärs det ut på läkarlinjen att opiater inte ger bra effekt mot nervvärk vilket verkar vara en irrlära då opiater faktiskt gör det i många fall. En jävla soppa är vad det är
Det bästa vore om forskningen kom längre i kommunikationen mellan alla våra olika slags nerver (och deras struktur) och tids nog är vi nog där.

Alla individer får inte hjälpa av Gabapentin och Lyrica.

Tillägg. Smärtkliniker lite här och där skriver faktiskt ut rent sederande medicin vid en del smärtförhållanden. Återigen, djungel är vad det är.
Citera
2015-10-07, 20:28
  #10
Medlem
FatFreddysCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sephine
Antar att effekten du vill ha är att få vara värkfri och kunna leva så som innan problemen dök upp -hämmar värken dig mycket i dagsläget?

Just Targiniq tar jag också och har väl gjort det sedan i december förra året (snart ett år då).
Man undrar ju lite vad naloxonet som finns i Targinic gör med kroppen på lång sikt. Jag vill bort från vad allt värktabletter heter men för det krävs det att läkarna hittar vad som felas mig.
Har frågat om jag inte skulle kunna få testa att ta Oxycontin ett tag ist. för Targiniq.
Har inte tendens att bli förstoppad av opiater -nästan så att det känns tvärtom faktiskt.
Tror att jag har bl.a. lite kinkiga blodkärl i buken men vet inte säkert.

CBD-olja har återkommit i tanken lite då och då och blir jag inte bättre kommer jag förmodligen att testa det någon gång.
Metadon -den medicinen är ju bra ur många hänseenden men så som jag fattat det vill läkarna först vara helt säkra på att ens smärta är sån att opiater verkligen tar ned smärtan och att det inte är så att opiaterna enbart gör att man inte bryr sig om smärtan.
Svår mening att få hel tydlighet i men jag tror du hajjar.

Sedan så kan man ju fundera var gränsen går för att opiaterna går fullständigt till angrepp mot smärtan och inte är sederande i huvudsak. Svårt att mäta liksom.

Samtidigt lärs det ut på läkarlinjen att opiater inte ger bra effekt mot nervvärk vilket verkar vara en irrlära då opiater faktiskt gör det i många fall. En jävla soppa är vad det är
Det bästa vore om forskningen kom längre i kommunikationen mellan alla våra olika slags nerver (och deras struktur) och tids nog är vi nog där.

Alla individer får inte hjälpa av Gabapentin och Lyrica.

Tillägg. Smärtkliniker lite här och där skriver faktiskt ut rent sederande medicin vid en del smärtförhållanden. Återigen, djungel är vad det är.

En jäkla djungel det här. Den enda effekt jag är ute efter är att bli relativt smärtfri och kunna komma tillbaks till vardagen igen. Samt få bättre sömn. Sömnbristen jag har haft i snart 2 år är ingen höjdare och vi vet alla vad för lite sömn gör med en... Bryter verkligen ner en. Jag vill helst inte äta en massa stark benzo för att sova men snart kanske man måste göra det. Vill hellre hitta en bra medicin som kan göra en mer smärtfri för då kommer sömnen bli bättre automatiskt, övertygad om det. Vad naloxonet gör på sikt vet jag faktiskt inte. Fick Targiniq framför OxyContin då Targiniq enligt min läkare är skonsammare mot magen. Men ibland undrar jag om inte OxyContin är bättre? Även om läkarn min säger att dom är lika bra mot smärta men att Targiniq är skonsammare mot magen som sagt.

Får du byta från Targiniq till OxyContin då? Om du inte får problem med magen så borde du ju få testa den? Vi får se hur det blir med mig. Har ju provat både Lyrica och Gabapentin som sagt men hjälpte föga samt en massa jobbiga biverkningar bara. CBD-olja har jag icke testat ännu, men nyfiken på det. Kanske gör en beställning snart. Tror inte den tar bort smärtorna men kanske kan man få bättre sömn iaf.

Också hört av vissa läkare att enbart opiater inte är bra mot nervsmärta utan ibland får man kombinera och det har jag gjort men trots det ingen bättre effekt som sagt samt en massa jobbiga biverkningar så håller mig till opiater. Hört att Metadon kan vara bra mot kronisk nervsmärta samt att många kan stå på samma dos under flera år utan att behöva höja. Men som med allt så är det väl individuellt antar jag.

Sorry om allt blev lite osammanhängande nu eller nåt. Trött som fan här...
Citera
2015-10-07, 23:11
  #11
Medlem
sephines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatFreddysCat
En jäkla djungel det här. Den enda effekt jag är ute efter är att bli relativt smärtfri och kunna komma tillbaks till vardagen igen. Samt få bättre sömn. Sömnbristen jag har haft i snart 2 år är ingen höjdare och vi vet alla vad för lite sömn gör med en... Bryter verkligen ner en. Jag vill helst inte äta en massa stark benzo för att sova men snart kanske man måste göra det. Vill hellre hitta en bra medicin som kan göra en mer smärtfri för då kommer sömnen bli bättre automatiskt, övertygad om det. Vad naloxonet gör på sikt vet jag faktiskt inte. Fick Targiniq framför OxyContin då Targiniq enligt min läkare är skonsammare mot magen. Men ibland undrar jag om inte OxyContin är bättre? Även om läkarn min säger att dom är lika bra mot smärta men att Targiniq är skonsammare mot magen som sagt.

Får du byta från Targiniq till OxyContin då? Om du inte får problem med magen så borde du ju få testa den? Vi får se hur det blir med mig. Har ju provat både Lyrica och Gabapentin som sagt men hjälpte föga samt en massa jobbiga biverkningar bara. CBD-olja har jag icke testat ännu, men nyfiken på det. Kanske gör en beställning snart. Tror inte den tar bort smärtorna men kanske kan man få bättre sömn iaf.

Också hört av vissa läkare att enbart opiater inte är bra mot nervsmärta utan ibland får man kombinera och det har jag gjort men trots det ingen bättre effekt som sagt samt en massa jobbiga biverkningar så håller mig till opiater. Hört att Metadon kan vara bra mot kronisk nervsmärta samt att många kan stå på samma dos under flera år utan att behöva höja. Men som med allt så är det väl individuellt antar jag.

Sorry om allt blev lite osammanhängande nu eller nåt. Trött som fan här...

Nej tvärtom, det var tydligt.

Har inte fått svar än om jag får byta. Jag hade problem med sömnen i början då jag blev sjuk. Vet inte ännu vad allt beror på (2 år och 8 månader nu).
El. egentligen började det flera månader tidigare men då som smärtattacker sen i mars 2013 blev det smärta, kramp och illamående som är ihållande.
Jag fick propavan (tabletter, den flytande smakar inget vidare) för att kunna sova. Det fungerade så där men sov väl tre timmar i stöten i vart fall.

Till slut som du är inne på bryter ju smärtan ned en och nu för tiden kan jag somna trots att jag har rejäl värk. Vete katten vad som sker i min kropp och mer utredning går inte smärtläkaren med på.
Nu har jag för tillfället omvända problem. Vaknar men hinner inte gå upp -somnar om utan att fatta vad som händer.
Så här: Vaknar, går upp på toaletten fixar mig en kopp kaffe. Värken i kroppen gör att jag vill dra mig under en filt påklädd och sippa på kaffet och komma igång men vips så blir allt svart tydligen.

Metadon känner jag ingen personligen som står på men vet om en del via Facebook. Alla fall är ju individuella men dem som jag tänker på där har haft det i flertalet år, nån uppemot tio år.
Vissa dosjusteringar förekommer men inte alls i samma fart som med Oxy-norm/-contin och t.ex. Targiniq. Metadon blir ju liksom ofta en medicin för resten av livet. Men har man obotlig smärta och det fungerar för en så är valet kanske inte så svårt.

Vem vet, vi kanske har samma smärtläkare. Naloxonen sägs hjälpa på så vis att tarmmotoriken inte stannar av lika mycket som vid intag av opiater utan Naloxon. Naloxon gör att Targiniq inte blir en populär gatudrog. Vad du än gör eller hamnar i för läge -tänk aldrig att du ska tugga sönder en Targiniq. Då kommer du att må ganska dåligt en stund.

Jag håller på att minska min behovsmedicin som är Oxynorm. Gått från c:a 6 st 10mg om dagen till 1 nu. Jo, jag har mer värk pga det men eftersom jag har andra symtom än värk som jag vid detta lag finner väldigt obehagliga så kan jag hur konstigt det än låter föredra förlamande värk än dessa.
Håller mer eller mindre på att försvinna. Inte viktmässigt så mycket men har noll aptit, yrsel, huvudvärk och måste spy lite då och då. Avföringen ser ut som om jag har gall- eller leverproblem men proverna visar inget onrmalt.
Har varit på min smärtläkare om vidare utredning men han anser att det hela är ett renodlat smärttillstånd.

Om jag försökt vända mig till andra? Ja, flera gånger. Det går inte så bra det här.

Vi är alla olika men jag känner en stor empati med alla som är sjuka och ovanpå det smärtor och andra jobbiga symtom. Förstår att du letar efter alternativ.
Citera
2015-10-07, 23:33
  #12
Medlem
sephines avatar
Bifogar en länk om hur komplext det är att vara patient som har långvarig smärta.
Detta är inre min nuvarande läkare men jag har varit hos honom 7 ggr i ett försöka att finna om det gick att blockera smärtan. Mycket kompetent läkare.

http://www.lakartidningen.se/Opinion...lse-av-smarta/

Citat:
Vi som jobbar med smärta har ett gemensamt mål: att försöka förbättra livssituationen för en av de sämst ställda patientgrupperna. Åtskilliga studier visar att smärta och psykisk ohälsa försämrar livskvaliteten mest, och oberoende av om man diskuterar förlossningsvård, cancervård eller äldrevård anges ofta möjligheten att få smärtlindring/smärtfrihet som ett kvalitetsmått för hur vården bedrivs. Vi saknar en samordnad syn kring patienter med långvarig smärta. Multimodal smärtrehabilitering har skapat en modell för rehabilitering av dem som är »bortom bot och bättring«, men innan dess?
Patienter som söker för smärta i primärvården hamnar fortfarande i en karusell av remitteringar till olika specialister för att utreda vad som kan behandlas. En modell som den i Kanada kan vara ett sätt att skapa en mer integrerad syn på hur man ska utreda och hjälpa patienter med lång*varig smärta.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback